C&R vs Döda fisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R vs Döda fisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• C&R vs Döda fisk

Hej.
    Det verkar som att vissa personer inte accepterar att man överhuvudtaget inte tar med sig hem en enda matfisk, medan andra är lite mera acceptanta.

Det finns många olika frågor och svar som man måste ta hänsyn till i detta känsliga ämne.

T ex.
    Kan det ha någon innverkan på fiskbeståndet om jag tar hem en eller några matfiskar då och då?

En felaktig hantering av fisken före C&R kan vara lika med död fisk?

Måste jag alltid ha med fisk hem?

Kom gärna med flera synpunkter och tankar i detta känsliga ämne.

Många törs inte tala om att man bonkade en eller några fiskar under fisketuren.
    Ska det behöva vara så?

Själv tar jag hem matfisk endast om den kan ätas dagsfärsk.
    I näst kast så .....

Det skulle förvåna mig om en enda person här säger att fiskar ska släppas tillbaks alltid.
    Skulle du kunna länka till ett inlägg där någon skrivit så?

Att man reagerar på slaktade fiskar i fotoalbumet är ju inte så konstigt.
    Ska man ta ett foto på en fisk så ska man se till att det blir ett någorlunda aptitligt foto, inte rinnande blod och inslaget huvud. En ICA-kasse fylld med halvkilosabborrar är heller inget man vill se som sportfiskare.

Självklart ska man kunna ha åsikter om hur fisk ska tas upp och när.
    Jag skulle bli rosenrasande om jag såg ett foto av en gädda tagen i lokala vattnet ifall det var en 10+kg och den låg sönderslagen på klippan. En större fisk håller beståndet av småfisk nere, den lägger betydligt mer rom än mindre fiskar och den har mer värde för sportfiskare än mindre fiskar.

Kommentera

Som tintin_jkpg säger. Alla tar ju någon gång en fisk för att käka den.

Men när man tar upp flera, eller misshandlar fisken så det bara hänger delar om den är bara dumt.
      Alla har väll någon gång i sin uppväxt tagit för mycket fisk, men jag hoppas att man lärt sig något av sina misstag.

Sen om ni vill se gäddmisshandel ska ni kolla www.nsd.se å deras fiske tävling.
      Här kommer en url iaf: http://www.nsd.se/bildspel/Standalon...=640&width=632 & http://www.nsd.se/bildspel/Standalon...=640&width=632

JAG Blir måttligt jävla förbannad på alla fiskare här i norr som inte förstår vad ekosystem är.
      Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

För att svara lite snabbt utvecklingen av ett komersiellt fiske och och fisketurism kan ha negativ inverkan på fiskpopulationer, fisket och habitaten om det inte sköts med en hållbar utveckling (Cooke, et al. 2006). Ett allt för stort utnyttjande av resursen fisk kan leda till minskade fångster i både antal och storlek och i värsta fall populationskrasch (Cooke et al. 2004). De stora fiskarna är målfisken för de flesta sportfiskarna, men även de fiskar som är viktigast för reproduktionen (Beth et al. 2006). Ett selektivt spöfiske kan därav ha oväntade indirekta effekter och kan orsaka minskad biodiversitet och förändrad artsammansättning. Dessa förändringar kan på sikt ha allvarliga effekter på näringsvävar och ekosystem (Lewin et al. 2008)

Det finns mkt att läsa på området! Här är ett par tips:
        *Cooke, S. J. et al. 2006. Contrasting recreational and commercial fishing: Searching for common issues to promote unified conservationof fisheries resources and aquatic environments. -Biological Conservation. 128: 93-108.
        *Cooke, S. J. et al. 2006. Is catch-and–release recreational angling compatible with no-take marine protected areas? –Ocean & Coastal Management. 49: 342-354.
        *Cooke, S. J. et al. 2004. The role of recreational fishing in global fish crises. –BioScience. Vol. 54 No. 9.
        *Lewin, C. W. et al. 2008. Biological impacts of recreational fishing resulting from exploitation, stocking and introduction. in: Øystein (ed) Global challenges in recreational fisheries. pp 75-92.

