skarv och säl! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

skarv och säl!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag kan hålla med Farb eftersom även jag fiskar bl.a. runt Gålö, Dalarö och Ornö. Det har blivit mycket sämre HÖ-fiske. Känner många rutinerade HÖ-fiskare som också haft dåligt fiske under hösten. Många guider som normalt brukar guida upp många HÖ på hösten verkar har flyttat sin verksamhet till Vättern och Värnern istället. Rille får gärna rätta mig om jag har fel.

BigFish, de flesta länkarna som du har refererat till är inaktuella. Du efterlyste en lösningföslag till problemet. Vad sägs om att flytta sälarna och skarvarna till dina hemmavatten istället.

Kommentera

Zonker, det löser fortfarande inte problemen vad man än gör med sälarna och skarvarna! Möjligen så kan det bli konstgjord andning något eller några år till.

Som sagt, man blir inte av med en sjukdom om man botar symptomen och inte ger sig på orsaken, och det har jag inte sett ett enda konstruktivt förslag på än! Jag har redan bjudit på ett, jag upprepar det: Om man är rädd om de vilda öringarna så kanske man ska sluta sätta havsöring på de ställen där det finns vild i närheten. Då blir det inte dukat bord för djuren som äter fisk... Och sen säger ni att öringfisket blivit mycket sämre, men då kanske ni jämför med ett tillstånd som inte alls är normalt, kanske det normala är att det ska vara ännu "sämre" fiske? Skulle vilja vet vad ni tycker är ett normalt fiske, som ni tydligen hela tiden referar till när ni säger att det blivit sämre?

Och Farb, rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att havsöring inte stannar på ett ställe under hela sin livstid, den vandrar väl ut? Detta apropå strömmen...
      Senast ändrad av BigFish; 2003-12-19, 20:05.
      Ja vad fan, man måste ju fiska!

Kommentera

Sälen biter av magen på HÖingen.

Har sett i nästan varje vik i södra skärgården, nu under hösten, tjogtals av havsöringkadaver, som är sältagna.

Inte konstigt att det gått trögt med fisket i höst.

Nu laddar jag med 308Winchester för underbart sälkött i stället.

Fö Browning bygelrepeter, helt perfekt, det är ju samma energi och proteinkälla som fångas.
        Kolla att flugan sitter kvar på tafsen

Kommentera

Men snälla förstå! Sälen parkerar sig utanför lekåarna och jag tror den skiter fullständigt i om det är en vild eller odlad havsöring den tar! Är det så svårt att förstå???
          Om det sätts ut havsöring på andra ställen tror du på fullaste allvar att det skulle hjälpa leköringarna? sälen kommer väl med största sannolikhet parkera sig utanför lekån igen.

Kommentera

Farb: Läser man här: http://www.regalmarin.se/rapport_sthlm.html

Problemet beskrivs i den helt sjuka texten som finns under länken, jag citerar lite:

"Det verkar som sälen nu hittat ett dukat smörgåsbord utanför åmynningarna och runt Gålö (dit den utplanterade fisken återvänder för att skenleka)."
            Tycker det verkar solklart vad som drar dit säl och skarv... Och människa!

"Vid havsöringskoncentrationer i lektider kan sälen numera härja ostört. Bottnarna kan se ut som slagfält med döda och lemlästade kroppar."
            Om man dömer efter texten så antar jag att de menar bottnar i skärgården, är det så så kan man undra om inte all utsatt öring drar dit sälen... Detta kanske hänger ihop med det förra citatet?

"En av Stockholms större skarvkolonier ligger utanför Gålö, där också den mesta öringen som sätts ut i skärgården odlas fram. I mitten av juni släpps 30-40000 1-2 hektos fiskar ut direkt från kassen."
            Återigen utsättning i havet som drar till sig rovdjur och då är det klart att även vild fisk stryker med.

"Att skarven fortfarande är fridlyst är en gåta."
            Det undrar jag med faktiskt! Och vad som är en ännu större gåta är hur man kan tillåtas vräka i öring i skärgården när man vet att det inte är bra för den vilda... Då verkar man inte vara speciellt intresserad av den vilda fisken utan mer av att kunna ta med sig ett par fiskar hem efter varje fisketur.

