Tillämpandet av C&R är utan tvekan individuellt. Somliga anser att det bara är fettfenor, som bör räddas till återvärlden med hjälp av C&R. Andra försöker på så sätt rädda stora gäddor. Specimenmetarna släpper tillbaka de fiskar de lyckas få tag på. Är fisken inte redan ett ovanligt stort exemplar nu kan den ju bli, om det får leva. Så mört och annat som andra betraktar som skräp och beten har för dem ett individuellt och räddningsvärt värde.
Jag personligen vill inte äta små fiskar utan släpper icke lekmogna. De ska bli stora och föra arten vidare. Fiskar som lekt någon eller flera gångar lever farligt i mitt grannskap innan jag fyllt mitt behov av matfisk. När det är gjort avbryter jag mitt fiske och det tas inte upp igen förrän jag ätit upp min portion. Fiska för att enbart släppa tillbaka gör jag inte.
Jag personligen vill inte äta små fiskar utan släpper icke lekmogna. De ska bli stora och föra arten vidare. Fiskar som lekt någon eller flera gångar lever farligt i mitt grannskap innan jag fyllt mitt behov av matfisk. När det är gjort avbryter jag mitt fiske och det tas inte upp igen förrän jag ätit upp min portion. Fiska för att enbart släppa tillbaka gör jag inte.
Kommentera