C&R vs Döda fisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R vs Döda fisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
    Skylla på trål och utsläpp? I mitt tidigare inlägg var det faktiskt tvärtom.
    Utsläppen orsakade indirekt storgäddornas tillväxt då fisken smakade fan och ingen fiskade efter den.Sedan kom SPÖFISKARNA och fiskade slut på storgäddorna.Gäddan fanns kvar men medelvikten rasade.Då antalet stora exemplar är begränsat,måste vi vara försiktiga med uttaget.Det är MYCKET roligare att fighta en 10:a än en halvkilosgurka.

jag har försökt förklara mig. det är klart det går att fiska slut på gädda i någon sjö. men är den utrotnigs hotad? det är ju inte bra att ta upp för mycket med spö häler men hela öster sjön tar ju slut på torsk. om man får en fisk art att nästan försvina i ett så stort hav så måste man ju ta upp ohygliga mängder och det beror ju inte på spö fiske. jag sa att man först ska skylla på trål och
    utsläp.
    om det är något man ska stopa så är det väl trålning eller. det värkar som att ni är mer för trålnig en vanligt spö fiske. det är ju olika i olika vatten men det går nog inte att utrota gäddan med spö men det går att utrota torsk med trål. derför tycker jag att det är viktigare med skärpta regler för trål fiske.

Kommentera

Måste det gå så långt som till utrotning?,är det inte illa nog om den större fisken försvinner?Trålningen kan vi inte göra mycket åt, däremot kan vi bestämma över vårat eget fiske.

Kommentera

jo själv klart men bätre regler för trålnig i öster sjön måste väl alla hålla med om. jag sa att man ska skylla på trålnig. och med trål fiskar man i störa sjöar/hav och inte små sjöar men alla bara säger imot. och frågar "skylla på trål och utsläpp?" ja man kan nog skylla på trål och utsläpp i östersjön. det förstår väl alla att man inte kan skylla på trål i några fjäll sjöar.
        Senast ändrad av joakim_94; 2010-01-02, 21:45.

Kommentera

Man borde väl sjäv ha rent mjöl i påsen om man kräver tag mot tex trålning?
          Hur trovärdiga är vi om vi sysslar med överfiske samtidigt som vi kräver trålningsstopp och andra restriktioner?

Kommentera

Jag tar upp fisk som man behövt behandla väldigt illa när man tar ut draget, alltså när dom verkligen har svalt eller man ser att den fått stora skador på gälar osv under fighten.
            Abborre kan jag ta några och slänga i röken då å då, dock när jag är å fiskar i Haparanda där det finns så sjukt mycket abborre så det känns inte så fel.
            -----------PB's!-----------
            Gädda 8,7 kg
            Harr 0,5 kg
            Abborre 0,8 kg
            Torsk 2,4 kg
            Havsöring 3,5 kg
            Näbbgädda
            Strömming
            Mört
            Skrabb

Kommentera

Äpplen och päron, Kai, äpplenm och päron. En trålare tar upp tusen gånger mer än vi andra tillsammans varje år...

Kommentera

Eftersom trålarna i östersjön rovfiskar torsk, så är det ok för sportfiskarna att göra detsamma i sina fiskevatten? Jag och många andra tycker att det ska finnas en chans att fånga stora fiskar, och för att uppnå detta bör fisket efter större gädda bedrivas C&R. Däremot har jag inget emot att ta upp en mindre matgädda om man känner för det. Äpplen och päron, kom till Replot i Vasa skärgård på våren när folk från när och fjärran kommer för att pimpla lekabborre. Då fylls det sopsäckar med storabborrar i lekvikarna. Till råga på allt slängs en stor del av fångsten bort då de sk fiskarna inte ids rensa fisken.

Kommentera

Nej, Kai. Vårt torskfiske är nog ganska obetydligt ännu och jo. Trålarna vet om vad som gäller om de vill fiska torsk i framtiden med tjugo snå¨la år emellan. Äpplen och päron betyder för mig att man pratar om en sak i taget och inte blandar ihop för mycket för då går själva poängen förlorad.
                  Beträffande abborre så tror jag väl inte att det råder någon brist på dem, varken i Vasa eller vid andra friska vatten. Ja, en del orkar inte rensa för små och i princip håller jag med. Ska man inte ha den, så ska den inte ens hållas på land/båten i onödan. MEN... Man kan ju inte bara sitta på ett internetforum och tycka att de andra beter sig illa. Man kan väl starta en upplysningskampanj och försöka påverka folk positivt i rätt riktning i stället då? Tex sätta upp information där tillstånd eller kort säljes att vi värnar om vår natur och vårt fiske här och gör så här: ...

Kommentera

Ursprungligen postat av Superdif Visa inlägg
                    ...Riktigt känligt ämne!
                    Klockrent i semestertider - när "svensson" fiskar abborre och slänger till vitfågeln...

Vilken rubrik - C&R vs döda fisk!

Är du ute efter trubbel!?!?!? -I like!

Kan man klaga på folk som tar upp fisk som dom sedan använder?
                    Oavsett fiskemetod?

Om fisken används som mat så är det väl inte okynnes, eller?
                    Klart att det flesta av oss har råd att köpa falukorv, men viss fisk Är ju gott!
                    Ja köpte själv kolja idag...179:- kilot... sen drog ja två tre kilos gäddor efter middagen!

Jag tar aldrig upp Gädda...
                    Vill inte äta Gädda.
                    Det finns folk som äter gädda -om dom tar upp gädda så kan jag inte bry mig!
                    Men folk som tar upp massa fisk utan att använda den?!?!?!? IDIOTER! -min åsikt...

Folk metar med mask som bete och ungarna som publik hela sommrarna.... klart som fan att det inte finns abborre i stockholms skärgård!
                    Tusentals ligger döda på bryggnocken!

Samma med stora fina gäddor och gösar... napp, visa familjen, fisken dog, släng den i komposten...

Får jag en fin matgös eller tillräckligt med abborre så att det räcker till en middag åt familjen - då tar jag upp dom...
                    Gäller att ha sump med sig....
                    Vart det inte tillräckligt? -släpp tillbaks dom du fångat!

Gädda kan ingen tycka om att äta - men ALLA gillar att fiska gädda... släpp tillbaks dom!
                    Om du skall fiska gädda i sommar - ta med en våg, en tumstock och en kamera, det skulle ge oss massor med gädda i sjön!

nu pratar du i nattmössan , det finns mkt folk som gillar gädda, kanske inte du och jag , men jag känner folk som inte vet något bättre , även om jag inte tycker det går och jämföra med gös och abborre ... alla har olika smak...
                    [FONT="Palatino Linotype"]The pike is the winner of all fights, without the fight against me ![/FONT]

Kommentera

Igår rök det tre gösar från en sjö i Dalsland, och nu är lite av den ena i min mage! Mums säger jag bara!

Så länge man fiskar med förnuft så är det ingen fara!

- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 373 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art