Nån med erfarenheter av Mörrumsån??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nån med erfarenheter av Mörrumsån???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nån med erfarenheter av Mörrumsån???

Fick ett presentkort på 600 :- på ett fiskekort i Mörrumsån, som jag naturligtvis tänkt spendera någon gång(er) under året.
    Tänkte höra om någon har erfarenheter av Mörrum, vilken zon som är bäst för spinnfiske (den metod jag bedriver) samt när fisket är som bäst. tips på drar o dyl. vore även trevligt!

Tack på förhand
    Skitfiske på er/ Perchman

Jag fiskade en gång vid en stuga där och det gick mkt bra. Men egentligen jag kan inte sådana saker, konkret. Men du kan antigen köpa nån bok om fiske i Mörrum ån, eller kontakta nån fiskeklubb ifrån den delen av landet (jag tror att det finns minst en Mörrum-fiskeklubb), eller kontakta en guide. Kolla på bibblan först efter bok eller i gamla nummer av FiskeJournalen, och på internet. Till exempel när jag var intresserad av att fiska i Lödde ån, hittade jag om två artiklar i gamla FJ med karta med allt, och en bok och info på internet med "hotspots" markerade på karta.

Lycka till!
    Tight lines!
    CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

angående beten å sånt då, nån me nåra tips? spinnare el. "skedisar"??? upphängarflugor framför draget??
      Skitfiske på er/ Perchman

Kommentera

snacka med "catch" ! han kommer typ därifrån tror ja :P

Kommentera

Jag har en hel del erfarneheter av Mörrum, kommer fiska med säsongskort även nästa år. Är det Kronolaxfiskets sträcka du ska fiska på? Mörrums kronolaxfiske är indelat i 32 pooler, södra (pool 1-16 och norra (pool 17-32) Det är alltså två sträckor. Under September och under 1/5 - 20/6 är det zonindelning. Då fiskar man exempelvis Norra sträckan på förmiddan till 13,00 och skifte till södra sträckan 13,00 fram till fisketiden för dagen är slut, Zonindelningen styrs av jämna eller ojämna datum. Du byter alltså ordningsföljden varje dag.

Varje pool är utmärkt med en poolskylt med information om spinnfiske eller flugfiske är tillåtet. I vissa pooler är båda fiskemetoderna tillåtna. Spinnfiskepoolen som tar mest lax är utan tvekan pool 2 så jag föreslår att du fiskar bland annat poolerna 2, 3 ,7, 15 , 16 på södra och på norra är poolerna 17,18 bland de bättre. Poolvalet är en smaksak och du borde absolut testa de du har tillgång till, fiskar själv enbart fluga så jag har inte satt mig in i spinnfisket.

Kolla http://www.Morrum.com för lite koll på fisket och kontakta killarna på fiskeshopen för tips. http://www.fiskeshopen.com
          Finns två campingar och är många privatpersoner som hyr ut boende ifall du vill sova över. Kan rekommendera boken "Mörrumsåen" som visserligen har dansk text men det är lätt att förstå
          [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Ja, det är bra info det som Catch skriver. Men jag fiskade norr om Svängsta, nånstans, jag kommer inte ihåg. Jag kan ta rädda på. Jag bodde i en stuga vid ån, i skogen. Stugan är mkt stor, kanske för 20 pers. Med sovrum från 2 sängar till för 8 pers eller nåt. Med matsal, kök, bastu, duschrum, toalett, etc. Jätte stor parkering också. Man kunde fiska precis vart man vill. Reglerna och kartor var uppsatta i stugan, likaså bilder med dem stora fiskarna som hade fiskats där och ritningar med alla sorter fiskar som man kunde få i ån. Mkt bra organiserat. Jag till och med firade nytt år där en gång. Underbar plats.
            Tight lines!
            CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Spinnfluga. En Chillimps eller GP och ett tungt blyfritt sänke i en tafs en bit upp på linan.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Originally posted by BeBest
                Spinnfluga. En Chillimps eller GP och ett tungt blyfritt sänke i en tafs en bit upp på linan.
                Ska vara mörrums kastkork!
                [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Återupplivar denna tråd då den jag nyttjade förra gången var lite väl specifik.

Jag ska till Mörrum v.31/32 (d.v.s. början av augusti).

Jag planerar att spinnfiska (skeddrag, wobbler, spinnfluga/mörrumskork).

Någon av erfarenhet av fisket i Mörrum, och Konolaxfisket i synnerhet, får gärna fylla på i tråden om vad som är hett i början av augusti.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 181 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art