C&R galningar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R galningar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Om man nu inte är ute så många gånger då. Det är inte bara att ta upp flera mindre istället.
    Jag har ätit många stora fiskar och även släppt tillbaka många också. Det några skriver om att stora fiskar inte smakar gott är rent nonsens. Det hänger endast på fiskarens kunskap på hur bra han/hon är med kryddning mm. Dom få gånger jag är ute och fiskar och då jag lyckas fånga någon firre är att likställa med C&R... *L* Där för tar jag upp min fisk och äter den. Är mycket bra på kryddning bland kastrullerna *L* Men får man många fiskar så tar man upp några och släpper tillbaka resten.

Kommentera

Man kan ju tänka sig att hur många skulle över huvud taget börjat fiska om fiskarna skrikit av smärta man fångat??sjöarna skulle ha varit fulla av fisk "tänk tanken" jag säger bara ojojoj.

Kommentera

På farfars tid visste ingen vad c&r vad för något. Man tog upp allt man fick, braxen, sutare, gammelgädor mm. Och det var inte färre som fiskade då än vad det är nu...tog fisken slut? Nej, fiska med moral, avliva fisken snabbt om du vill ta hem den till middag. Ta inte hem mer än du behöver. Se till att hantera fisken försiktigt om du ska släppa tillbaka den. Svårare än så är det inte. Sluta gnäll på de som vill behålla sin fisk för att äta.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rockburken Visa inlägg
          På farfars tid visste ingen vad c&r vad för något. Man tog upp allt man fick, braxen, sutare, gammelgädor mm. Och det var inte färre som fiskade då än vad det är nu...tog fisken slut? Nej, fiska med moral, avliva fisken snabbt om du vill ta hem den till middag. Ta inte hem mer än du behöver. Se till att hantera fisken försiktigt om du ska släppa tillbaka den. Svårare än så är det inte. Sluta gnäll på de som vill behålla sin fisk för att äta.
          Kunde inte sagt det bättre själv. Precis ätit egenfångad makrill till middag, smakade mumma

Kommentera

Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inlägg
            Jo det finns anledning för får man en fisk av rekordstorlek tex svenskt rekord här på kusten så måste den vägas på krönt våg och ha två separata vittnen med stor sportfiskekunskap för att få det registrerat. Innan man fått tag på detta så hinner fisken plågas till döds så det är lika bra att bonka direkt.

Och anser man att detta är fel orsak för bonkning så ge er på dom som ställer reglerna istället och bojkotta alla rekord.
            Hur bojkottar man ett rekord? Låter bli att läsa om det eller?
            Fyra Gulp och en Rom & Cola
            Besök min fiskeblogg

Kommentera

Jag undrar om det är skillnad på fisk och fisk, alla C&R trådar spårar in på Gädda ganska omgående, precis som det är den värsta fisken att bonka. Hör nästan aldrig några negativa kommentarer om en bonkad 15 kilos Torsk eller en 150 kg hälleflundra. Torsken är mer eller mindre utrotningshotad och en hälleflundra på 150 kg+ bör väl bevaras för sina ganska starka gener anser jag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fis-Herman Visa inlägg
                Hur bojkottar man ett rekord? Låter bli att läsa om det eller?
                Om ingen registrerar rekord och man lämnar sina medlemskap i föreningar m.m. där bonkning blir ett krav för registrering, Man har ju gjort det humanare för insjöfisket när det gäller registrering men havsfiske är kört i många fall att regga utan bonkning.
                Alla tävlingar där fisken vägs efter tävling tar dom ofta skada även om dom hålls i kasse.

Problemet med C&R debatten är att den blivit som husockupationer. Vi har den seriösa gruppen som okuperar och vet vad dom vill och kan argumentera för sin sak utan att angripa andra. Sedan har vi gruppen som följer i deras spår dom som tar till våld och kastar sten mot polis m.m. dom är där för att synas saken har ingen större betydelse och ofta vet dom inte riktigt varför man okuperat.

Vi ser samma sak med veganer djurrättsaktevister m.m. Och även nu när det gäller C&R den gapande skaran vill bara synas och vara med dom skiter innerst i om man bonkar eller inte bara dom får hoppa på folk och kalla dom dumma saker och få andra att haka på. Hulliganer på fotbollsmatcher är samma sak dom skiter ju i matchen bara dom får synas och ställa till det.

Så jag tror nog C&R debatten kommit längre och varit mer positiv om vi slapp "fiskehulliganerna" så sunt förnuft som så många andra säger och skit i varför folk tar hem fisk så länge det inte bara är för att kasta den.
                Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
                Nu även blog på gylta.blogspot.com
                Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Jag begriper inte de aggressiva C&R-fanatikerna. Om man är rädd för att skada en fisk ska man överhuvudtaget inte sätta krokar i den. Lika dumt som att jaga änder med piantball och därmed kalla sig ornitolog. Vill man fotografera en ovanlig fisk får man väl ta ett PADI-certifikat i så fall.
                  Fyra Gulp och en Rom & Cola
                  Besök min fiskeblogg

Kommentera

Skall man samanställa det C&R fanatikerna vill så kan man inte fiska men ändå gör dom det själva.

Men för att uppnå den ultimata balansen och skada fisken så lite som möjligt så är det enda fisket som kan anses ok vara detta. Den som fiskar för sitt husbehov, man riktar bara fisket mot det man vill ha att äta och tar bara det man kan förbruka. Eftersom ingen äter stor gädda så skall man heller inte rikta fisket mot denna. Dom som säger att det är fel att fiska för födan hoppas jag att dom ej heller äter andra animaliska produkter.

Givetvis kommer man att få annat än det man vill på kroken men det släpper man. Men med riktat fiske blir det inte så mycket extra. Och man kan välja utrustning så man minimerar chansen för att fånga stora fiskar.

Hoppas ni C&R fanatiker inte fiskar efter stora fiskar som sedan släpps varför plåga i onödan.
                    Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
                    Nu även blog på gylta.blogspot.com
                    Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inlägg
                      Om ingen registrerar rekord och man lämnar sina medlemskap i föreningar m.m. där bonkning blir ett krav för registrering, Man har ju gjort det humanare för insjöfisket när det gäller registrering men havsfiske är kört i många fall att regga utan bonkning.
                      Alla tävlingar där fisken vägs efter tävling tar dom ofta skada även om dom hålls i kasse.

Problemet med C&R debatten är att den blivit som husockupationer. Vi har den seriösa gruppen som okuperar och vet vad dom vill och kan argumentera för sin sak utan att angripa andra. Sedan har vi gruppen som följer i deras spår dom som tar till våld och kastar sten mot polis m.m. dom är där för att synas saken har ingen större betydelse och ofta vet dom inte riktigt varför man okuperat.

Vi ser samma sak med veganer djurrättsaktevister m.m. Och även nu när det gäller C&R den gapande skaran vill bara synas och vara med dom skiter innerst i om man bonkar eller inte bara dom får hoppa på folk och kalla dom dumma saker och få andra att haka på. Hulliganer på fotbollsmatcher är samma sak dom skiter ju i matchen bara dom får synas och ställa till det.

Så jag tror nog C&R debatten kommit längre och varit mer positiv om vi slapp "fiskehulliganerna" så sunt förnuft som så många andra säger och skit i varför folk tar hem fisk så länge det inte bara är för att kasta den.
                      Lika dumt som att jaga änder med paintball och därmed kalla sig ornitolog.
                      tagit av fis-herman
                      Måste väl vara ett av bättre inläggen ang C&R debaten
                      sunt förnuft har funkat tidigare och funkar fortfarande

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 284 visningar