När blev gäddan referensfisk?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När blev gäddan referensfisk??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av JohnH Visa inlägg
    De som refererar fel eller tror sig veta... ja, oftast gör det givetvis inte detta medvetet. Alla har vi snappat upp information som vi sedan sprider vidare. Det är ju jättebra om folk delar med sig av sina kunskaper.

Visst, du har rätt i att i de bästa av världar så skulle bara de som har korrekt information få dela med sig av sina kunskaper... men hur ska vi veta det?

Varken du eller jag sitter på facit.
    Självklart skall vi dela med oss av KUNSKAPER men alla dessa svar där man inte har en aning men ändå svarar tillför inget, som mest kanske någon blir sur för fel info men det är onödigt. Men totalt sett leder detta ibland till alvarliga konsekvenser om man på alla typer av forum sprider saker man inte vet.
    Var tidigare mycket på fågelforum där var det en som fått ta hand om en fågel dom inte visste något om, och givetvis var ju första frågan vad är bästa maten till fågeln. Någon svarade att man hade en i samma storlek och rekomenderade en bra fröblandning, tyvärr var ju arten man frågade om insektsätare och hade dött om den bara fått frö.
    En annan rekomenderade en halv alvedon til en mindre fågel för det hade vetrinären rekomenderat deras hund som blev bra, fågeln hade nog inte mått bra.

Så jag förstår inte varför många envisas med att svara på frågor man inte är insatt i när det ofta finns många som är det. Jag sitter ju inte och svarar på frågor om fiske i älvar och fjällsjöar fast jag hört många berättelser från vänner som är aktiva fiskare i det gebitet.

Jag tror heller aldrig man kan komma till ett 100% perfekt forum men tänker alla sig för en gång extra innan man skriver så kan vi komma en bit på väg, själv har jag ju upptäckt att sitter jag sent och är trött så kan formuleringar bli knasiga ibland och kan säkert som Flodebanan skrev misstolkas av betraktaren. Men för den saken skull sitter jag ju inte och skriver om saker jag hört men inte vet något om. Jag har tex fått höra att större gäddor ofta har mycket parasiter och därför inte bör ätas, sant eller falsk jag vet inte men hur skulle det se ut om jag med den faktan går ut och skriver pga parasiter så är det bättre att bonka alla större gäddor så det inte sprider sig. Men eftersom jag inte VET så låter jag ju bli att sprida info som kan vara felaktig. Eller så får man ju tillägga att man har hört och inte vet och försöka få det bekräftat av dom som är mer kunniga i ämnet.

Den enda gånmg jag skulle kunna tänka mig gå ut med en hörsägen och varna är tex om någon sagt att det varit ett faligt utsläpp eller man fått mycket sjuka fiskar, då skulle jag kunna varna gällande området att jag HÖRT detta så får folk själva bedömma vad dom gör.
    Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
    Nu även blog på gylta.blogspot.com
    Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Med all respekt mot dig Pelle men det här är väll en ganska onödig om inte hopplös sak att diskutera?.

Kommentera

[QUOTE=hobbyfiske.se;483072]
        Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
        Här jämnför du själv gyltor med Gäddor. När blev gyltor ref. fiskar?

Läste igenom klippet du lade ut men ser inte var jag refererar till Gyltor jag har ju skrivit "Vi har släppt fiskar i god kondition som simmat ner mot djupet utan problem. Men 20 min senare så ligger fisken på ytan en bit ifrån oss."
        Så du menar Gäddor då som det disskuteras om i tråden? Kom på en bättre bortförklaring!

Konstigt isf eftersom jag aldrig upplevt det fenomenet. Dock förekommande på t.ex. Gyltor och andra havsfiskar.
        Senast ändrad av Flodebanan; 2009-09-22, 13:52.
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inlägg
          Du har helt rätt visst är det betraktaren ogon bedömningen kommer, men hur fel man svarar ligger inte i betraktarens ögon. Frågar någon om fångstdjup och bete för gädda och jag svarar testa på 100m använd 300gr pirk med upphängare och agna med makrill eller räka, så har det ju inget med betraktaren att göra det är ju ren felinfo från mig. Visst skriver vi väl alla fel ibland eller på ett sätt som kan tolkas fel.

Men att jämföra beteende på en gädda och tex en plattfisk är ju som att jämföra en tvåtaktare med en fyrtaktare och bara för att man själv har 4-takt så varnar man folk för att hälla olja i bensinen på alla utombordare.
          Det är det ju visst.

