När blev gäddan referensfisk?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När blev gäddan referensfisk??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inlägg
    Varför inte göra det enkelt för alla när man skriver ett inlägg, om man inte baserar det på ordentlig fakta så kan man ju börja inlägget tex med.
    Detta fungerar för mig.........
    Jag har hört att........
    Är inte säker men jag tror det är så här.............
    Enligt min farfar är det så här...............
    När jag fiskar ***xx så nappar det alltid bäst på ***xx..................
    Då har man klargjort var man står och då är det ju enklare för läsaren att sålla bland inläggen om dom är många.
    Är med på ditt tänk, känns lite som att jantelagen brottas med besserwissarna på forum över lag. Vilket forum, vad det än handlar om så finns det individer som kan och de som inte kan, de som kan svarar och de som inte kan svarar också, det gäller bara att lära sig sålla bland fakta och bullshit. Säger 10 personer i en tråd att buster jerk funkar på gädda så är det nog så, säger 1 person att det bästa för gädda är en tampong så är det nog inte så.
    Men det är väl det som gör forum över lag ganska roliga och givande, tror det behövs båda delar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Alaskahårt Visa inlägg
      Är med på ditt tänk, känns lite som att jantelagen brottas med besserwissarna på forum över lag. Vilket forum, vad det än handlar om så finns det individer som kan och de som inte kan, de som kan svarar och de som inte kan svarar också, det gäller bara att lära sig sålla bland fakta och bullshit. Säger 10 personer i en tråd att buster jerk funkar på gädda så är det nog så, säger 1 person att det bästa för gädda är en tampong så är det nog inte så.
      Men det är väl det som gör forum över lag ganska roliga och givande, tror det behövs båda delar.
      Ska man få allt serverat på en silverbricka överallt hela tiden? Inse omöjligheten i det hela.
      sigpic

Kommentera

Hobbyfiske ! Nej jag såg inte din felstavning utan det var min egen Jag är den som stavat mest fel genom åren, kollar aldrig upp det jag skriver.

I princip håller jag med om att folk ibland går på för mkt skit för att andra utan erfarenheter skriver något. Därför är jag själv ateist inom fisket och bara kör på. Men tyckte du förstorade det.

mvh

J

Kommentera

"Ex många anser att man skall släppa tillbaka fiskar över 4-5kg då de ändå inte smakar bra,"

Knappast pga. smaken utan för framtida reproduktioner och individens sportfiskevärde.

Ännu en gång har du startat en sanslöst värdelös tråd...
          På jakt efter 15+

Kommentera

Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inlägg
            Varför inte göra det enkelt för alla när man skriver ett inlägg, om man inte baserar det på ordentlig fakta så kan man ju börja inlägget tex med.
            Detta fungerar för mig.........
            Jag har hört att........
            Är inte säker men jag tror det är så här.............
            Enligt min farfar är det så här...............
            När jag fiskar ***xx så nappar det alltid bäst på ***xx..................
            Då har man klargjort var man står och då är det ju enklare för läsaren att sålla bland inläggen om dom är många.
            Så enligt dig tycker du vi ska ha någon slags lathund till de inlägg vi svarar på?Efter att jag läst alla svar i denna tråd kan jag känna att du är minoritet. Om du inte märker det kanske det faktiskt är du som ska ändra dig. Eller?

Jag förstår hur du menar att man kanske inte ska bör svara på frågor man inte kan något av men det tror jag ingen gör heller. Detta forum anser jag vara det bästa i mång avseenden men det finns många baksidor också, tex kommentarer på bilder. Sen är det faktiskt på detta vis också; om någon skriver ett inlägg som genererar många svar så kanske några av dem är helt ute och cyklar, följer du de svaren då? Eller följer du mönstret?

Värt att tänka på kanske?
            sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Raidlevel Visa inlägg
              Sen säger jag inte att högre ålder betyder bättre/duktigare/kunnigare fiskare...absolut inte.
              Inte heller betyder ung ålder det motsatta... jag pratar generellt... lite som att de flesta bilolyckor involverar unga män, 18-25... men alla unga män i den ålder är inte dåliga bilförare...
              Jag måste bara kommentera detta. När unga män kör bil och är mellan 18-25 har de inte kört bil länge. När unga män fiskar och är 18-25 kan de ha mellan 11-18 års erfarenhet, det skall man kanske ta viss hänsyn till. Sen är det oftast mellan 15-20 man kan fiska som mest, man bor hemma och går i skolan och har massor av tid över för fiske.

Sen varför det är flest 18-23 åringar som kastar sig in i diskussionen? Inte en tanke som slagit dig att det kanske är för att det är väldigt många i just den åldern som också är väldigt aktiva på forumet, och att vi fortfarande orkar bry oss.

Och...jag är inte arg, men det är väldigt fult att generalisera sådär.

Kommentera

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
                Så enligt dig tycker du vi ska ha någon slags lathund till de inlägg vi svarar på?Efter att jag läst alla svar i denna tråd kan jag känna att du är minoritet. Om du inte märker det kanske det faktiskt är du som ska ändra dig. Eller?

