VARFÖR - tvinnar sig fiskelinan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

VARFÖR - tvinnar sig fiskelinan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• VARFÖR - tvinnar sig fiskelinan?

Kom precis hem från en fisketur som blev skit. jag hade länge sett att min nya fiskelina 0.30 nylon, börjat strula. Så fort jag slakade linan tvinnade den sig som sjutton. jag skyllde på att tafsen antagligen inte snurrade som den skulle, utan lät även linan snurra med spinnaren, så jag skaffade såna med kullager. Men det hjälpte inte.

Linan känns hackig och skadad om man drar handen över den. Så fort man slakar den, tvinnar den sig nåt kopiöst. Fiske blir till slut omöjligt.

Nu till mina frågor.

1....Varför blir det på detta viset? (förr tyckte jag mig aldrig ha detta problem med vanlig nylonlina)

2....Vilken lina skall jag köpa för å slippa detta strul?

Jag fiskar gädda, abborre, gös, med haspelrulle av rätt rejäl modell. Jag trollar även ofta. Jag använder spinnare, wobbler samt djupgående wobbler.

Beskriv hur du gjorde när du spolade på linan. Har man tvinnat det från början blir det bara värre med tid.

Fiskar man med spinnare ska man alltid använda någon slags antikink framför tafsen för att hämma lintvinning.

En lätt spiral sänke som man bockar lite banan formad funkar bra.

Kommentera

Låter som om linan kan ha tagit skada av att den förvarats fel...kanske i en varm bil under sommaren?
      När bytte du lina senast?

Kommentera

linan var ny för 6 veckor sedan.

När jag spolade på linan, trädde jag på rullarna på en spik som var ispikad en bit ner i ett bord. Sedan vevade jag in linan på spolen.

Tänkte inte på hur jag satte dessa rullar, utan bara såg till att det gick att få tag på en ände och fästa den i fiskerullen, sedan körde jag på bara.Har alltid gjort så utan större problem.

Kommentera

Verkar som du kör Ett spö lite allaround?
          Om linan är väldigt ny så är den lite tvinnad i början, rätar ut sig till slut.
          Varför använder du inte flätlina till sånt fiske?

Jag fiskar inte ofta med spinnare, men skulle nog aldrig använt en 0.30 till lätt fiske.

Kommentera

Om fallet är så som ovanstående talare tror så skulle jag också rekommendera att du byter till flätlina. 0.18 flät håller mer än 0.30 nylon och kastar mycket smidigare med små spinnare. Kör själv med just 0.18 på ett 7' lätt spö. Fiskar bra på allt från 4g's spinnare för 75 grams abborrar till 15 grams spinnare för 4 kilos strömgäddor. Det sistnämnda gick bra utan ståltafs igår. Sen hur det gick för mina fingrar utan kroklossare är en helt annan historia.
            http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 316 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art