Men som sagt, jag väntar fortfarande på något förslag som kan åtgärda problemet...

Det enda jag kan säga hittills till de som tycker att andra rovdjur förutom människan inte ska få finnas är samma sak som John Cleese sa i Fawlty Towers: "Would you like some cheese to all that whine?"
            Ja vad fan, man måste ju fiska!

Kommentera

Originally posted by Farb
              Problemet är ju inte direkt en nyhet, men jag har själv båten vid Gålö och har denna höst märkt en otrolig skillnad på fiske efter de flesta arter. Vad är då anledningen till att främst sälen går så pass långt in i skärgården då? Jo förklaringen är enkel. Det finns helt enkelt inte kvar någon torsk i havet och strömmingsbeståndet är ju sorgligt dåligt allt pga av detta satans yrkesfiske där kvoterna är rena skämtet. Men så går det när människan får bestämma om folk bara kunde lära sig lite istället för att bara ignorera problemen och skjuta upp dom till nästa år och nästa år osv. Skarven däremot kunde nog ingen veta att det skulle bli en sådan explosion på, men dessa äckliga fjäderfän har jag ingen sympati för, de sabbar inte bara fisket utan förstör hela öar med sin vidriga avföring och en utrotning på dessa fåglar skulle inte beröra mig det minsta, skulle kunna jämföra dom med fästingar. Förövrigt tycker jag att ni som inte ens bor och fiskar i denna del av landet och inte berörs av problemet huvudtaget bör tänka efter innan man säger B.
              Skilj gärna på yrkesfiskare och industrifiskare. Vi som fiskar småskaligt gör ingen skada. Industritrålningen däremot är ett gissel för alla.

Kommentera

jag fastnar vid första bilden.. "Havsöringens värsta plågoande nummer 1." Jag skulle gissa att det är människan med sitt fiske (yrkes/industri)?
                Senast ändrad av Max; 2003-12-19, 23:13.

Kommentera

Terminologi enligt mig. (Fritt att hålla med eller inte..)

Yrkesfiskare: Person som genom sitt fiske helt eller delvis förtjänar sitt levebröd.
                  Exempel på yrkesfiskare är Industrifiskare, kustnära småskaliga fiskare, fiskeguider, fiskejournalister, betalda redskapstestare m.fl.

Husbehovsfiskare: Person som fiskar för del av sin hushållning.
                  Exempel på husbehovsfiskare är "bofasta gubben på udden" som lägger sitt abborrnät eller sätter sin ålryssja eller lägger sin långrev för att fånga fisk till sig själv och sin familj, eller gör detta med sportfiskeutrustning. (Vanligt särskilt på gäddfiskesidan)

Fritidsfiskare: Person som fiskar som hobby på sin fritid, antingen med sportfiskeutrustning eller fasta redskap på sitt eget vatten eller frivatten.
                  Hit klassas även fiskare som fiskar för "sporten" och nöjet att fånga fisk och ofta ägnar sig åt "Catch and Release-fiske".

Skitfiskare: Person som i lönndom eller helt öppet fiskar på andras vatten och utnyttjar "fria fisket" för att, utan tanke på andra eller annat, fiskar för egen snöda vinnings (genom svartförsäljning) eller fåfängas skull och utan tanke på minimimått eller de seriösa fiskarnas överlevnad. Dessutom utan tanke på olika arters fortlevnad på sikt.
                  Hit räknas även s.k "sportfiskare" som inte tar hänsyn vid fiske nära eller på fiskars lekplatser på hösten eller våren och som stör eller genom sitt handlande till och med förstör fiskens lek. Ofta med enda egositiska mål att få synas på bild eller i någon fångst-tabell.

Kommentera

Där fick nog den usle till det.Den sista kategorin är riktiga,ja ni vet vad.
                    Kjelle Lundberg

Gädda allt annat är agn!

We're born alone, we live alone, we die alone. Only through our love and friendship can we create the illusion for the moment that we're not alone.
                    Orson Welles

Kommentera

Originally posted by Yrkesfiskaren
                      Skilj gärna på yrkesfiskare och industrifiskare. Vi som fiskar småskaligt gör ingen skada. Industritrålningen däremot är ett gissel för alla.
                      Ursäkta! Fel av mig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 124 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen