Bra bete för Regnbåge? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra bete för Regnbåge?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Regnbåge

Bågen e otroligt rolig att ta på fluga wollebugger i olika färger , samt mudlers och olika flugor som liknar issäkert funkar hur bra som helst även torrfulgor funkar så som europa 12an men jag har alldrig tagit nån på torrt.. annars e mete med powerbait eller räka effektivt eller kasta med små spinare och skeddrag..
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Beror på regler och vattentempen, men mete med flytande bröd
      kan funka ibland.
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Av detta lär vi oss att regnbågen tror på allt när den är nyinsatt.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

jag har inte fiskat mycket regnbåge men jag har fått på mete å i pimpel så har det inte vart någon framgång ännu.. får se om ja kommer ut i vinter

Kommentera

När jag tog så mycket regnbåge så berodde det på att den var nyinsatt, man kan lära sig en hel del om man vet hur den behandlades hos företaget där de föddes upp.

När regnbågen släpps ut i en sjö så äter den inte till en början, den rör sig heller knappt, den står mest. Men ungefär den 3;dje dagen så blir det fart på dom då nappar dom, kommer man samma tid som dom brukade bli matade hemma i bassängen kan man ha ett förjäklans bra fiske.

Angående vilka drag man ska ha, den dagen då jag tog så mycket så experimenterade jag en hel del, fick fisk på spinnare, vobblers, skeddrag, jiggar. Men det absolut överlägsna var ändå skeddraget, speciellt ett kopparfärgat hammer, det fångade mest fisk, kanske 60 regnbågar av alla fångade (på 2 pers). Annars så funkade drag som vicke, reflex & toby bra.

Angående flugvalet så tycker jag nästan alltid det är bäst att köra superfastsink lina med zonker/boobienymf, flugan får gärna vara smaksatt.

Kommentera

Ro drag med en liten Rapala wobbler brukar oxå funka.. men men.. fick bara napp i sommras.. fick inte upp någon! =(( brukar fiska regnbåge i en insjö som hålls av "SportFiskarna".. hehe.. men det som var så jävligt.. det var att dom där j*vla regnbågarna retades genom att byta ställe när man ser dom typ 20m bort så ror man dit.. sen när man är där så ser man att dom har flyttat sej till där man var innan. det e jobbit..ifall man ska meta.. meta med mask är ganska så effektivt
              Äta mat må det vara kul men att fiska är väl ändå roligaste

Kommentera

Jag har varit iväg några gånger, och då har (som Ghunter sa) metet varit effektivast (av kast o mete).
                De vi körde me dom första gångerna var räka, mask och powerbait (allt på samma gång).
                Det funkade bra, fick några fiskar.
                Men nu går det ej att använda det för någon har släppt i mört så sjön är full me mört
                Mvh,
                Adde

Kommentera

Flugfiske är klart roligast, men vill man bara ha massa fisk så är nog mete effektivast.

Kommentera

Festis, att fiskarna hela tiden är 20m framför dig är för att det är du som skrämmer iväg dom. Man brukar höra samma sak bland vissa flugfiskare som undrar varför öringarna vakar 2m längre ut än vad dom kan kasta, det är just för att det är fiskarna som skrämmer ut dom.

Kommentera

Originally posted by Andreas Andersson
                      Jag har varit iväg några gånger, och då har (som Ghunter sa) metet varit effektivast (av kast o mete).
                      De vi körde me dom första gångerna var räka, mask och powerbait (allt på samma gång).
                      Det funkade bra, fick några fiskar.
                      Men nu går det ej att använda det för någon har släppt i mört så sjön är full me mört
                      Finns det bågar kvar så funkar fortfarande PowerBait. Mörten bryr sig inte om den lika mycket som den älskar räka och mask.
                      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 112 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art