Kommentera

Själv tar jag hem ganska mycket matfisk då jag älskar att äta fisk. Den enda fisk jag bara fiskar som matfisk är makrill för den sliter så hårt att den nästan aldrig kan återsättas pga skador. Så när jag har tillräckligt slutar jag och möjligtvis övergår till annat fiske.
          Torsk äter jag också en del men släpper i stort sett allt under kilot tillbaka.
          Riktat fiske mot gyltor med bifångst snultror går allt tillbaka.
          Plattfisk är ju också gott, men jag vill ha lite större helstekta, små återsätts.
          En del går till bekanta också, vi har ju husbehovsfiskat i vår släkt i flera generationer, men just nu är dt bara jag som återupptagit fisket i form av fiske med spö huvudsakligen från land, någon enstaka gång med båt. Fiskar inte med nät m.m. numera det gjorde jag som ung.
          Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
          Nu även blog på gylta.blogspot.com
          Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inlägg
            Själv tar jag hem ganska mycket matfisk då jag älskar att äta fisk. Den enda fisk jag bara fiskar som matfisk är makrill för den sliter så hårt att den nästan aldrig kan återsättas pga skador. Så när jag har tillräckligt slutar jag och möjligtvis övergår till annat fiske.
            Torsk äter jag också en del men släpper i stort sett allt under kilot tillbaka.
            Riktat fiske mot gyltor med bifångst snultror går allt tillbaka.
            Plattfisk är ju också gott, men jag vill ha lite större helstekta, små återsätts.
            En del går till bekanta också, vi har ju husbehovsfiskat i vår släkt i flera generationer, men just nu är dt bara jag som återupptagit fisket i form av fiske med spö huvudsakligen från land, någon enstaka gång med båt. Fiskar inte med nät m.m. numera det gjorde jag som ung.
            Bra att du släpper tillbaks de allra minsta men hur gör du om du skulle få en ovanligt stor Torsk eller plattfisk?

Det är viktigt att inte ta de stora exemplaren, minst lika viktigt som att inte ta de allra minsta.

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
              Bra att du släpper tillbaks de allra minsta men hur gör du om du skulle få en ovanligt stor Torsk eller plattfisk?

Det är viktigt att inte ta de stora exemplaren, minst lika viktigt som att inte ta de allra minsta.
              Mycket bra fråga och obesvarad för det har inte hänt ännu att jag fått riktigt stor torsk eller plattfisk. Men om jag skulle få det så kan jag inte direkt savra på hur jag gör för att vara ärlig.
              Men skulle det vara en varm dag och vi är ute för sportfiske och jag inte kan ta hand om den direkt typ få den kyld om vi skall vara ute hela dagen då får den gå tillbaka för jag sparar ingen fisk bara för att den är stor då dokumenterar jag.

En torsk på 10kg den går ju med hem annars men en på tex 20kg vet jag inte om jag vill hantera hushållsmässigt.

Men detta blir något som förnuft och samvete får göra upp när det händer.
              Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
              Nu även blog på gylta.blogspot.com
              Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Blir det inte lite skitnödigt med alla präktiga fiskare som är bäst på att inte skada eller...flåt kanske tom mörda en fisk??

Jag tar hem det jag har lust med å släpper i det jag har lust med, end of story.

Amen

Kommentera

Ursprungligen postat av Fullifan Visa inlägg
                  Blir det inte lite skitnödigt med alla präktiga fiskare som är bäst på att inte skada eller...flåt kanske tom mörda en fisk??

Jag tar hem det jag har lust med å släpper i det jag har lust med, end of story.

Amen
                  Barnsligt uttryckt och helt utan belägg.
                  Är du 12 år eller?

Har någon i den här tråden en enda gång sagt att all fisk ska släppas tillbaks och att man aldrig ska döda en fisk?

Eller tror du att någon ska tycka att du är ashäftig?

Kommentera

Tar upp en del abborre, gös, gädda och filear och äter. Kanon. Gäddor större än 3 kilo och mindre än minimåttet går alltid tillbaka, samt abborrar över 0,8 kilo och gös över 3 kilo och under måttet. Fast oftast släpps ju allt tillbaks.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 123 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen