C&R hit och dit - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R hit och dit

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tillämpandet av C&R är utan tvekan individuellt. Somliga anser att det bara är fettfenor, som bör räddas till återvärlden med hjälp av C&R. Andra försöker på så sätt rädda stora gäddor. Specimenmetarna släpper tillbaka de fiskar de lyckas få tag på. Är fisken inte redan ett ovanligt stort exemplar nu kan den ju bli, om det får leva. Så mört och annat som andra betraktar som skräp och beten har för dem ett individuellt och räddningsvärt värde.

Jag personligen vill inte äta små fiskar utan släpper icke lekmogna. De ska bli stora och föra arten vidare. Fiskar som lekt någon eller flera gångar lever farligt i mitt grannskap innan jag fyllt mitt behov av matfisk. När det är gjort avbryter jag mitt fiske och det tas inte upp igen förrän jag ätit upp min portion. Fiska för att enbart släppa tillbaka gör jag inte.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Originally posted by Catch
      De som inte sätter tillbaka fisken menar alltså att de avbryter sitt fiske när de inte kan ta hand om mer matfisk? Är det verkligen att kalla sportfiske, då kan man lika gärna kalla sig nätfiskare och yrkesfiskare. Sportfiske handlar inte om att få upp matfisk det kan vara en del av det som en bonus men de som inte tillämpar C&R verkar inte ha några vidare bra argument som passar inom sportfisket.
      Det var väl ändå en ganska konstig jämförelse. Yrkesfiskare använder mängdfångande redskap för det mesta, och dessutom säljer sin fångst. En sportfiskare som fångar det han ska äta upp och sen går hem är precis lika mycket sportfiskare som nån som pussar fisken och släpper tillbaka den.

Kommentera

Originally posted by stefan
        Nu blir man väl påhoppad. Men de flesta här inne anser väl att C&R övervägande gäller på gädda? Rätta mig om jag har fel..
        Det varierar ju givetvis från person till person. För mig gäller det alla arter. Jag fiskar inte för att få mat, utan för "sporten" och nöjet i det.

Kommentera

Jag bara undrar hur dessa C&R-motståndare gör om de får fisk under minimimåttet? Antagligen bryter de mot lagen och dödar dessa också att döma av resonemanget. Skulle det bli en lag mot C&R i framtiden kan man väl lika gärna bryta mot den.

Kommentera

Fisk är ju så gott, varför inte passa på att äta en del av den fisk som man fångar. Egenfångad mat slår ju allt, billigare än köpefisk när man ändå håller på med fiske. Sedan är det ju förnuftigt att sätta tillbaks den fisk som inte behövs eller är speciellt viktig för beståndet.

Kommentera

Vi kommer aldrig att vara så duktiga på att fånga fisk att vi kan göra så här, men om inga andra argument biter så...!
              Senast ändrad av Guest; 2006-10-27, 23:01.

Kommentera

Gäller givetvis inte bara gäddor, allt fler strömmande vatten har återutsättnings skyldighet på öringhonor och laxhonor under hösten. Även fast det är fullt tillåtet att ta upp utlekta laxbesor och färgad höstlax i flera kända vatten är det svårt att förstå att det ändå sker. Största skandalen är väl att Norges regering har tagit upp frågan om man ska förbjuda C&R. Svårt hur dom kan få det att gå ihop när de samtidigt vill utöka yrkesfisket.
                [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Hej kan inte låta bli att kommentera minkens uttryck "Mat kan man köpa på ICA” det uttrycket kan man jämföra med en kommentar jag hörde av en kärnkraftsmotståndare under kärnkraftsfolkomröstningen ”Vad skall vi ha kärnkraft till när det finns elektricitet”
                  Men i annat fall så finns det både rökta o gravade laxsidor på ICA så här inför jul och jag kan lova att dom växer inte på träd.
                  Men det är bara människan som kan sätta sig över de andra djuren och hålla på med tex. C&R- fiske och tjurfäktning.
                  Nej sluta fiska när ni inte vill ta mer till mat, fisk är djur inga leksaker.
                  Sponsor: tigern

Kommentera

var så dumt så jag vet inte vad jag ska svara..?
                    UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
                    minken.bloggsida.se/

Kommentera

Hakar på JR med ett resonemang: Bygger inte idén med minimimått också på tanken att vi tror att fisken överlever när den släpps åter (för att den var för liten)? Annars vore det ju ingen idé med minimått om man ändå trodde att fisken inte klarade sig, då kan man lika gärna ta upp fisk under måttet också. Eftersom vi har många statsanktionerade regler kring minimått - har vi inte då också accepterat att C&R som princip fungerar och är ok? Jag tycker det. Den som tycker C&R är "moraliskt fel" borde således döda fisk under minimåttet också eller inte fiska alls eftersom det borde vara lika moraliskt fel (och än värre - olagligt!) att ta upp fisk under måttet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 062 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art