När blev gäddan referensfisk?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När blev gäddan referensfisk??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• När blev gäddan referensfisk??

Har kollat runt lite på olika forum och något som slår mig när det gäller kommentarer på frågor där man gör jämförelser, är att många använder sig av gäddan som referens. Jag är ju fullt medveten om at många fiskar gädda men att jämföra med den blir ju ofta så fel info.
    Ex många anser att man skall släppa tillbaka fiskar ver 4-5kg då de ändå inte smakar bra, det finns massor med fisk som smakar bra som är tyngre. Hantering av fisk vid C&R används gädda ofta som exempel men det finns många fiskar som är tåligare och många som är känsligare.
    T.om vid fångstsätt och tider finner jag inlägg där folk utgår från gädda fast det gäller andra arter.

Så snälla fiskare som gärna vill hjälpa till och svara, använd er kunskap på frågor och erfarenhet på det ni kan, och låt andra svara på det dom är bra på att svara för svarandet skull hjälper ingen.

Dom flesta forumen är ju fyllda ev erfarenhet och kunskap detta är ju positivt och bra för den som vill lära sig nytt.
    Jag själv ser hellre ett bra svar på en fråga än tjugo där man refererar fel eller tror sig veta vad som gäller.
    Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
    Nu även blog på gylta.blogspot.com
    Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Vet inte varför du reagerar så starkt, verkar väldigt personligt.

Hur som helst skall man alltid behandla alla fiskar så bra som möjligt oavsett hur tåliga/ömtåliga de är. Sen kan man alltid också utgå ifrån att det är alltid bra att låta de stora gå tillbaka hur bra eller dåligt de smakar, och en yngre fisk smakar oftast bättre än en äldre generellt sett.

Man kan väl referera till vilken fisk som helst, men gäddan är väl en bra ref. skulle jag säga eftersom nästan alla sportfiskare känner till den och kan således just ha den som ref.

Kommentera

Hur fel man svarar ligger väl i andra betraktares ögon.

Du har t.ex. skrivit massor med inlägg med felaktig info i mina ögon.

Oavsett hur mycket bra folk skriver hjälper det inte för personer som blundar...
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
        Vet inte varför du reagerar så starkt, verkar väldigt personligt.

Hur som helst skall man alltid behandla alla fiskar så bra som möjligt oavsett hur tåliga/ömtåliga de är. Sen kan man alltid också utgå ifrån att det är alltid bra att låta de stora gå tillbaka hur bra eller dåligt de smakar, och en yngre fisk smakar oftast bättre än en äldre generellt sett.

Man kan väl referera till vilken fisk som helst, men gäddan är väl en bra ref. skulle jag säga eftersom nästan alla sportfiskare känner till den och kan således just ha den som ref.
        Om vi tar C&R biten så där är ju sunt förnuft som gäller.
        Men när man refererar till gädda på huggtider m.m. och frågan gäller plattfisk då stämmer det inte. Lika när det gäller fiskedjup när gäddan tydligen går ner i lite svalare vatten tar vi mängder med fisk på grunt varmt vatten. Dom flesta etablerade fiskare visst känner dom gäddan men nykomlingen som vill komma igång med sitt fiske har ju ofta ingen erfarenhet av någon art.
        Hur kul är det då att gå ut och fiska efter en annan art vid ytan som man fått råd om på forumet och arten man vill ha går på botten.

Vad gäller storlek så rekomendation som många anser 4-5kg över det skall tillbaka, det är ju för vissa arter små fiskar som verkligen är finast att ta till mat strax över denna vikt.

Så varför inte hålla sig till det man kan och sluta ge råd som kan bli fel pga referensen. Personligen så hoppar jag över alla råd där man refererar till gädda mot andra arter. Men jag tycker synd om nybörjarna som matas med felinfo.

Kommentera

Sedan när blev gyltor referensfiskar?

Här jämnför du själv gyltor med Gäddor. När blev gyltor ref. fiskar?

[QUOTE=hobbyfiske.se;473519]
          Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
          Baserar det på flertalet återfångade fiskar som jag släppt tillbaka under sommaren.
          QUOTE]

Det finns inga garantier att fiskar klarar sig efter C&R än hur varsam man än är. Du baserar det på dom fiskar du släppt, hur lång tid var du kvar i området efter att du släppt dom kollade du att dom inte står i ytan i närheten.

Vi har släppt fiskar i god kondition som simmat ner mot djupet utan problem. Men 20 min senare så ligger fisken på ytan en bit ifrån oss. Detta har hänt mer än en gång så hade vi åkt direkt hade vi inte sett den sedan och tyckt att vi lyckats. Vem vet hur många som dör och lägger sig på botten.

Det enda man kan säga är att hantera varsamt så har dom chans, Men att säga att dom klarar sig är inte baserat på verklighet utan önskedrömmar.
          sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
            Hur fel man svarar ligger väl i andra betraktares ögon.
            Du har t.ex. skrivit massor med inlägg med felaktig info i mina ögon.
            Oavsett hur mycket bra folk skriver hjälper det inte för personer som blundar...
            Du har helt rätt visst är det betraktaren ogon bedömningen kommer, men hur fel man svarar ligger inte i betraktarens ögon. Frågar någon om fångstdjup och bete för gädda och jag svarar testa på 100m använd 300gr pirk med upphängare och agna med makrill eller räka, så har det ju inget med betraktaren att göra det är ju ren felinfo från mig. Visst skriver vi väl alla fel ibland eller på ett sätt som kan tolkas fel.

Men att jämföra beteende på en gädda och tex en plattfisk är ju som att jämföra en tvåtaktare med en fyrtaktare och bara för att man själv har 4-takt så varnar man folk för att hälla olja i bensinen på alla utombordare.

Kommentera

[QUOTE=Flodebanan;483068]Här jämnför du själv gyltor med Gäddor. När blev gyltor ref. fiskar?

Läste igenom klippet du lade ut men ser inte var jag refererar till Gyltor jag har ju skrivit "Vi har släppt fiskar i god kondition som simmat ner mot djupet utan problem. Men 20 min senare så ligger fisken på ytan en bit ifrån oss."

Kommentera

hobbyfiske: Jag har inte sett några refenrenser likt de du påstår att folk gör, kan du länka några exempel? Visst är det ju synd om nybörjaren om han får dåliga tips, men folk gör ju generellt sett så gott de kan när de ger tips. Blir ett ganska tråkigt forum om man skrämmer bort alla från att ge tips för att de inte känner sig berättigade att svara..
                Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inlägg
                  Dom flesta forumen är ju fyllda ev erfarenhet och kunskap detta är ju positivt och bra för den som vill lära sig nytt.
                  Jag själv ser hellre ett bra svar på en fråga än tjugo där man refererar fel eller tror sig veta vad som gäller.

De som refererar fel eller tror sig veta... ja, oftast gör det givetvis inte detta medvetet. Alla har vi snappat upp information som vi sedan sprider vidare. Det är ju jättebra om folk delar med sig av sina kunskaper.

Visst, du har rätt i att i de bästa av världar så skulle bara de som har korrekt information få dela med sig av sina kunskaper... men hur ska vi veta det?

Varken du eller jag sitter på facit.

Kommentera

Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inlägg
                    Om vi tar C&R biten så där är ju sunt förnuft som gäller.
                    Men när man refererar till gädda på huggtider m.m. och frågan gäller plattfisk då stämmer det inte. Lika när det gäller fiskedjup när gäddan tydligen går ner i lite svalare vatten tar vi mängder med fisk på grunt varmt vatten. Dom flesta etablerade fiskare visst känner dom gäddan men nykomlingen som vill komma igång med sitt fiske har ju ofta ingen erfarenhet av någon art.
                    Hur kul är det då att gå ut och fiska efter en annan art vid ytan som man fått råd om på forumet och arten man vill ha går på botten.

Vad gäller storlek så rekomendation som många anser 4-5kg över det skall tillbaka, det är ju för vissa arter små fiskar som verkligen är finast att ta till mat strax över denna vikt.

Så varför inte hålla sig till det man kan och sluta ge råd som kan bli fel pga referensen. Personligen så hoppar jag över alla råd där man refererar till gädda mot andra arter. Men jag tycker synd om nybörjarna som matas med felinfo.

För vilka arter i sverige är 4-5 kg en liten fisk som borde tas upp? Tänker du på att det är tacksammare att filéa en 7 kg torsk än en 2-3 kgs? Smakar bättre skulle jag inte säga att den gör. Att en torsk kan väga 30-40 kg betyder inte det att vi brukar få större än 5 kg i öresund iaf. Hälleflundra kan väga flera hundra kilo, men att ens fånga en i Sverige är en prestation, om den så väger 1 kg.

Jag tycker inte att det är rätt att bonka en rödspätta på 2 kg för att den fortfarande är god att äta, bättre att låta den gå och ta några mindre.

Jag har aldrig sett en sådan brutal jämförelse mellan havsfiskar och gädda som du målar upp, men hur som helst så om någon har gjort den jämförelsen är den ju helt åt skogen. Jag tror inte det är många iaf som fått rådet att fiska torsk ytligt inne vid vasskanter. Man får ju ta alla råd för vad de är. Är det ett proffs som ger dem eller en nybörjare på 13 år som har ett personbästa på gädda på 3,5 kg. Man skall ju alltid kritiskt granska sina källor.

Jag tycker däremot att det är utmärkt att jämföra kampvillighet mellan t.ex. en gädda och en lax. Det är väl en alldeles utmärkt ref. Då kan ju personen som aldrig fiskat lax utgå ifrån något den faktiskt fångat.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 077 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art