C&R hit och dit - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R hit och dit

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Re: C&R hit och dit

Originally posted by rolfis
    En vetenskaplig studie om "catch & release" som utfördes i USA visade på en ökad dödlighet om fisken efter uttröttning och stress var ovanför vattnet en viss tid Överlevnaden minskade desto längre tid fisken var ovanför vattnet. Skillnaden förklarades med att vid en ökad mjölksyra förekomst i blodet vid stress är det av avgörande betydelse att fiskens syreupptagning hela tiden fungerar för att kunna neutralisera mjölksyran i blodet. När fisken lyfts upp ur vattnet kollapsar gälarna och syre tillförseln till blodet avbryts, mjölksyrehalten kan då öka i blodet. Den registrerade dödligheten infann sig inte direkt, utan 4-12 timmar efter att fisken hade återutsatts. Är fisket försvarbart bara för att väga och ta ett foto?
    C&R hit och dit, Jag leker inte med maten..jag äter upp den!
    Undrar vad det var för arter som testen utfördes på? Då detta nog har stor betydelse och som man ska ha i åtanke. te.x. Gädda och karp har lätt för att återhämta sig, medan laxfiskar kan ha det lite svårare speciellt om det är varmt i vattnet.

Undrar vad som skulle hända om alla klubbade sina tioklubbare i skärgården? antagligen skulle det inte finnas många kvar efter några år och det kan man ju se bevis på då det under 80-talet var mycket vanligare med storgäddor och c&r var då ett okänt begrepp. Om minskningen enbart beror på sportfisket är svårt att svara på men säkerligen till en hyffsat stor del.
    Lödde skulle knappast ge ifrån sig några monster heller om de inte hade släppts tillbaka likaså vättern och sörtjärn.

Ett bra exempel på att c&r fungerar är just sörtjärn där Danne tog en 16 panners och den har kommit upp och släppts tillbaka av över tio pers.

Kommentera

Tja, Rolfis påstående verkar ju ha rört runt i grytan, iallafall bland mångas känslor. För min del får folk ha vilken inställning dom vill till fisket, om man tar hem ALL sin fisk eller bara ibland eller aldrig spelar inte mig någon roll.

Vad gäller undersökningar gjorda på vare sig ena eller andra hållet vet jag inget om. Men om jag bara går på mina egna erfarenheter så vet jag desto mer. Genom åren har jag tagit hem hundratals levande fiskar av många olika arter, för att ha i dammen i trädgården eller för att ha i akvarium. I stort sett 100 % av dom har klarat sig utan problem. De som det varit problem med har i regel visat detta redan innan man åkt hem. Ofta har det då handlat om små fiskar som varit krokade i svalget. Laxfiskar har jag inga erfarenheter av dock, men i princip alla vitfiskar, abborre och gädda har jag testat.

Av detta har jag dragit slutsatsen att på det sätt jag fiskar överlever 100 % av de som återutsätts. De som snabbt visar sig kassa, bonkas.

Dessutom, om jag skulle ta hem all fisk som jag fångar skulle snart min frys vara full, och skulle jag bara få fiska så mycket så att jag kunde käka upp allt skulle jag kanske bara fiska två, tre gånger på ett år. Mycket mer fisk än så äter jag inte. SKulle jag bara få fiska två, tre gånger per år hade min viktigaste avkoppling försvunnit och jag skulle antagligen bli deprimerad, stressad eller något sånt. Och med tanke på hur världen ser ut idag så behöver vi inte fler människor som mår psykiskt dåligt.
      Klydda inte till det...

Lär er Meta Mera http://www.metamera.se

Kommentera

C&R funkar hur bra som helst om man bara vet hur man ska göra.
        Om ni nu vill äta fisk så kan ni söka er till ICA! Men visst kan man ta hem egen ibland också.

Kommentera

De som inte sätter tillbaka fisken menar alltså att de avbryter sitt fiske när de inte kan ta hand om mer matfisk? Är det verkligen att kalla sportfiske, då kan man lika gärna kalla sig nätfiskare och yrkesfiskare. Sportfiske handlar inte om att få upp matfisk det kan vara en del av det som en bonus men de som inte tillämpar C&R verkar inte ha några vidare bra argument som passar inom sportfisket.
          [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Originally posted by Catch
            De som inte sätter tillbaka fisken menar alltså att de avbryter sitt fiske när de inte kan ta hand om mer matfisk? Är det verkligen att kalla sportfiske, då kan man lika gärna kalla sig nätfiskare och yrkesfiskare. Sportfiske handlar inte om att få upp matfisk det kan vara en del av det som en bonus men de som inte tillämpar C&R verkar inte ha några vidare bra argument som passar inom sportfisket.
            Tycker det är bra att många bedriver C&R. Men svara mig på detta, var och tittade på SM, tror det var i mete i Storsjön (Jämtland) för ett par år sedan. Jag kan tänka mig att det var många sportfiskare med i den skaran. Mest kilo vinner, såg många småborrar som fick sätta livet till, vilka argument har dessa sportfiskare till att ta upp all fisk, om nu sportfiskare förespråkar C&R.
            Släpper för det mesta tillbaka fisken jag får, en del blir matfisk också. Att köpa ett fiskblock på ICA framför nyfångad harr, NEJ TACK..

Kommentera

Litetråkigt att det heter just catch and release, det låter som en lek i allmänhetens ögon. Skulle man kalla det "selektivt fiske" eller nått liknande (för det är ju det det är)så skulle nog inte många höja/höjt på ögonbrynen.

Finns nog viss risk som ni säger att catch and release kommer att bli förbjudet, det är det redan i vissa länder bla. Tyskland tror jag. Norge låg i farosonen, hur det slutade vet jag inte.

Det finns hur som helst många personer som skulle vilja se catch and releasen total förbjuden. Tror att an ska behandla dem med respekt och tystnad stället för att berätta vad dumma de är...

Tycker framför allt att Jägare brukar ha svårt att acceptera det faktum att vi bara leker med fisken.. Va säger ni??

Kommentera

Jägare lustdödar ju... :P
                /Lazinko

Kommentera

En mycket grov generalisering Lazenko. Det står inte en Guilliou bakom varje bössa i skogen!
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

dem få kilo dem fick i storsjön är inget hot mot fiskbeståndet!sjön har ju lite volym..
                    UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
                    minken.bloggsida.se/

Kommentera

Originally posted by minken
                      dem få kilo dem fick i storsjön är inget hot mot fiskbeståndet!sjön har ju lite volym..
                      Jag vet att det inte är något hot mot beståndet i Storsjön. Min undran var, varför tar dessa sportfiskare upp massa småfisk? Räknas dessa inte som "fullvärdiga" sportfiskare, då övervägande delen av sporfiskare förspråkar C&R..

Nu blir man väl påhoppad. Men de flesta här inne anser väl att C&R övervägande gäller på gädda? Rätta mig om jag har fel..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 123 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen