Hantering av fisk på land - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hantering av fisk på land

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Rassie Visa inlägg
    En plastpåse räcker långt för att skydda fiskens slemskickt, det är väl inte så jobbigt att ta med?
    ja du är ju inte så bra du heller för hur mycket mjukare blir det att ligga på en plastpåse eller direkt på berget??
    och som de andra har skrivit: fisken kan skada sig om den ligger på berget och sprattlar.
    [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inlägg
      Allt snack om att skona fisken så mycket som möjligt är ju en gräns som är satt av bekvämlighetssynpunkt inte i första hand för fisken.

Skall vi skona den så mycket som möjligt så börjar vi med att förbjuda hullingförseda krokar, allt sportfiske där man tänker utsätta fisken igen får bara ske där man kan landa den med håv så man inte lyfter den i kroken, dessutom måste man då ha en håv där fisken inte kan gnida mot nätet och skada slemhinnor m.m.
      Sedan borde alla tävlingar där fisken måste sparas till tävlingen slut och ofta redovisas som död, och när det gäller en del mete så äter man ju inte ens fångsten sedan, dessa borde stoppas onödigt lidande där inte ens fisken får en chans att återsättas.
      Frågan är vad gör vi med linorna, har sett många fiskar med skador efter linan när dom kämpat.
      Allt fiske med tackel måste bort då fisken kan skada sig på övriga krokar utöver den som den högg på.

Jag skulle vilja se om alla som kritiserat mig alltid blöter sina händer innan dom tar i sina fiskar.
      Det jag tycker du främst bör ta i beaktning vid denna typ av frågeställning är främst den ETISKA aspekten. Fiskar man med motivet att återutsätta en stor del av den fångade fisken levande så måste man fokusera på ett mer etiskt riktigt sportfiske. Där hanteringen av fisk är i fokus. Visa respekt för de fiskar du tänker återutsätta och behandla dem på bästa möjliga sätt även om det för dig verkar jobbigt. Jag säger bara prova på, en lyckad återutsättning som känns sjyst kommer utvecklas till en minst lika stor passion som själva fångsten!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rassie Visa inlägg
        Gör om och gör rätt, eller så struntar du i kritiken och slutar argumentera med argument som saknar dokumenterad fakta
        Intressant här pratas om dokumenterad fakta. Var hittar jag läsning om C&R där det finns länkning till dokumenterad fakta. Vad säger sedan att den faktan är den bästa och helt rätt eller bara något som man anser vara vettigt och därmed gått efter detta.

Så vem avgör om jag gör rätt eller fel du skriver gör rätt men det finns inte ett ställe som säger att jag gör fel. Så länge ingen kan visa med dokumenterad fakta att jag gör fel så borde man kanske skriva sin kritik på annat sätt. För jag tar gärna kritik framför på ett vettigt sätt. För många verkar gömma sig bakom något dom inte ens själva kan tillräkligt mycket om för att uttala sig på det sätt dom gör.
        Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
        Nu även blog på gylta.blogspot.com
        Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
          Det jag tycker du främst bör ta i beaktning vid denna typ av frågeställning är främst den ETISKA aspekten. Fiskar man med motivet att återutsätta en stor del av den fångade fisken levande så måste man fokusera på ett mer etiskt riktigt sportfiske. Där hanteringen av fisk är i fokus. Visa respekt för de fiskar du tänker återutsätta och behandla dem på bästa möjliga sätt även om det för dig verkar jobbigt. Jag säger bara prova på, en lyckad återutsättning som känns sjyst kommer utvecklas till en minst lika stor passion som själva fångsten!
          Tyvärr hade jag inte uppdaterat innan jag skrev inlägget som ligger direkt under ditt jag nu citerar.

Detta var det bästabland svaren här det är just detta jag villa ha fram, håller med om det du skriver, och visst jag kan bättra mig på många punkter och i en del fall respektera fiskarna bättre, alla kan vi förändras. Men jag vill också att om man är på ett forum för fiskare så innan man pratar om hur man behandlar fiskar m.m. åtminstånde sinsemellan på forumet kan visa varandra lite respekt också.
          Men tyvärr är det så här att vissa istället för att informera hellre ser sig som gudar och trycker ner det som dom inte gillar. Vill man ha fram info är inte det rätta vägen att gå. Dom verkar ha större njutning av att visa sig förmer än andra än av fisket. Skulle någon ny yngre råka ut för dom skulle dom säkert lämna forumet direkt.

