Mört i stuga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mört i stuga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mört i stuga

Tjena! Skulle behöva tips eller råd om att få mört i mörtstuga.
    Är relativt ny på detta med mörtstuga, har vid de tillfällen jag metat efter gädda fått tag i vitfisk med kastnät. Ska fiska vid ett vatten i sthlms skärg. där kastnät inte funkat något vidare, gott om löja finns men tex. mört har varit svårare att få med denna metod, för att inte säga omöjligt...
    Testade för ca. 3 v. sedan att där lägga ut en stuga med mäsk bestående av havregryn blandat med sirap och aningen vatten, kokade upp tills det blev en hård kladdig smet som gjordes till en boll(aningen mindre än en tennisboll), la i stugan och fick ligga i 1 dygn. Resultat 0, gjorde en ny blandning med mer sirap, bytte plats på stugan men inte heller det gav något efter 1 dygn.

Funderar på om jag gjorde bollarna för "hårda", ska inte mäskbollen långsamt "vittra" sönder i vattnet för bästa effekt, bollarna jag har haft i har i princip varit intakta ett 1 dygn i vattnet...
    Fel mäskblandning?
    Har stugan varit helt felplacerad!? Har legat vid en brygga på ca. 2-2.5m djup i direkt anslutning till en mindre grundare vassvik. Står mörten djupare, eller grundare inne bland nate och vass på 1m?

Någon som tror sig veta!?
    /Fredrik

Då jag blandat ihop mäsk för mörtstugan har jag oftast lagt i två, tre bollar där en varit hård för att det ska finnas mat kvar i stugan och övriga lite lösare för att mäsken ska sprida sig kring stugan. Då jag har mäskat i mörtstugan har jag använt mig av havregryn, majs och anis och det har fungerat jättebra och ibland bara tillsatt lite allt möjligt som skafferiet haft som majsmjöl och vaniljsocker. Även någon gång bara hällt ner en burk majs i stugan också. Kan ju prova att koka gröten lite mindre eller tillsätta mer vatten för att den lättare ska lösa upp sig i vattnet.

Angående platsen så spelar det kanske inte så stor roll var stugan står huvudsaken är att man vet att det finns mört där. Har haft min stuga intill bryggor också och det har fångat bra.
    A bad day of fishing is better than a good day of work.
    http://markusfiske.blogspot.com

Kommentera

Ok tack för svar! Ska pröva att lägga i ett par "mjukare" bollar också, med en annan mäskblandning....

Kommentera

köp mörtmäsk i butik och linfrön. du börjar med att blötlägga linfrön som du sedan blandar med mäsket så att det blir ganska så hårda bollar. lägg mörtstugan några meter från en vass, och om möjligt ha en levande mört i stugan när du lägger i den för det lockar in fler. om du ändå inte skulle få något så låt mört stugan ligga i 2 dygn.
        [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Jag har använt vörtbröd och det funkar kanon.

Kommentera

När jag har lagt stuga så brukar det inte hända nåt förrän ca 4-5 dagar. Efter det brukar det gå som bara den! Vid ett par tillfällen var vi rädda att nätet i stugan inte skulle hålla... Uppskattningsvis ca 800 mört!

Mäsket vi har kört är lite olika. Vanligt vitt bröd, div mäskblandningar, havregrynsgröt med lite allt möjligt i.
            Team El-Ge Småland
            http://nizzeofredde.blogspot.com

Kommentera

Vanligt korvbröd funkar utmärkt för mig!

Kommentera

Vad kör ni med för stugor? Hemma meck eller köpe stugor? Är det några man skall undika eller fungerar alla lika bra? Jag tror att jag såg mörtstugor i en Jula katalog. Fungerar de bra?

Hej, Tok-Torsten
                Hej, Tok-Torsten

It's not the kill, it's the thrill of the chase.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tok-Torsten Visa inlägg
                  Vad kör ni med för stugor? Hemma meck eller köpe stugor? Är det några man skall undika eller fungerar alla lika bra? Jag tror att jag såg mörtstugor i en Jula katalog. Fungerar de bra?

Hej, Tok-Torsten

jag kör med en mört stuga från jula . kostar 199. det är ej med i katalog.

La i den i lidan tråvad igår och tog up och kollade den idag.

en 2 kilos gädda med en mage som en kanon kulla blev fångsten.

ville ju har mört för att mete gädda . inte fånga mört för att en gädda ska komma in i stugan och gotta sig!

Kommentera

Ursprungligen postat av joppen Visa inlägg
                    jag kör med en mört stuga från jula . kostar 199. det är ej med i katalog.

La i den i lidan tråvad igår och tog up och kollade den idag.

en 2 kilos gädda med en mage som en kanon kulla blev fångsten.

ville ju har mört för att mete gädda . inte fånga mört för att en gädda ska komma in i stugan och gotta sig!
                    Oj då var vi nära varandra. Jag har varit hos Svärfar och Svärmor på Dönstorp i helgen. Det blev inget fiske denna gång utan jag försökte komma inpå bockarna istället. Det gick sådär. Jag behöver en eller ett par drevkarlar till nästa gång som kan få lite fart på rådjuren.
                    Det får väl bli en mörtstuga imorgon då jag kör förbi Jula. Det vore fint att kunna ta minifisketurer med grabben nu när jag har börjat vara deltidsföräldraledig i veckorna. Men först måst jag ju lösa mörtfrågan för att det skall kunna bli av.
                    Hör du hemma i Tråvad? Vi kanske kunde ta en tur någon gång i så fall. Än så länge har jag bara lyckats med Kräftfisket i Lidan.

Hej, Tok-Torsten
                    Hej, Tok-Torsten

It's not the kill, it's the thrill of the chase.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 209 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art