Fiske Älvkarleby - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske Älvkarleby

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nä inget bly,ganska vanligt nuförtiden, likaså ingen flätlina. Jag ringde faktiskt upp till dom idag och hörde mig för. 30-180(!) gram behövs nu beroende var du fiskar. Lite folk tydligen. Tror jag hoppar över. Jag tycker inte om att fiska med mycket tyngder, feelingen försvinner liksom.

Kommentera

Livar upp tråden :-)

Är det någon som vet varför dom förbjuder dubbelkrok mellan 20 Maj - 15 Augusti ??
      Det står inte i informationen som dom ger ut om Varför ??

Lite löjligt då 90% av laxflugor som säljs är just dubbelkrok...
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Vill minnas att det har att göra med felkrokningar. Blir färre felkrokade fiskar med enkelkrok, vart ett antal fiskar man såg varje dag som var felkrokade. Många av de flugor som binds för ”bottenstuts” är bundna på karpkrok, ganska tjocka i godset. Man sparar många flugor om man binder själv på tub, lätt att byta krok då utan att behöva kasta hela flugan.

Kommentera

Mmmm. Men felkrokningar kommer väl utanför 20 maj - 15 Augusti oxå kan man tycka. Om fisken är felkrokad och du har haft en 10-15min fight med fisken skall man sätta tillbaka den till en säker död :-(
          ToM guiden där sa till mig för något år sen att om man inte vill ha fisken skall man ge bort den för den dör om man sätter tillbaka den... "rätt krokad då allså"
          Dom plockar många döda laxar nerströms som är återsatta efter en fight. Oxå sagt av Guiden.
          Så lite skumt att folk skriker "felkrokad", du måste släppa den ??? Jag gillar inte att döda fisk som jag inte skall äta, därför jag ifrågasätter alla regler som jag inte riktigt köper......

Jag har aldrig köpt begreppet "felkrokad" men accepterar regler som säger så.

Men jag tackar och bockar för svaret :-)

Kommentera

Håller med i mångt och mycket! Just datumen har att göra med att det är som mest fisk i älven då. Eller man kanske ska säga när det fanns fisk i älven, för detta år har inte varit bra. Det är ett jävla spring och kolla när en fisk landas, sitter det rätt eller har kroken satt sig på utsidan. Gäspare eller inte, som om att det skulle spela någon roll?
            Har också svårt för att se fisk som alla vet kommer dö ska återutsättas, till vilken nytta? Bättre att då vara tvungen att skänka fisken.

Kommentera

Typiskt att det inte varit bra i år, jag som skall dit 27-30 Juni :-( Men plötsligt händer det, fisken kanske nappar och känner för att Hugga "rätt" och inte bli felkrokad :-) haha

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
                Typiskt att det inte varit bra i år, jag som skall dit 27-30 Juni :-( Men plötsligt händer det, fisken kanske nappar och känner för att Hugga "rätt" och inte bli felkrokad :-) haha
                Jag åker upp till "diket" imorgon, fiskar fredag lördag.
                Får jag någon så lovar jag att ta upp den till matbordet!

Kommentera

Fick känna på en i eftermiddags. Tyvärr klev den av efter 4-5 min drill. Gissar någon stans mellan 10-15kg, surt...
                  Men det finns fler, ikväll då jävlar....

Kommentera

Ursprungligen postat av Nextline Visa inlägg
                    Fick känna på en i eftermiddags. Tyvärr klev den av efter 4-5 min drill. Gissar någon stans mellan 10-15kg, surt...
                    Men det finns fler, ikväll då jävlar....
                    Skitfiske på dig och hoppas du får landa en oxå :-)
                    Jag börjar redan ladda upp för nästa helg.

Hur har vattenflödet varit ? Vilka vikter har du använt ? Jag tar med mig 40 till 100g's vikter :-)

Kommentera

Blev en på 9,6 i håven under morgonpasset idag!
                      Det har gått bra men varierat vatten senaste dagarna. Vid lunch idag drog dom ner till miniminivå. Har inte gått att fiska alls sedan dess.
                      Jag har kört mest med 60gr men även med 90gr och 40gr. Har fiskat 050 huvudlina och 040 tafs. Kör du 060 eller tjockare så lägg på 10gr på ovan.
                      Beror ju mycket på val av plats ställt mot vattenföring lintjocklek och preferenser.
                      Jag gillar att känna ett bottenknack då och då inte mer.
                      Pumpgropen och Korallen har fiskat bäst dagarna jag varit här men det har kommit upp fisk överallt.
                      Laxen jag tappade var tex på Hunsen, ön utanför campingen. Den fiskar bra på vatten runt 300-400gr med 40-60gr. Inte många fiskar där, jag hade hela kanten för mig själv under fredagen. Vill du testa där så börja på öns övre spets och fiska dig nedåt till mitten vid 300-350, vid 400 kan du fiska ännu längre ner. Vid blankstryket i mitten av älven är det en grundrygg. En del fisk stannar vid kanten där påväg upp i älven.

Skitfiske och rapportera gärna hur det går!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      14 956 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art