Ursprungligen postat av JohnH
Visa inlägg
Var tidigare mycket på fågelforum där var det en som fått ta hand om en fågel dom inte visste något om, och givetvis var ju första frågan vad är bästa maten till fågeln. Någon svarade att man hade en i samma storlek och rekomenderade en bra fröblandning, tyvärr var ju arten man frågade om insektsätare och hade dött om den bara fått frö.
En annan rekomenderade en halv alvedon til en mindre fågel för det hade vetrinären rekomenderat deras hund som blev bra, fågeln hade nog inte mått bra.
Så jag förstår inte varför många envisas med att svara på frågor man inte är insatt i när det ofta finns många som är det. Jag sitter ju inte och svarar på frågor om fiske i älvar och fjällsjöar fast jag hört många berättelser från vänner som är aktiva fiskare i det gebitet.
Jag tror heller aldrig man kan komma till ett 100% perfekt forum men tänker alla sig för en gång extra innan man skriver så kan vi komma en bit på väg, själv har jag ju upptäckt att sitter jag sent och är trött så kan formuleringar bli knasiga ibland och kan säkert som Flodebanan skrev misstolkas av betraktaren. Men för den saken skull sitter jag ju inte och skriver om saker jag hört men inte vet något om. Jag har tex fått höra att större gäddor ofta har mycket parasiter och därför inte bör ätas, sant eller falsk jag vet inte men hur skulle det se ut om jag med den faktan går ut och skriver pga parasiter så är det bättre att bonka alla större gäddor så det inte sprider sig. Men eftersom jag inte VET så låter jag ju bli att sprida info som kan vara felaktig. Eller så får man ju tillägga att man har hört och inte vet och försöka få det bekräftat av dom som är mer kunniga i ämnet.
Den enda gånmg jag skulle kunna tänka mig gå ut med en hörsägen och varna är tex om någon sagt att det varit ett faligt utsläpp eller man fått mycket sjuka fiskar, då skulle jag kunna varna gällande området att jag HÖRT detta så får folk själva bedömma vad dom gör.
Kommentera