Fast det finns ju ingen som sitter och ger felinfo medvetet, alla försöker ju göra sitt bästa för att hjälpa.

Alltså är det i dina "proffsögon" som råden blir felaktiga. Författaren bakom dom anser det med största sannolikhet inte.

Alla kan inte vara proffs på allt, men man kan agera på olika sätt som en amatör.
          sigpic

Kommentera

Troligen den mest onödiga och intetsägade tråd som skapats.
            Vad var syftet?
            Bara ordet referansfisk ha ha ha!

Kommentera

Åh, herre jösses.

//Stefan
              Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Jag förstår precis vad du menar...

Anledningen till att övriga reagerar så hårt vet jag inte...kanske träffade en öm tå?

Naturligtvis gör man inte alltid bra överväganden när man ska skriva ett inlägg...själv är jag dubbelmoralens mästare...haha. Jag pratar gärna t o m emot mig själv.

Det du nämner här är samma fenomen som jag stött på flera gånger. Man har "hört" att det är på ett visst sätt och då tar man det som en sanning och utövar den samt sprider den som egen kunskap. Utan att veta varför...

Finns flera exempel och ganska ofta är det yngre personer som av någon anledning har svårt att acceptera att de inte har erfarenhet nog att ta reda på varför de ska göra något, de bara köper det rakt av...och så fort man kommer in på ålder så är det jääääääääääääääkligt känsligt.
                Mellan 15-22, 23 nånstans så kan man allt...och ingen j-vel ska komma och påstå nåt annat... haha. Jo så var man nog själv också då...den intresserade kan självklart finna paralleller till trafikrapporter om beteenden hos unga manliga förare. =)

Vi är funtade så...kommer nog alltid vara. Inget fel i det.

Ett tips för de som vill råda bot på detta är att helt enkelt fråga varför någon tycker som de gör. Ofta kan de inte svara utan hänvisar till något annat som de gör utan att veta varför.

När man blir äldre så lär man sig "ödmjukhet inför uppgiften"... att man kan skaffa sig en egen uppfattning och att den är mest värd för mig personligen. Man tar reda på varför någon påstår att man ska ha kontakt med betet hela tiden. Nähä...det stämde inte in på det fisket jag ägnar mig åt...bra...då har jag lärt mig nåt. Men den stackarn som bara köpte påståendet rakt av får inte ut maximalt av sitt fiske för den litade på felaktiga råd som rådgivaren inte hade någon aning om handlade om något helt annat egentligen.

Sen säger jag inte att högre ålder betyder bättre/duktigare/kunnigare fiskare...absolut inte.
                Inte heller betyder ung ålder det motsatta... jag pratar generellt... lite som att de flesta bilolyckor involverar unga män, 18-25... men alla unga män i den ålder är inte dåliga bilförare...

Jaja...nu blir det väl ett jäkla liv förstås...=)

Kommentera

Man skulle kunna addera en poängskala på postare så de som läser kan ge betyg. Troligen spårar det hela ur för att det är på internet. Folk lackar ur för att någon får för höga poäng.. eller att man själv vill komma högre upp i listan osv.

Ja, det där med internet är väldans svårt. Mitt tips är att ta allt man läser med en nypa salt. Har man hängt tillräckligt länge så ser man vilka som ger seriösa, genomtänkta och antaligen nära facit-svar.

Det finns ingen unversiellt lösning på detta. Tyvärr.

Kommentera

Varför inte göra det enkelt för alla när man skriver ett inlägg, om man inte baserar det på ordentlig fakta så kan man ju börja inlägget tex med.
                    Detta fungerar för mig.........
                    Jag har hört att........
                    Är inte säker men jag tror det är så här.............
                    Enligt min farfar är det så här...............
                    När jag fiskar ***xx så nappar det alltid bäst på ***xx..................
                    Då har man klargjort var man står och då är det ju enklare för läsaren att sålla bland inläggen om dom är många.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös Jonas Visa inlägg
                      Troligen den mest onödiga och intetsägade tråd som skapats.
                      Vad var syftet?
                      Bara ordet referansfisk ha ha ha!
                      Syftet av att tråden bör finnas har du ju visat här, tråden var för bättre och enklare info så alla skall förstå och inte vilseledas. Och detta visar ju att i ditt fall har vi misslyckats med informationen i tråden.

Kul att du blev road av felstavningen i överskriften. Det är inte alla som kan roa andra med siina handikapp.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 121 visningar
                      1 gilla