C&R hit och dit - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R hit och dit

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Men BeBest, du säger ju själv att du inte tar upp all fisk du får "När jag fiskar abborre släpper jag alla, som inte har metkroken upp genom huvet eller att den sitter i svalget/magmunnen/gälarna." Och du släpper ju alla mindre gäddor som inte blöder. De jag pratar om verkar ha en mental spärr mot att släppa fisk överhuvudtaget, all fisk är ju mat för dem påstår de ju själva, de säger ju att man inte ska leka med maten. Alltså får man förutsätta att de inte släpper tillbaka ett enda fjäll! Och är fisken inte mat så är de marodörer och ska dö för den sakens skull...

Klart jag tycker att personerna har en "rätt" förlegad syn på fisket...
    Ja vad fan, man måste ju fiska!

Kommentera

Jag kan ge ett exempel på en riktig marodör: En gubbe som jag tagit som min personliga uppgift att omskola till en något så när "Ekologiskt och ekonomiskt" tänkande sportfiskare..Vi har i Umeälven väldigt storvuxna öringar, men sen utbyggnaden har det blivit ett problem när det gäller naturlig reproduktion på nästan alla ställen. Det sätts då en hel del fisk i storleksklassen 3-5 hg. Den här mannen ser det tydligen som sin livsuppgift att fiska upp dessa "småbarn" innan dom hunnit upp i en storlek som man kan förvänta sig av ett vatten som Umeälven.
      Jag har pratat med personen i fråga ett antal ggr om hans fiske för att försöka utröna hur fan han tänker egentligen, men den enda slutsatsen jag kan dra är att han är en "Samlare" som så många andra med likartat beteende.Mao han är inte nöjd förrän han har så mycket i frysen att han inte kan få igen locket...Beklämmande men sant.

Kommentera

Som vanligt mynnar de här debatterna om C&R ut i en slags apelsinrullande mysfinal där alla egentligen tycker ungefär likadant (precis som jag skrev i förra inlägget): C&R är bra men inte om det tillämpas till 100% - C&Kill är också bra om det tillämpas med måtta och stor respekt för det aktuella beståndet.

Kommentera

Truttakungen; bra exempel - jag har alddrig stött på en sån men han ska väl bara ha, helt enkelt. ;-)

Kommentera

"Största skandalen är väl att Norges regering har tagit upp frågan om man ska förbjuda C&R. Svårt hur dom kan få det att gå ihop när de samtidigt vill utöka yrkesfisket."

Jag förstår inte riktigt vad det ena har med det andra att göra? Förbudet handlar ju om en djur-etisk disskussion om huruvida det är rätt att "leka" med vilda djur som man inte har för avsikt att använda som föda. Vad den disskussionen har med yrkesfiske att göra får du gärna förklara?

Kommentera

Norrrrrrmän! dem e juh litte knasiga i flötet.,....

OCH till Den Första som skrev inläget om att fiskar inte klarar sig borde söka litte hjälp jävla myttoman
              Du borde sluta fiska..... Har inget emot dig men jag tycker du ska ha litte källa om du skriver en sådan där sak.

(IG I SVENSKA) så min stavning är inte den bästa....

/mvh CAlle PEACE MAN!
              Fish hard Go PRO

Kommentera

Fiskens överlevnad beror till största delen på oss fiskare..Ju bättre vi är på vårat fiske tex. rätt utrustning, krokar, linor, ej onödigt långa drillningar, använd en STOR knutlös håv...Men C&R för inte bli nån dödssynd..Om vi nu ska hård dra NO KILL fisket, hur ska vi då ställa oss inför fisket med levande agn?
                Dream Team

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                14 svar
                3 122 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg uditsen