C&R galningar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R galningar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Man måste ju förstå någon som vill bonka en fisk de sjävla fångat, jag vill själv bonka någon av varje matfisk för att åtminstone ha provat.
    Tycker att det är oskyldigare att göra fisken illa för mat än för skojs skull. :P

Däremot håller jag med om personen som skrev om hur många fler anledningar det finns för C&R än att bonka. Svårt ämne.

Ursprungligen postat av Fetis Visa inlägg
    Är det inte nya regler nu btw?, bara gäddor som är mellan 40 och 75 centimeter tas upp? iaf i Östersjön.
    Vettigt.
    Var snel mot fisken!
    http://www.myfishmap.com/nenja

Kommentera

Ursprungligen postat av RickardOlofsson Visa inlägg
      Man måste ju förstå någon som vill bonka en fisk de sjävla fångat.

Varför är det självklart att man ska förstå det?
      Jag har inte heller emot att folk tar hem en och annan matfisk men det handlar det sällan om. De som tar hem någon enstaka håller sig ofta (vad jag märkt i alla fall) till att ta hem fisk som är av 'vanlig' storlek. Gäddor mellan 2 och 4 kg tex.

Det är ju när de dödar en fisk av rekordstorlek som det är idioti.
      Det finns inga som helst anledningar att döda en så stor fisk. Vill man ha mycket Gös så plockar man upp fem stycken 2kg-gösar och släpper tillbaks den där 10+ istället för att döda den.

Och vad då "bonka en fisk de sjävla fångat"?
      Om jag fångar ett djur, oavsett vilket, är det då min mänskliga rätt att döda det djuret bara för att jag lyckats fångar det?
      Det är verkligen ett korkat synsätt och det är bra att det finns klara regler. Tyvärr är det ju nästan uteslutande minimivikter/längder och inte maxvikt/längd som gäller.

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
        Varför är det självklart att man ska förstå det?
        Jag har inte heller emot att folk tar hem en och annan matfisk men det handlar det sällan om. De som tar hem någon enstaka håller sig ofta (vad jag märkt i alla fall) till att ta hem fisk som är av 'vanlig' storlek. Gäddor mellan 2 och 4 kg tex.

Det finns inga som helst anledningar att döda en så stor fisk. Vill man ha mycket Gös så plockar man upp fem stycken 2kg-gösar och släpper tillbaks den där 10+ istället för att döda den.

Och vad då "bonka en fisk de sjävla fångat"?
        Om jag fångar ett djur, oavsett vilket, är det då min mänskliga rätt att döda det djuret bara för att jag lyckats fångar det?
        Det är verkligen ett korkat synsätt och det är bra att det finns klara regler. Tyvärr är det ju nästan uteslutande minimivikter/längder och inte maxvikt/längd som gäller.
        Du drog rätt vilda tolkningar av det lilla jag skrev ser jag.

Du har svårt att förstå att någon vill äta (bonka) den fisk de själva fångat men du har inget emot att någon tar hem en och annan matfisk?

Kastar du krokar i grannens hund eller jagar älg med krok för skojs skull också? Du ser inte skillnaden på fisk och andra djur? Hade jag jämställt fiskar med t.ex. björnar i det avseendet så hade jag inte fiskat.
        Du rabblar bara barnsliga överdrifter.

Jag håller med om att det är riktigt synd att döda en gammal fin fisk, som du säger så kan man gott hålla sig till medelstora fiskar om man nu skall bonka dem för matens skull.

Min själ ruttnar när jag ser något (förlåt) pucko stå i en liten träbåt med 10st 8+-gäddor upphängda och dödade bara för att man kan. Ta en bild och släpp i dem igen, om inte annat för att bevara fisken för framtida fiske.

Tror fan att det är bra att det finns regler, hade de följts hade de varit helt underbara. Håller med om att längd är mer väsentligt än vikt, undrar vad de skulle säga om man ville införa vikt istället för längd på personhandlingarna. ^^

Jag tycker däremot fortfarande att det är minst lika berättigat att ta ett liv för matens skull som att leka med det.

Jag menade inte som du tolkade det gissar jag.
        Var snel mot fisken!
        http://www.myfishmap.com/nenja

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
          Det finns inga som helst anledningar att döda en så stor fisk. .
          Jo det finns anledning för får man en fisk av rekordstorlek tex svenskt rekord här på kusten så måste den vägas på krönt våg och ha två separata vittnen med stor sportfiskekunskap för att få det registrerat. Innan man fått tag på detta så hinner fisken plågas till döds så det är lika bra att bonka direkt.

