Antagligen så är en fisk från djupet mycket sårbarare än en som man fångar på några meters djup, eftersom tryckförändringarna verkar avgörande för många fiskar, Att fisken tar mycket skada tror jag inte på heller, det är klart den mår bäst om den inte kommer över ytan, men är man försiktig med den så är det inga problem.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
C&R hit och dit
Collapse
X
-
Stefan, kanske man ska ändra lite på frågan och i stället fråga sig vilken fisk som har störst chans att klara sig? Den som i bästa fall hamnar i frysboxen (eller gödselstacken...) eller den som släpps tillbaka?
Sen får det inte gå överstyr med C&R, matfisk är alltid ok att ta hem! Men jag tror inte det är så fattigt någonstans i Sverige att man svälter om man inte varje gång har med sig fisk hem... Att man kan ta hem och äta en fisk då och då är en bonus med fisket, inte det primära! Och det är INTE ok att regelmässigt slå ihjäl en art bara för att den äter annan fisk, säg den art som inte äter fisk?Ja vad fan, man måste ju fiska!
Kommentera
-
Alla snackar om undersökningar som gjorts. Jag har inte sett en ända riktig undersökning. Kan någon peka på en sådan eller har folk bara hört att det gjorts undersökningar?
Jag tror inte att det finns resurser någonstans i världen för att göra en riktig undersökning på Catch and Release. Att göra en riktig undersökning är jävligt dyrt.
Kommentera
-
Jag tycker det är helt okej att nån gång ta hem fisk, om man äter fisk dvs. Men att klubba fisk bara-för-att tycker jag är fruktansvärt onödigt. Sen tycker jag att det är obegripligt hur man kan släppa tillbaks fisk som förmodligen kommer lida en långsam död om de släpps tillbaks. Bättre att göra processen kort isf.
Och sen detta hyckleri med betesfiskar. Det verkar som om ingen reagerar över det sätt som dessa betesfiskar behandlas på. Mantar gladeligen upp massor med mört i mörtstugor, trycker in ett par trekrokar i ryggen på dem och använder som bete för gädda. Okej, det är ett naturligt bete och fisk äter fisk, men kom då för fan inte och gnäll om någon klubbar en gädda sen med argument som att det skulle vara synd om den. Visst, det är det ju säkert, men vem tänker på alla dessa halvt söndertuggade mörtar och löjor som fått lida för att ni ska kunna ta upp den där gäddan för att sedan så stolt släppa tillbaks?
Jag tycker alla fiskar är lika mycket värda, och värda samma respekt!
Kommentera
-
Tro mig, det finns så fattiga i sverige. Men de kanske inte fiskar?Originally posted by BigFish
Stefan, kanske man ska ändra lite på frågan och i stället fråga sig vilken fisk som har störst chans att klara sig? Den som i bästa fall hamnar i frysboxen (eller gödselstacken...) eller den som släpps tillbaka?
Sen får det inte gå överstyr med C&R, matfisk är alltid ok att ta hem! Men jag tror inte det är så fattigt någonstans i Sverige att man svälter om man inte varje gång har med sig fisk hem... Att man kan ta hem och äta en fisk då och då är en bonus med fisket, inte det primära!/Lazinko
Kommentera
-
Re: C&R hit och dit
Det där har man ju gört tusen gånger. Vi som kör C&R märker ju för guds skull att det fungerar utmärkt. Jag och polarna har t.ex. fångat samma id 7 gåner.Originally posted by rolfis
En vetenskaplig studie om "catch & release" som utfördes i USA visade på en ökad dödlighet om fisken efter uttröttning och stress var ovanför vattnet en viss tid Överlevnaden minskade desto längre tid fisken var ovanför vattnet. Skillnaden förklarades med att vid en ökad mjölksyra förekomst i blodet vid stress är det av avgörande betydelse att fiskens syreupptagning hela tiden fungerar för att kunna neutralisera mjölksyran i blodet. När fisken lyfts upp ur vattnet kollapsar gälarna och syre tillförseln till blodet avbryts, mjölksyrehalten kan då öka i blodet. Den registrerade dödligheten infann sig inte direkt, utan 4-12 timmar efter att fisken hade återutsatts. Är fisket försvarbart bara för att väga och ta ett foto?
C&R hit och dit, Jag leker inte med maten..jag äter upp den!*TeamStock for life*
Kommentera
-
Re: C&R hit och dit
Kan du ge någon källa till denna vetenskapliga studie? Skulle vilja se hur den är utförd???Originally posted by rolfis
En vetenskaplig studie om "catch & release" som utfördes i USA visade på en ökad dödlighet om fisken efter uttröttning och stress var ovanför vattnet en viss tid Överlevnaden minskade desto längre tid fisken var ovanför vattnet. Skillnaden förklarades med att vid en ökad mjölksyra förekomst i blodet vid stress är det av avgörande betydelse att fiskens syreupptagning hela tiden fungerar för att kunna neutralisera mjölksyran i blodet. När fisken lyfts upp ur vattnet kollapsar gälarna och syre tillförseln till blodet avbryts, mjölksyrehalten kan då öka i blodet. Den registrerade dödligheten infann sig inte direkt, utan 4-12 timmar efter att fisken hade återutsatts. Är fisket försvarbart bara för att väga och ta ett foto?
C&R hit och dit, Jag leker inte med maten..jag äter upp den!
Eller har du bara "hört" talas om den???
I USA är dem mycket hårdare med C&R än här i Sverige och jag tror att t.om du som är en flugfiskare skulle bara drömma om sådant fiske som man kan ha dät borta.
Du säger att du inte leker med maten?? Är det inte just det du gör när du fångar fisk med flugrulle och spö??? Dubbelmoral tycker jag.
C&R fungerar och det vet jag av egna erfarenheter... Men visst kan det gå snett även där.
Kolla bara på karpen MIMMI... Hur många gånger har inte den blivit fångad. Det finns även exempel på stora gäddor som har fångats flera gånger...
Men som sagt det är alltig ok att ta hem matfisk, men att klubba allt bara för att man är hungrig, NEJ det är inget för mig.
Kommentera
-
C&R kommer bäst till sin rätt när fisken som skall återutsättas inte drabbats av livshotande påfrestningar. Nu bortser jag från den svåra chock det måste vara för en fångad gädda att se mig i vitögat. Vad jag menar med livshotande påfrestningar är en lång drillning av stor fisk på tunn lina, snabbt uppvevande från stort djup och oskickligt hanterande vid själva losstagandet och återutsättningen.
Vill jag göra en studie som visar det fördärvliga med C&R, skall jag därför försöka trötta ut fisken så mycket som möjligt och/eller på annat sätt spränga inre organ eller förstöra fiskens hud. Då kan jag med säkerhet få det för C&R negativa resultat jag eftersträvar.
En tafsklippt fluga som sitter djupt i fiskkäften försvinner på tre veckor genom en inflammation av såret och efterföljande avstötning av det främmande föremålet. Det finns forskning som visat detta. Jag har läst en sammanfattning av denna doktorsavhandling i FJ men det var ett tag sen. Ett annat sätt att bedriva C&R är att använda krokar av självförstörande material. Krokar som helt enkelt rostar bort efter några dygn i saltvatten. Ytterligare ett är att använda cirkelkrok. Alla dessa metoder ger fisken en större chans att växa sig större och fortplanta sig.
C&R är dock enligt min uppfattning inte ens 96% riskfritt men det är det enda sätt vi har att försöka låta en fångad fisk få chansen att leva vidare. Det 99% säkra är att låta bli att fiska.
Det finns nämligen risker med att låta bli också! En art som åsätts ett ekonomiskt värde har en större chans att bli kvar i faunan än en som är ekonomiskt ointressant.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
|
7 svar
1 533 visningar