EFTERLYSNING! erfarenhet av GRÄSKARP i Norrland?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

EFTERLYSNING! erfarenhet av GRÄSKARP i Norrland?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• EFTERLYSNING! erfarenhet av GRÄSKARP i Norrland?!

Har en tjärn på min mark som så sakteliga håller på att fyllas med vass och annan växtlighet. Tänkte därför eventuellt prova gräskarp. Vi har dock fått olika bud, någon säger att det kommer att funka kanon så länge det inte bottenfryser (vilket det inte gör!) någon säger att det är att kasta pengarna direkt i tjärnen... Försäljarna av gräskarpen ( i småland) säger så klart att det ska funka, de vill ju tjäna pengar.. så jag vill gärna hitta fler källor, helst såna som har prövat...

Tjärnen ligger i norra Jämtland.

Jag söker nu alla sorts erfarenheter från just gräskarp i norr. Har du hört talas om någonstans de planterat gräskarp, vet du någon som har bra koll? Har du ett namn på en sjö tex så går det ju att forska vidare utifrån det. Allt är välkommet!
    SKRIV =)

Tack på förhand!

Finns där ingen karp nu ska där inte va någon karp...

Kommentera

Finns Gräskarp Skellefteåkommun, och ska ha funnits där i ganska många år, så nog överlever dom.
      I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
      http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
      http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Ring Fd: Andeboda Aquvaservice. Numera Aneboda Fiskodling. Enda enligt mig godkända företaget i Sverige som har rätt att sälja karp för utplantering. Sedan måste man ha godkännande av länsstyrelsen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inlägg
          Finns där ingen karp nu ska där inte va någon karp...
          Jag antar att du menar att karpen på något vis kan göra skada. På vilket sätt då?

Kommentera

Ursprungligen postat av keldor Visa inlägg
            Finns Gräskarp Skellefteåkommun, och ska ha funnits där i ganska många år, så nog överlever dom.
            Spännande!
            Har du nån närmare information, om tex vad sjön heter? Så kanske jag kan få kontakt med någon som vet...

Kommentera

Ursprungligen postat av Quivertip Visa inlägg
              Ring Fd: Andeboda Aquvaservice. Numera Aneboda Fiskodling. Enda enligt mig godkända företaget i Sverige som har rätt att sälja karp för utplantering. Sedan måste man ha godkännande av länsstyrelsen.
              http://www.aneboda.se/
              Hej!
              Jo, det är dem jag varit i kontakt med. De säger (så klart) att det kommer att fungera, men det är ändå rätt mycket pengar som ska ut så jag vill ha fler källor..
              Länsstyrelsen är en av de som gett olika bud - en handläggare säger att det ska gå jättebra, en annan att det är som att kasta pengarna i sjön. Men godkännandet har inte varit något problem.

Kommentera

Om nu inte sjön bottenfryser låter det ju inte som att det borde vara några större problem med att plantera in gräskarp. Däremot bör ni rikta blickarna åt VARFÖR sjön växer igen. Vart ifrån kommer näringen.

Kommentera

Varför inte mekanisk vegetationsbegränsning ? Doroteaklippen bör ju fungera för norrlandsvass .
                  Finns i massor av olika utföranden

Kommentera

Ursprungligen postat av IKMK Visa inlägg
                    Jag antar att du menar att karpen på något vis kan göra skada. På vilket sätt då?
                    Nej, jag påstår inte att karpen skulle göra skada annat än konkurrera ut den normala faunan, vilket i och för sig kan vara illa nog.
                    Det där med vegetationen är bara en ursäkt tror jag att börja leka gud i ett litet vatten utan att bry sig om konsekvenserna annat än att du "kanske" kan ägna dig åt intressantare fiske än dina grannar däruppe.
                    Meta abborre och gädda i stället och åk iväg någon annanstans för karpmetet eller spar pengarna till en kalkning nästa gång isen fryser på tjärnen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    14 952 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art