Jag förstår hur du menar att man kanske inte ska bör svara på frågor man inte kan något av men det tror jag ingen gör heller. Detta forum anser jag vara det bästa i mång avseenden men det finns många baksidor också, tex kommentarer på bilder. Sen är det faktiskt på detta vis också; om någon skriver ett inlägg som genererar många svar så kanske några av dem är helt ute och cyklar, följer du de svaren då? Eller följer du mönstret?

Värt att tänka på kanske?
                Så du tycker jag skall ändra mig från att försöka vara saklig till att skriva saker jag hört eller kanske tror är på ett visst sätt, eller bara hitta på för att få vara med i debatten.

Nu har jag ju den turen att det jag brukar söka på forumet går ofta lätt att kontrollera sakligheten i. Men jag tänker mest på nya användare, tänk om någon skriver ett inlägg och får tre svar där man säger att en sak är på ett visst vis, men ingen av dom vet men skriver inte att dom bara hört det. Då har ju majoriteten skrivit fel och det gör ju inte svaret riktigt. Men skriver man då innan att man har hört så får ju läsaren ta ställning om det kan vara sant.

Eller vill du inte ha denna typ av kommentar för att det visar at du själv inte har många av svaren utan gissar eller använder dig av hörsägen och det kan tolkas som du är en sämre fiskare, då skulle jag förstå att man inte vil ha tillägg i komentaren. Fast då är det ju enklare att bara svara när man kan tillföra något även om det innebär att man syns i färre trådar.

Själv är jag ju inte speciellt aktiv i rena fisketrådar här då det till 95% handlar om sötvattenfiske och där finns det många som svarar bättre än mig på frågor. Men det intressanta är att jag via mail får 5-10mail i månaden på sommaren fler om frågor gällande saltvattensfisket och lite om mina gummibåtsprojekt. Det finns ju trådar om detta på flera forum men ändå är många av dom som skriver just användare på forumen. Men frågan är ju varför använder dom inte forumen för många av frågorna skulle säkert många vilja läsa och få svaren. Kanske skriver man istället för att få massa vaga svar. Men tyvärr blir det ju också så att jag kan inte besvara alla frågor då jag inte her kunskapen för det men hade dom legat på ett forum kanske någon kunnat svara.

Forumen är ju en enorm tillgång för alla så varför förvandla dom från en bra faktakälla till rena gissningsleken. Den samlade kunskapen slår ju vilken annan informationskälla som helst. Tänk dig att du planerat fisketurer med båten på släp och får veta att vissa ramper är ur bruk. Tänk dig då att kunna surfa ut och antingen hitta var närmaste alternativ är eller så ställa frågan och få korrekta svar, istället för att få svar att det kanske finns en lite längre norrut. Och det visar sig att den ligger några mil söderut. Men jag kanske är fel ute och forumen skall inte vara för att söka fakta och bra hjälp dom kanske skall vara till för att mest sitta och tjafsa om det mesta. Ironiskt nog heter ju kategorin vi skriver i ljugarbänken.
                Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
                Nu även blog på gylta.blogspot.com
                Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

du får inte glömma att pm är personliga jag förstår dock helt vad du menar, men det är kanske lite chansartat att skriva en tråd och hoppas du hinner se det innan ämnet trillar ner från startsidan. Men jag har också smygtittat på dina gummibåtar, inte för jag vill ha en, men för att det är intressant.

Jag är inte emot dig som person, jag sägar bara vad jag tycker i detta ämne.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
                    Jag måste bara kommentera detta. När unga män kör bil och är mellan 18-25 har de inte kört bil länge. När unga män fiskar och är 18-25 kan de ha mellan 11-18 års erfarenhet, det skall man kanske ta viss hänsyn till. Sen är det oftast mellan 15-20 man kan fiska som mest, man bor hemma och går i skolan och har massor av tid över för fiske.

Sen varför det är flest 18-23 åringar som kastar sig in i diskussionen? Inte en tanke som slagit dig att det kanske är för att det är väldigt många i just den åldern som också är väldigt aktiva på forumet, och att vi fortfarande orkar bry oss.

Och...jag är inte arg, men det är väldigt fult att generalisera sådär.
                    Det är bra att du inte är arg...det ska man inte behöva bli när man skriver i forum. =)
                    Men jag frågar mig varför det är så självklart att man ska ta hänsyn till 11-18års erfarenhet när man bevisligen inte har respekt för 40-45 års erfarenhet...både av fiske och livet i sin helhet...

Men det kanske är så det funkar när man är ung och odödlig... =)

Jack Nicholson från the Shining här ovanför...eller Rassie som han kallar sig är ju ett tydligt exempel...

Kommentera

Du vet att det är olagligt att publicera personnummer va?

Det borde dessutom vara olagligt att inte kunna räkna ut vilket av dom som stämmer.

Du ska dessutom inte uttala dig om onödiga/kränkade kommentarer.
                      Senast ändrad av Rospigg; 2009-09-23, 08:14.
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 084 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art