Väga och fota fredad fisk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Väga och fota fredad fisk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Väga och fota fredad fisk?

Hej!

Funderade lite på vad reglerna säger om att väga och fota fisk som man fångar under dess fredningstid? Naturligtvis under varsam hantering

Vi har fått några havsöringar i sundet vid fiske efter hösthorngäddan, inget stort än varför de har krokats av i vattnet och fått simma hem igen. Men om en pb-fisk skulle nappa skulle man ju gärna vilja fota och väga den. Förstår att man inte kan registrera den men den är ju ändå ett pb.

Någon som vet? Ok eller betraktas som "tjuvfiske"?

Är det fredningstid får du inte över huvud taget ta fisken och att ta kort på den bevisar ju inte att du sedan inte åt upp den?? allt är relativt. Gått råd låt fisken vara även om det är en jätte.

Kommentera

men som jag, jag flugfiskare horngädda med havsöringsflugor för att jag vet att dom flugorna funkar. men om jag skulle få på drömfisken , klart man skulle ta kort på den och släppa tillbaks den?
      [FONT="Arial Narrow"]Skitfiske på er! [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Fishing Feber Visa inlägg
        Är det fredningstid får du inte över huvud taget ta fisken och att ta kort på den bevisar ju inte att du sedan inte åt upp den?? allt är relativt. Gått råd låt fisken vara även om det är en jätte.
        Konstigt inlägg

Jag tycker man bör kunna fota samt väga om det sker snabbt och skonsamt mot fisken. Skulle jag hamna i den situationen så skulle jag inte tveka, man vill ha bild på en pb fisk. Så är det bara

Kommentera

Ursprungligen postat av Fishing Feber Visa inlägg
          Förstår inte riktigt vad du menar? Jag riktar inte fisket efter havsöringen men fiske efter horngädda och havsöring är väldigt likt varför det brukar kunna bli en och en annan havsöring på kroken. Menar du att jag skall kroka av den i vattnet som jag gör med de mindre?

Den egentliga frågan var om där fanns några regler kring detta? Självklart riktar jag inte mitt fiske efter havsöring och jag tänkte definitivt inte bonka fisken (oavsett storlek). Kollade lite på länstyrelsens hemsida men där stod bara att man inte fick fiska efter dem...

Kommentera

samvetet avgör. Vet man att man kan ge god hantering så..

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
              Förstår inte riktigt vad du menar? Jag riktar inte fisket efter havsöringen men fiske efter horngädda och havsöring är väldigt likt varför det brukar kunna bli en och en annan havsöring på kroken. Menar du att jag skall kroka av den i vattnet som jag gör med de mindre?

Den egentliga frågan var om där fanns några regler kring detta? Självklart riktar jag inte mitt fiske efter havsöring och jag tänkte definitivt inte bonka fisken (oavsett storlek). Kollade lite på länstyrelsens hemsida men där stod bara att man inte fick fiska efter dem...
              De få regler jag läst säger att "..fredad fisk och fisk under minimått skall genast återutsättas."

Svårt att tolka det som att väga, mäta och fota är ok?
              sigpic

Kommentera

Fiske efter hösthorngäddan? Är det verkligen ett givande fiske? Lite nyfiken på det. Ganska vanligt att jag fått det som bifångst när jag fiskat öring (innan fredning) och dalis fick t o m på plattfiskmete. Berätta gärna lite om hur och varför man fiskar dom ?
                Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

Flera olika anledningar. Dels tycker jag det är en spännande sportfisk då den kämpar bra, och på hösten när den vänder tillbaka är den fet och fin = bra vikt på dem. Sen är det en grymt god fisk på grillen och i ugnen. Den tredje anledningen är att den är bra som bete till plattfiskmete och annat pillemete.

Fiskar dem helt enkelt genom att dra dragen efter båten, hittar man en samling brukar jag kasta istället och bara drifta men nu på hösten är det inte så stora stim som på våren.

Kommentera

fredad fisk.

Ursprungligen postat av Semb Visa inlägg
                    Konstigt inlägg

Jag tycker man bör kunna fota samt väga om det sker snabbt och skonsamt mot fisken. Skulle jag hamna i den situationen så skulle jag inte tveka, man vill ha bild på en pb fisk. Så är det bara
                    Det hände mig för ett antal år sedan att jag fick en mal när jag metade ål,för mig var det en självklarhet att jag fotade och vägde den innan jag släppte tillbaks den.Man vet ju inte om man någonsin får en mal igen,trofan att man vill ha den på kort,jag skiter väl i va andra tycker.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 380 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art