Kommentera

Självklart är det lätt för nybörjare eller unga att ta upp en stor fisk, helt naturligt då man inte besitter kunskapen i hur det kan påverka framtida reproduktioner. Tycker även att det är helt okej att ta upp en matfisk då och då så länge det inte handlar om större individer, för sportfiskad matfisk är betydligt bättre för en hållbar framtid än nätfiskad/odlad fisk.

Men om man har sportfisket som en passion och sätter glädjen och spänningen som fisket skänker framför de kullinariska aspekterna så tycker jag man skall behandla fisken så väl som möjligt. Det FINNS forskning som visar hur viktiga fjällen/slemskiktet är för en fisks välbefinnande, det skyddar mot parasiter/svampsjukdomar och annan åkomma. Det säger väl sig självt att ett mjukt och glatt underlag skyddar detta betydligt bättre än vad betong,bryggor och sand gör. Det behöver man inte vara någon vetenskapsman för att förstå.

Sen finns det ingen lag som säger att du måste behandla fisken väl, men som Mastapike antyder så bör man tänka etiskt i sitt återutsättande. För sportfiske är faktiskt rent ut sagt djurplågeri och skall man syssla med sådant kan man dock begränsa skadan som det orsakar.
            På jakt efter 15+

Kommentera

En stor skildnad på en fisk som ligger på hårt underlag på land och en fisk som simmar bland stenar i vattnet är att den påverkas MYCKET mer av gravitationen på land än på vattnet. Jag skulle personligen aldrig lägga fisk på sten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                En stor skildnad på en fisk som ligger på hårt underlag på land och en fisk som simmar bland stenar i vattnet är att den påverkas MYCKET mer av gravitationen på land än på vattnet. Jag skulle personligen aldrig lägga fisk på sten.
                För frisimmande fiskar blir ju påverkan givetvis större. Men för fiskar som lever i stenhålor och pressar sig in i skrymslen för mat så blir inte deras påverkan av sin tyngd mot en blöt berghäll mer än deras kraft dom har när dom simmar bland stenar, men givetvis en annan förutsättning mot torrt berg.

Jag är ju inte bra på insjöfisk men vad jag förståt tappar många av desa fjäll m.m. om man inte hanterar dom varsamt. Men den mesta av den fisk vi fångar tappar inga fjäll och blöter man bara underlaget som den jag frågade påpekade var bra så påverkas inte slemhinnan mycket mer än om dom simmar mot något bland stenarna.

"Har du någonsin känt på en berggylta och hur hård den är det är en otroligt tålig fisk, vi brukar kalla den havets grävling nästan än hur den behandlats så märks det knappt på utsidan."

Däremot har den ju samma problem som andra fiskar om vi tar dom på djupet att drar man minsta för fort upp poppar simblåsan ut. Att den är tålig gör ju inte att vi skall behandla den hur som helst men jag tror hur känslig en fisk är beror på arten. Tar man en makrill så trotts sina muskler så är den så mjuk att senan kan filea upp den om man har mer än en på ett tackel. Medan då tex berggyltan får man trycka till bra för att komma igenom med kniven.

Kommentera

Jag tror min signatur säger allt jag tycker..

Kommentera

En liten hink med vatten som tas från havet att blöta händerna i, och en liten frottèhanduk som blötts att lägga fisken på, kan det vara ett sätt som är acceptabelt av förståsigpåarna?
                    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Hur fasiken får du tag i fisken utan att blöta händerna är min stora fråga. Iofs är det mest gädda för min del men även lite öring och harr fiske hinns med och då är det aldrig någon tanke på håv utan det är händerna som gäller. Visst fan blir det skakigt om det är någon fisk av större kaliber men det är sånt man får ta.

Jag räknar även fisken som fångad när jag rör tafsen med handen då jag alltid sköter avkrokning i vattnet och återutsätter direkt efter. Är det någon polare som har kameran redo kan fisken åka upp för ett snabbt kort eller två och sen direkt ner i vattnen.

Fattar inte denna hysteri med att hålla på att lägga ifrån sig fisken hit och dit, jag antar att inte armarna dina är påmålade och bör således användas. Och sen tycker jag att hullinglöst är helt underbart och använder det hela tiden då det gör avkrokningen snabb och smidig, kanske tappar några procent mer fiskar än med hulling men vad gör det om hundra år.

Det är faktiskt inte jobbigt eller speciellt omständigt att bedriva ett bra c&r fiske men det är viktigt för ett fortsatt bra fiske. Nu vet jag ju inte om jag gör allt perfekt men man försöker ju.
                      Senast ändrad av kaktus; 2009-07-21, 23:34.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 019 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art