Att bygga sig en mörtstuga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att bygga sig en mörtstuga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Att bygga sig en mörtstuga

Tänkte bygga mig en mörtstuga så fort jag får tag i hönsnät..

Har några frågor kring bygget Har sett endel varianter och undrar så klart vilken variant som funkar bäst?
    Räcker det med en ingång och har hört att ingången skall göras av mjukt nät eller funkar det lika bra att forma hönsnätet som en kon och göra ingång av?

Hur stor ska en mörtstyga vara? Om man gör förstor blir det jobbigt att göra ett hål den ska komma ner i och inte minst upp ur Hur liten kan den som minst vara för att den effektivt ska dra in massor av mört?

Eller ska jag helt enkelt köpa mig en mörtsuga i någon affärer? Tycker det verkar dyrare och mindre hållbara är en egen mörtsyga i hönsnät.

Vore skysst om ni kunde lägga in bilder på era stugor som ni anser vara allra effektivast så man får lite idéer
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

En mörtstuga i galvat kycklingnät är en tung men stadig pjäs. Jag har en modell med bara ståltrådsnät även i ingångarna men den är stor, ca 60 cm i dia och lika hög. Den är gjord i två våningar med fyra ingångar, ca 10 cm dia var, i det kanske 15 cm höga bottenplanet och en rörformad passage, ca 10 cm dia, centralt upp till övervåningen. Samtliga ingångar och passagen är ca 15 cm långa. Ingångarna brukar plattas ut lite horisontalt. Lockmäsket kletas i alla passager och en klump placeras i en hängande nätkorg i överdelen. En av bönderna i byn har dessa stugor och brukar sälja beten i mån av tid och tillgång.

Vill du göra det enkelt för dig och känna dig för om du gillar att hålla på med att sköta om en mörtstuga och mörtsumpen (för går fångsten bra behöver du väl en sån också) så köp en ihopfällbar. De bör hålla några säsonger om de är gjorda med galvad tråd och syntetnät.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ska bygga lite på en ikväll!
      [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Här har jag en beskrivning http://www.endjur.com/wixen/snide_mortstuga.htm

Kommentera

Ok funkar det inte lika bra att dra ihop stugan med najtråd?? i stället för stripes..ser annars bra ut ska baar kolla vart man kan få tag i putstrasor eller halkskydd!
          Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Originally posted by kenta_85
            Ok funkar det inte lika bra att dra ihop stugan med najtråd?? i stället för stripes..ser annars bra ut ska baar kolla vart man kan få tag i putstrasor eller halkskydd!
            Går myckkket lättare med buntband (stripes). Sparar massa tid.

Kommentera

Lime, jasså det säger du
              Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
              Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
              Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

visst lime det går snabbare. men det känns mer äkta om du har najtråd
                Bajen forever!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 281 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art