Övernaturlig otur eller bara normalt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Övernaturlig otur eller bara normalt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Övernaturlig otur eller bara normalt?

Nu börjar jag fundera på om jag retat upp nån slags övernaturlig kraft...eller är det kanske bara normalt?

I sommar köpte jag en Zalt Z i papegojfärgen, första turen med den så fick jag en gädda på ca 2,5kg och kanske 10 kast senare, mitt i ett jerk, så försvann allt motstånd och upp kom ett öppet beteslås utan bete...
    Jag blir såklart förtvivlad men får efter ett par dagar tag i ett nytt bete, Zalt Z i gäddfärgen. Har bytt tafs och beteslås från stel rostfri, till en hemmagjord toothproof med ett crosslock för att inte råka ut för det där en gång till.
    Ut på en ny fisketur, hinner kasta kanske 10 kast (utan hugg) och tappar allt motstånd mitt i ett jerk...SAMMA SAK IGEN. Upp kommer ett öppet, tomt beteslås.

Vad är oddsen för att råka ut för det två gånger på två efter varann följande fisketurer, med två olika modeller på beteslås?

Jag ger upp beteslås och skaffar fjäderringar...nu ska jag inte tappa fler beten.

Ny fisketur, på med en Esox slow sinking i silver med svart prick (vet inte vad färgen heter). Smack, inget trassel i linan utan den bara går av ändå... aldrig gjort tidigare och inte efter det heller... 3 beten åt h---e.

Så åkte vi ut i måndags... nytillverkade titantafsar från BFT. 60 pounds. Ett lekande i varje ände och en fjäderring på nosöglan på betet för snabba byten.
    Dubbla hylsor och modellen dragtestad till 15 kg...dock inte de tafsarna jag faktiskt använder...

På med Big Bandit Skitmört för nu är det ju CWC-tävling på gång...
    Smack...när jag dänger iväg paketet så går tafsen av...innan hylsorna och antagligen stress i hylskanten... vilket SKIT!!! Långt därborta dalar min Skitmört ner i spat...sinking såklart. Bye bye...
    Klipper genast bort resterande klämhylsor och knyter tafsändarna istället och fortsätter fiska om än ordentligt dämpad...

In till butiken i tisdags och handla en ny Big Bandit Skitmört...just ja...jag ska ha några lekanden också. Jag vill ha lite grövre modell så de håller ordentligt. Har 3 tafsar till att knyta hemma. Nu blir det inga förba---de klämhylsor, nu blir det att knyta fast lekandena på tafsen.

Ut på ny fisketur idag... tar en av de nya tafsarna så grejerna ska hålla för jag känner ju på mig att just idag sitter 10:an.. (nån som känner igen tanken)
    På med nya Skitmörten och kastar några kast utan hugg... sen SMACK... när jag dänger iväg paketet så flyger min Big Bandit Skitmört, otuggad, iväg... plask... sinking, bye bye...kanske 10-20 meter ifrån den tuggade brodern som lossnade i måndags. Är det ironi? Sarkasm? Bara jävelskap?
    Tänkte VA FAN jag har ju knytit tafsen nu...och kikar... då har ett av de nya, grövre lekandena pajat...i kastet!!!
    Har inte ens haft ett hugg på grejerna...och den lilla ringen har lossnat från kroppen på lekandet...

Jag har helt tappat förtroendet för prylarna...

Är det här verkligen normalt eller ska jag börja samla frimärken?

Tar du i för hårt när du kastar kanske..?
    Galet.

Kommentera

Rofl, då är det fan surt :S

Kommentera

Har varit med om liknande, ett par bortkastade varje pass, irriterande. Håller tafsen så går linan av, ibland är man otursförföljd.

Kommentera

Alltså shit. Det där är nog inte normalt. Jag vetefan vad du ska göra alltså. Ringa en exorcist känns nästan lika aktuellt som att ge ett köptips i det där läget :P

Enda tipset jag kan ge är väl att fiska med flytande jerks isåfall ;D

Kommentera

Kör ett tag me flytande typ vestins jätte o liknande till du fått in rätta kast rytmen...Eller nåt. O skippa gärna klämhylsor.

Kommentera

Påfrestningen på beteslås, nosring, knuten linan mm är extrem när du har en styv jerkpåk, stum lina och en tung spole som skall varva upp. Och om du tar i med kraft i kastet gäller det att hela kedjan håller.

Ett sätt att dramatiskt minska problemet är faktiskt att trimma rullen.
              www.utreel.com

Kommentera

Ett av de allra tyngsta skälen till att jag inte använder jerkbeten redovisar du på bästa sätt. Det är dyrt att jerka!
                :O)
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Raidlevel Visa inlägg
                  Nu börjar jag fundera på om jag retat upp nån slags övernaturlig kraft...eller är det kanske bara normalt?

I sommar köpte jag en Zalt Z i papegojfärgen, första turen med den så fick jag en gädda på ca 2,5kg och kanske 10 kast senare, mitt i ett jerk, så försvann allt motstånd och upp kom ett öppet beteslås utan bete...
                  Jag blir såklart förtvivlad men får efter ett par dagar tag i ett nytt bete, Zalt Z i gäddfärgen. Har bytt tafs och beteslås från stel rostfri, till en hemmagjord toothproof med ett crosslock för att inte råka ut för det där en gång till.
                  Ut på en ny fisketur, hinner kasta kanske 10 kast (utan hugg) och tappar allt motstånd mitt i ett jerk...SAMMA SAK IGEN. Upp kommer ett öppet, tomt beteslås.