Och anser man att detta är fel orsak för bonkning så ge er på dom som ställer reglerna istället och bojkotta alla rekord.
          Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
          Nu även blog på gylta.blogspot.com
          Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Bra regel ,.

Ursprungligen postat av LillaFiskePojken Visa inlägg
            låter underbart med 40 till 75 cm regeln och jag håller med fis-herman :P bonkar man fisken så är det nog om man ska käka den ;P
            MEN !!! Den gäller ENDAST Sportfiskare /Fritidsfiskare , Yrkesfiskarna får ta upp vad skit dom kan och skicka till minkmat ., Vore det inte rättvist att yrkesfiskarna med borde ha en " C & R "? .. Och pratet om att käka en 13 kg gädda gäller förmodligen mig .. Men jag kan lova .. mal fiskfärs och blanda i blandfärs ca 60/40 och stek som biffar .. Underbart gott . och dessutom får man barnen att äta fisk .

Kommentera

exakt Köttfiskare som säljer fisken är bara dumt -.- då kan man likagärna bli yrkesfiskare istället. Och jag tycker inte du gjorde nånting fel som att bonka en 13 kilos gädda :P för i det här fallet så åt du upp den och sålde/slängde inte iväg den ^^ gäddorna tar inte slut så enkelt ;D men man skall respektera dom större fiskarna också

Kommentera

Om alla använde sig av sunt förnufft så vore problemet ur världen..
                Respekt kallar jag det när man vet att det går stor fisk i vattnet och att man låter bli att fiska på den.
                I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Är man liten och tar upp en fisk så bonkar man av ren automatik... jag tror det ligger i människans gener. Det brukar ta några år innan man inser att det är hyffsat onödigt att ta dö på gäddorna man drar upp.

Kommentera

Ursprungligen postat av Micke_45 Visa inlägg
                    MEN !!! Den gäller ENDAST Sportfiskare /Fritidsfiskare , Yrkesfiskarna får ta upp vad skit dom kan och skicka till minkmat ., Vore det inte rättvist att yrkesfiskarna med borde ha en " C & R "? .. Och pratet om att käka en 13 kg gädda gäller förmodligen mig .. Men jag kan lova .. mal fiskfärs och blanda i blandfärs ca 60/40 och stek som biffar .. Underbart gott . och dessutom får man barnen att äta fisk .
                    Är ju inte fisk du äter då utan blandfärsbiffar utspädda med gäddfärs. Varför inte äta 13 kilosgäddan som den är om du nu så gärna vill äta gädda?

Jaså, du gör gäddfärs på den och späder ut biffarna med 60% blandfärs?? I rest my case.

Ta hem fyra 3 kilos istället så får du din matfisk. Ingen som klagar på det. I vissa vatten är det ju till och med nyttigt att ta bort en del mindre gäddor. Jag äter själv gärna gös och abborre men jag skulle aldrig någonsin ta med nya Abborr-PB't hem för att äta. Då tar jag hem några halvkilos abborrar istället! Detsamma gäller gös som är en underbar matfisk, men fick jag en 6 kilos fisk så skulle jag släppa tillbaka den och ta hem tre 2 kilos gösar istället.

Jag är ingen C&R galning, finns folk här på forumet som inte verkar ha nåt bättre för sig än att klaga på allt och alla. Ut och fiska istället... LOL.
                    Min blogg

Kommentera

Jag tycker också att vissa har gått för långt i C & R frågan vissa har blivit fanatiska. Det är upp till var och en att själv bestämma om man vill behålla sin fisk. Men väljer man att klubba en 10 + gädda eller en fin gös eller någon annan fin fisk och sen lägger upp det på ett fiskeforum så får man också förvänta sig en del otrevliga kommentarer från folk. Jag tycker inte det är fel att behålla någon matfisk för att ta ett ex ofta när vi är ute på pillemete så kan vi få 50 - 60 plattor och behålla alla dom är svineri. Men att ta 5 matfiskar är inget svineri man måste fiska på ett sportfiskemässigt sätt och tyvärr gör inte alla det och kommer aldrig att göra i heller.

Något som ofta förekommer här på FS är detta ta ett ex = En kille får en gädda på 10 + eller någon annan fin fisk och han klubbar den. Då får han hur mycket negativa kommentarer som helst på bilden det är det ena och andra som blir skrivet. Sen så kommer en tjej lägger upp en bild på en gädda 10 + också klubbad då låter det så här = fin gädda tjejen grattis osv osv.

Detta betyder inte att jag tycker det är okej med köttfiske eller att klubba 10 + gäddor osv. Jag fiskar på ett sportfiskemässigt sätt.
                      Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 296 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art