Berätta en fiskehistoria! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Berätta en fiskehistoria!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Minnen

Mitt första fiskeminne är från Östersjön i Dalsland nära Färjelanda.
    Vi hälsade på familjen Törnäs och var ute på sjön för att fånga lite fisk till middagen. Jag var inte äldre än 5-6 år och sågs mest som ett störande element, så mitt spö fick det största betet som kunde uppbådas för att inte jag skulle störa med massa napp...

Tvärstopp, botten-napp!!
    Nä, jag fick på sjöns gäddmamma. Pappa drillade duktigt in till båten men den rymdes inte i håven och stack iväg.
    På väg in till land stod jag i fören och skrek till mamma: jag hade en gädda på kroken, den var så hääär stooor (med utsträckta armar).

Förra årets havsöringspremier hade jag med barnen ut på fisketur på norra Orust. Minstingen på 7 år stod närmast mig och försökte lära sig att kasta med sin nya utrustning. Kastade 20 meter längs med land och landade där vattnet inte var djupare än max 40 cm. Veva, veva! Så du inte fastnar i botten, ropar pappa. Tjoff, tvärstopp. Jag går dit för att hjälpa honom loss.
    Det visar sig vara en Piggvar på 40 cm, han måste ha träffat den i munnen.
    Jag har själv aldrig fångat en piggvar.

Veckan efter. En sjö nära Stenungsund. Hemgjord vobbler. 25 cm. liknar en liten gädda.

Första timmen. Smack. Gäddtjej 103 cm. Pöjken ropar: Det är världens största fisk!!!

Kanske inte, men ett oförglömligt minne och gäddrekord för mig med 5 kilo.

Kommentera

En ung man var ute och fiskade i en eka med sin nyblivne svärfar. Första fisketuren de är ute på tillsammans. Svärfadern håller i spöet och svärsonen som inte har så stor fiskevana ror båten. Svärfadern får då på en redig gädda på 6 kg+ och efter ett tags drillande ska den upp i båten men hur ska det gå då de inte har nån håv eller huggkrok?! Inte kunde de gälgreppet heller. Nåja man tager vad man haver tänkte svärfadern och sa till svärsonen "slå ihjäl den med åran i vattnet!", plikttroget lydde svärsonen och damp till med all sin kraft, slog åran i vattnet med bredsidan mot vattenytan så åran gick av. Snabbt tog han andra åran och drämde nu till så årans smalsida skulle hamnat rakt över gäddans nacke om nu inte relingen på båten varit ivägen så även den åran gick av. Svärfadern blev förbannad på sin nye svärson och skrek "vad gör du pojkvasker?!"

Kommentera

En rätt rolig historia som är sann hände nån mil utanför Arlanda norr om stockholm där det var en Put&Take sjö med odlad regnbåge.

Jag smyger lite försiktigt längst vattnet och plötsligt så ser jag ett flöte i vattnet , jag undrar om nån tappat flötet eftersom det bara flyter där.

Jag går lite närmare och drar upp mitt fiskespö och sätter på en stor Toby och försöker fiska upp flötet.

Plötsligt så bara PANG så åker flötet iväg ut i vattnet och ner i djupet.
        Jag tänker att det måste vara en regnbåge som har en krok i munnen till flötet som nån annan har tappat.

Jag börjat kasta ivrigt efter den men utan resultat..
        Jag testar alla möjliga drag , skedrag , spinnare , wobblers , kustdrag..

Men efter en halvtimme när jag nästan glömt flötet så ploppar det upp där igen.
        Och jag fylls av en sån adrenalin kick och kastar försiktigt lite framför flötet och helt plötsligt så sitter jag fast med draget i flötet...

Börjar bli liv i vattnet och kampen har börjat , det är soligt och många är ute och fiskar idag , det börjar bli en folksamling runt mig och många står och tittar...

Efter en stund så är det dags att landa den och jag får hjälp av två stycken äldre utlänska gubbar som håvar åt mig..

Fångsten blev en regnbåge på 2.9kg....

Tyckte att det med flötet var ovanlig sak hehe...
        Tack för alla era andras historier & skitfiske på er! ha dé

Kommentera

Jag stod och fiskade från en bro efter abborre.Så när min kompis skulle kasta u en liten wobbler,så tog han i så mycket att han satt den i min röv!Hela tre kroken va i min röv! Ambulansen fick komma..
          Sitt inte vid datan!UT OCH FISKA FÖR FAN!

Kommentera

Jag har ett gammalt minne som jag aldrig kommer att glömma. Jag kanske var 6-7år och stod och metade på en brygga tillsammans med min far.

Jag ser då flötet dras under vattenytan, och jag blir så till mig att jag ramlar i vattnet (kunde inte simma)

Pappa hoppade givetvis i efter mig och tog upp mig på land, och det första jag sa efter att ha kommit upp ur vattnet var; Jag såg en fisk!!

Har en väldigt tydlig bild av den här fisken jag såg under vattenytan. Väldigt otäckt men kul på samma gång, iallafall såhär i efterhand.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 180 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art
            av .art