Fiskekortsfrustration!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskekortsfrustration!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskekortsfrustration!!!

Jag blir så förbannad!

För några dagar sen var jag till den lokala fiskebutiken och ville köpa ett fiskekort för ett vatten jag aldrig fiskar i annars. Tyvärr så hade dom inte fiskekort för området. Dom är ändå länets störst fiskebutik och har inte fått möjlighet att sälja kort för området! Vad gjorde jag!? Jag TJUVFISKADE, för vad ska man göra då? Plinga på hos nån gubbjävel kl.04.30 på morgonen för att köpa fiskekort?
    "Myndigheterna" gör att man inte kan fiska var man vill när man vill!
    Tråkigt när man vill göra rätt för sig!!! Frågor att diskutera:

* Har du haft liknande problem!?

* hur går det med dom s.k. SMS fiskekorten, blev de nå eller??

* Vad händer om en surgubbe kommer? Får han ta mina grejor för 10.000 fär att jag inte löst ett fiskekort för 50 spänn trots att jag egentligen ville?

* Kan man inte ha Landskapskort eller ännu heller ett Sverigekort!?!?!?

Få höra din åsikt i ämnet!
    Senast ändrad av Starjonken; 2009-08-31, 14:40.
    /Team Perax, Jon Persson
    http://teamperax.blogspot.com/

1. Jag hade aldrig tjuvfiskat.

2. Fanns det inte fler butiker, bensinmackar, lanthandel etc. som säljer fiskekorten? Leta på internet, ring runt och kolla?

3. Liknande problem? Absolut, MEN jag använde internet, telefon och djungeltelegrafen för att hitta fram till en själ som faktiskt sålde fiskekort. Om alla butiker är stängda och inga privatpersoner som har hand om fiskekortsförsäljning, strunta i att tjuvfiska? Det kommer väl fler dagar och tillfällen? Då kanske du till och med hinner med att i god tid kolla upp var och när du kan köpa ett fiskekort. Det låter väl rimligt?

4. Möjligheten att köpa fiskekort vid SMS/WAP finns. Men om det finns till det vattnet där du ville fiska? Ingen aning, tyvärr.

5. Surgubbe/fiskevårdsgubbe/fiskekontrollant (kärt barn har många namn), har rätt att konfiskera din utrustning. Läs reglerna. Han kanske är ödmjuk och låter dig köpa ett fiskekort kontant på plats pga. omständigheterna?

6. Det har jag också funderat på väldigt länge. Det är en mycket god idé. Använd din frustration på bästa sätt och utvecka idén!

Kommentera

Om jag åker 12-15 mil hemifrån då? För det är väl vad det rör sig om.. Det är ju inget jag sitter och bilar dagen innan för att skaffa fiskekort precis..
      /Team Perax, Jon Persson

Kommentera

fiskekort

vart själv i samma sitts som du ! jag och en polare skulle till lödde å, vi åkte till närmaste shell men dom hade slut på kort . jaha tänkte vi så vi tog till plan b . åkte till båt uthyrningen . och dom hade där . om du nu säger att du inte ville bila dan innan för att köpa kort. så måste du ju planera och kolla mer än ett ställe där dom säljer kort. och att tjuvfiska är ju bara dummare . tror nog att bensinen hade kostat 1000x mindre än vad böterna för tjuvfisket hade gjort + dom hade fått ta all din utrustning inkl fordonet som du transporterdes i för att fiska dvs din bil. men jag förstår dig . man blir arg men det blir bara värre för dig själv
        Senast ändrad av Discovery; 2009-08-31, 15:04.
        I Don't Give a F*ck who your father is..... Don't walk on the water wile i'm FISHINGsigpic

Rullknäckarn Min Fiske Guru !

Kommentera

Ursprungligen postat av Starjonken Visa inlägg
          Om jag åker 12-15 mil hemifrån då? För det är väl vad det rör sig om.. Det är ju inget jag sitter och bilar dagen innan för att skaffa fiskekort precis..
          Planering, planering, planering.

Jag åker ofta till Småland till diverse "Put&Take" sjöar och kollar givetvis upp i god tid innan var man köper fiskekort samt vilka regler som gäller. Självklart ska du inte köra 24-30 mil dagen innan för att köpa ett fiskekort, men det finns ingen tvekan om att du kanske kan köpa fiskekort en-/ett par dagar innan du ska fiska.