Vad är oddsen för att råka ut för det två gånger på två efter varann följande fisketurer, med två olika modeller på beteslås?

Jag ger upp beteslås och skaffar fjäderringar...nu ska jag inte tappa fler beten.

Ny fisketur, på med en Esox slow sinking i silver med svart prick (vet inte vad färgen heter). Smack, inget trassel i linan utan den bara går av ändå... aldrig gjort tidigare och inte efter det heller... 3 beten åt h---e.

Så åkte vi ut i måndags... nytillverkade titantafsar från BFT. 60 pounds. Ett lekande i varje ände och en fjäderring på nosöglan på betet för snabba byten.
                  Dubbla hylsor och modellen dragtestad till 15 kg...dock inte de tafsarna jag faktiskt använder...

På med Big Bandit Skitmört för nu är det ju CWC-tävling på gång...
                  Smack...när jag dänger iväg paketet så går tafsen av...innan hylsorna och antagligen stress i hylskanten... vilket SKIT!!! Långt därborta dalar min Skitmört ner i spat...sinking såklart. Bye bye...
                  Klipper genast bort resterande klämhylsor och knyter tafsändarna istället och fortsätter fiska om än ordentligt dämpad...

In till butiken i tisdags och handla en ny Big Bandit Skitmört...just ja...jag ska ha några lekanden också. Jag vill ha lite grövre modell så de håller ordentligt. Har 3 tafsar till att knyta hemma. Nu blir det inga förba---de klämhylsor, nu blir det att knyta fast lekandena på tafsen.

Ut på ny fisketur idag... tar en av de nya tafsarna så grejerna ska hålla för jag känner ju på mig att just idag sitter 10:an.. (nån som känner igen tanken)
                  På med nya Skitmörten och kastar några kast utan hugg... sen SMACK... när jag dänger iväg paketet så flyger min Big Bandit Skitmört, otuggad, iväg... plask... sinking, bye bye...kanske 10-20 meter ifrån den tuggade brodern som lossnade i måndags. Är det ironi? Sarkasm? Bara jävelskap?
                  Tänkte VA FAN jag har ju knytit tafsen nu...och kikar... då har ett av de nya, grövre lekandena pajat...i kastet!!!
                  Har inte ens haft ett hugg på grejerna...och den lilla ringen har lossnat från kroppen på lekandet...

Jag har helt tappat förtroendet för prylarna...

Är det här verkligen normalt eller ska jag börja samla frimärken?
                  Hej Raidlevel; Misströsta inte...efter regn kommer sol!
                  Jag köpte också fabrikstillverkade tafsar förr. Problemen med dessa var nästan alltid hakarna, att man använde tafsarna för länge eller att de var underdimensionerade för betets vikt och linans brottstyrka. Efter cirka 30 års Gäddfiske började jag tillverka egna tafsar i längder och brottstyrkor anpassade efter betets vikt och linklass. Sedan år 1978 har det inte hänt att vare sig tafs eller hake gått av eller öppnat sig vid mitt Gäddfiske.

Kan ett av mina Gäddfisketips vara till hjälp?

24. Tillverka dina egna gäddtafsar.
                  Ofta blir gäddtafsarna skrynkliga eller skadade efter ett mindre antal fångade gäddor. Sedan många år tillbaka tillverkar jag alltid mina egna gäddtafsar. Som material har jag oftast köpt Berkleys plastöverdragna wire och hylsor i klasserna 20, 30, 60 och 80 LBS. Jag använder både svart och ofärgad, blank wire. Som hakar och lekande föredrar jag idag den fjäderstarka Patriot "CrossLock" 8530-2 till 20 och 30 LBS tafsar samt ännu kraftigare 85 LBS "DuaLock" FDSO5 hakar till 60 och 80 LBS wire. Mina gäddtafsar är 20 - 35 cm långa. De är alltid minst 5 cm längre än betet jag fiskar med. När jag tillverkar en gäddtafs trär jag wiren först genom hylsan, sedan genom lekandets ögla och sedan genom hylsan två gånger. Detta innebär att jag trär wiren tre gånger genom hylsan. Det blir då en liten låsögla på insidan av hylsan som hindrar wiren att glida ur hylsan. Slutligen klämmer jag mycket försiktigt ihop hylsan i vardera ändan på tafsen med min wiretång. Klämmer jag för hårt då skadar jag wiren.
                  Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk!
                  Old Firehand
                  www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Nog borde väl prylarna hålla oavsett hur hårt jag kastar... man vill ju inte bara fiska av de närmaste 5 metrarna kring båten, och om de inte håller så vill jag ju hitta prylar som verkligen tål belastningen. Jag spenderar gärna några kronor mer om de håller...

Vet inte om jag uttryckte mig tokigt i förra inlägget men alla tafsar jag har nu är hemmagjorda. 60 Pounds BFT titan no-kink... samma som man kan vinna i CWC-tävlingen nu... får nog gå upp i tjocklek men vill helst inte ha alltför styva tafsar.

Klämhylsorna var från Drennan. Lämnade ändarna "öppna" för att inte orsaka stress i kanten.

När jag märkte att det ändå blev någon typ av stress i materialet och den gick av i kastet så klippte jag bort alla hylsor och använder knut istället. Då har tafsen hållt, men då rök ju lekandet. Men det ska väl vara en engångsföreteelse får man hoppas...

Känns bara som att oavsett alla steg jag tar för att minimera antalet felkällor, så hittar Moder Natur ett sätt att hitta nya prylar som kan falera istället.
                    Eller är det Sportfiskeguden jag retat upp kanske... för lite sport om inte grejerna kan gå sönder...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 021 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art