C&R hit och dit - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R hit och dit

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• C&R hit och dit

En vetenskaplig studie om "catch & release" som utfördes i USA visade på en ökad dödlighet om fisken efter uttröttning och stress var ovanför vattnet en viss tid Överlevnaden minskade desto längre tid fisken var ovanför vattnet. Skillnaden förklarades med att vid en ökad mjölksyra förekomst i blodet vid stress är det av avgörande betydelse att fiskens syreupptagning hela tiden fungerar för att kunna neutralisera mjölksyran i blodet. När fisken lyfts upp ur vattnet kollapsar gälarna och syre tillförseln till blodet avbryts, mjölksyrehalten kan då öka i blodet. Den registrerade dödligheten infann sig inte direkt, utan 4-12 timmar efter att fisken hade återutsatts. Är fisket försvarbart bara för att väga och ta ett foto?
    C&R hit och dit, Jag leker inte med maten..jag äter upp den!
    Team Juto&Prytz
    C&R man skall inte leka med maten - utan äta upp den!
    Luleå

C & R är en tvistefråga och det finns nog ingen bra lösning på det hela! Alla fiskar med sitt samvete! De som vill nyttja C&R kommer nog alltid att fortsätta med det och de som hellre vill äta sin fisk kommer nog att fortsätta med det dom oxå! För egen del nyttjar jag mestadels C&R men tar hem en del matfisk åt föräldrarna oxå, själv äter jag inte fisk!

Kommentera

mat finns på ica!!själv fiskar jag för att det är kul!inte för att bli mätt!och att fisken tar skada är bara skitsnack!har själv fångat samma fisk 2-3 gånger på en natt!och även massa andra fiskar som man fått flera gånger med flera års mellanrum!känner igen dem pga ärr skadade fenor mm..varför fiskar du själv??även dina öringar växer till du får den nästa gång!skulle folk tänka som dej så hade vi inte mycket fisk kvar i vårt land!
      UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
      minken.bloggsida.se/

Kommentera

C&R-debatten stjälper mer än hjälper.
        När vi ifrågasätter varandra i eget blir det desto mer vatten på sin kvarn fär djurrättsaktivister mm.

Skulle inte förvånas om sportfiske i framtiden (om utveckling går fel) förbjuda överhuvudtaget.

Bättre att hålla käften och låta vattnet vila lugnt på ytan. Så länge debatten uteblir kan vi fiska ostört i våra vatten.

Kommentera

Selektivt skördande anser jag vara ett bättre uttryck.

Kommentera

Det finns länder där C&R inte får bedrivas. Man har en snålt tilltagen baglimit och varje fångad fisk ska dödas. Tyskland har det för sötvatten. Norge kan få det om vissa politiker får som de vill där. Jag tror Gjedde kan det där bättre.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Vettigt nyttjande av vattnen är väl nyckeln. Sen dom här C&R fanatiker samt Frysboxfiskarna tycker jag personligen är lika djävligt som Militanta veganer.

Kommentera

Jag äter offta fisk. Fast då är den fångad av mig själv. Fryser även ner fisk som jag inte äter på en gång. För att ta tina upp och tillaga när fisket går sämre. Köper nästan aldrig fisk i affären pga. att den är nätfiskad. Jag vill veta hur och när den är fångad och med vilka redskap. Egenfångad fisk smakar bäst.

Kommentera

Vad jag menar med "frysboxfiskare" är folk som okynnesfiskar och fyller upp boxen med mer fisk än vad dom behöver..Sen när sommaren kommer kastar dom bort det som är kvar.....Det är "Frysboxfiskare".
                  Mvh Truttakungen

Kommentera

Originally posted by minken
                    mat finns på ica!!själv fiskar jag för att det är kul!inte för att bli mätt!och att fisken tar skada är bara skitsnack!har själv fångat samma fisk 2-3 gånger på en natt!och även massa andra fiskar som man fått flera gånger med flera års mellanrum!känner igen dem pga ärr skadade fenor mm..varför fiskar du själv??även dina öringar växer till du får den nästa gång!skulle folk tänka som dej så hade vi inte mycket fisk kvar i vårt land!
                    En liten undran, finns det någon vetenskaplig studie som bevisar motsatsen "att fisken tar skada är bara skitsnack!"?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 061 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art