Kom precis hem från en fisketur som blev skit. jag hade länge sett att min nya fiskelina 0.30 nylon, börjat strula. Så fort jag slakade linan tvinnade den sig som sjutton. jag skyllde på att tafsen antagligen inte snurrade som den skulle, utan lät även linan snurra med spinnaren, så jag skaffade såna med kullager. Men det hjälpte inte.
Linan känns hackig och skadad om man drar handen över den. Så fort man slakar den, tvinnar den sig nåt kopiöst. Fiske blir till slut omöjligt.
Nu till mina frågor.
1....Varför blir det på detta viset? (förr tyckte jag mig aldrig ha detta problem med vanlig nylonlina)
2....Vilken lina skall jag köpa för å slippa detta strul?
Jag fiskar gädda, abborre, gös, med haspelrulle av rätt rejäl modell. Jag trollar även ofta. Jag använder spinnare, wobbler samt djupgående wobbler.
Linan känns hackig och skadad om man drar handen över den. Så fort man slakar den, tvinnar den sig nåt kopiöst. Fiske blir till slut omöjligt.
Nu till mina frågor.
1....Varför blir det på detta viset? (förr tyckte jag mig aldrig ha detta problem med vanlig nylonlina)
2....Vilken lina skall jag köpa för å slippa detta strul?
Jag fiskar gädda, abborre, gös, med haspelrulle av rätt rejäl modell. Jag trollar även ofta. Jag använder spinnare, wobbler samt djupgående wobbler.
Kommentera