OM det nu mot alla odds inte finns en chans att skaffa fiskekort en eller flera dagar innan fisket så får man väl helt enkelt låta bli och leta nytt ställe.

Tänk på att de som vårdar våra vatten måste följa en balans mellan fångad och inplanterad fisk för att hålla sjön väl fylld så att du som besökare får valuta för dina pengar. Om alla plötsligt skulle börja tjuvfiska?

Du tänker lite som att om affären på hörnet inte är öppen den dagen och tiden du vill handla mat, så bryter du dig in och stjäl istället. Kanske en dålig jämförelse.

Kommentera

Självklart tycker jag inte man ska tjuvfiska... Nu är det gäddfiske jag bedriver och kör 100% uteslutande med C&R. Hur långt borde man behöva åka då för att fixa fiskekort för området? För att komma till länets största fiskebutik åker jag 4,5mil enkel resa. Det blir 9 mil det.. Det finns ingen hemsida där man kan lösa fiskekort överallt och skriva ut på sin skrivare? Det vore ju faktiskt en bra idé?? Tycker iallafall att dom som bestämmer över fiskeområdena kan komma överens om ett länskort!
            /Team Perax, Jon Persson

Kommentera

Halva nöjet till nya vatten är ju planeringen. Att få tag på fiskekortsförsäljare ingår i planeringen.
              Du kan även riskera att missa en av de bästa informationskällorna om du fiskar utan fiskekort, ofta kan man få massor med bra info när man köper kortet.
              Du slipper dessutom att svettas och ideligen kasta blickar bakom ryggen ifall du har fiskekortet klart.

Vilken sjö är det frågan om?
              Det kanske sitter en fiskekortsförsäljare vid tangenterna!
              Jag tycker, alltså finns jag.
              Jag fiskar, alltså lever jag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Starjonken Visa inlägg
                Självklart tycker jag inte man ska tjuvfiska... Nu är det gäddfiske jag bedriver och kör 100% uteslutande med C&R. Hur långt borde man behöva åka då för att fixa fiskekort för området? För att komma till länets största fiskebutik åker jag 4,5mil enkel resa. Det blir 9 mil det.. Det finns ingen hemsida där man kan lösa fiskekort överallt och skriva ut på sin skrivare? Det vore ju faktiskt en bra idé?? Tycker iallafall att dom som bestämmer över fiskeområdena kan komma överens om ett länskort!
                No offense, men är du så jävla dum att du åker dit ist för att ringa och kolla får du skylla dig själv.

Det finns div. olika tjänster för att köpa fiskekort på nätet. (Det finns säkert fler försälningställen för din lokala pöl också, ring FVO och fråga om dom gömmer sig för google.) Problem är väl att surgubbarna i 99% av landets alla FVO inte är intresserade, och för snåla för att någon egentligen ska vilja sälja deras fiskekort.

Ett länsfiskekort, kan vi inte ha ett gemensamt bensinkort också?

Man kanske också ska vara lite glad över att man överhuvudtaget kan få fiska i så många vatten som i Sverige? Dålig FVO med dålig tillgång och som ger lite tillbaks till vattnet är väl bättre än att inte få fiska alls i vattnet?
                Senast ändrad av Flodebanan; 2009-08-31, 18:18.
                sigpic

Kommentera

Vi skulle iväg till en put'n'take-sjö i veckan som varit. Det var 6 mil att köra, så att åka dagen innan var inget altenativ. Affären öppnade vid 9 och jag ville ha ute sakerna innan klockan 7 för att inte missa förmiddagen.

Fick tag i en fiskevakt som rådde oss att ringa till butiken vid 9 och säga att vi var där och fiskade och att vi skulle komma in under dagen och lösa ett kort.

Klockan 8 kom det en annan fiskevakt och jag förklarade lugnt problemet för personen och det var inga problem.

Tror de flesta fiskevakter är människor också och är man vänlig i sitt bemötande brukar det inte vara någon fara att förklara för dem heller. Sen finns det ju rötägg också så vill du vara på din säkra sida så får du se till att helgardera dig.

Kommentera

Det går ju att betala parkering via mobilen. Det borde gå att göra så med fiskekort också. Jag har för mig att många ställen redan ordnat det så.
                    :O)
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 234 visningar
                    1 gilla