Syns makrillen på ekolodet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Syns makrillen på ekolodet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Syns makrillen på ekolodet?

Tjenare!

Tänkte ge mig ut och fiska makrill om några veckor. Tänke använda ekolodet för att hitta fisken.

Men någon sa att makrillen ej syns på ekolodet då den ej har simblåsa. Märkligt tyckte jag då tång, sten, pilk od syns, visst måste makrillen synas trots avsaknad av simblåsa?

Ha det!

Är nog mest en gammal myt det där,borde ju rimligen synas precis som allt annat "fast" material!

Kommentera

de e bara skit snack efter som ekolod skickar pulsvåg ner i vattnet.när denna pullsvåg träffar ett föremål så studsar pulsvågen(ljudvåg) tillbaks till ekolodet. rätta mig om jag har fel

Kommentera

tror det kan va så att dem riktigt gamla loden sådana som skrev på papper typ.. att makrillen var för snabb för att synas, att det är därifrån det kommer att makrillen inte syns på lod.

Kommentera

Hej Crister fiskar rätt mycket på havet,har även yrkesfiskat en del med Ulf och Falken.Har fiskat en del på St Middelgrund och Fladen,Röde Bank samt La Middelgrund.Har själv JRC FF50 samt ett skipperlod med en 15 tums skärm och 1.5kw sändar effekt alltså ett yrkeslod.Tror mej ha upptäckt att makrillen måste stå supertätt för att man ska se dom på lodet och detta beror på att dom inte har någon simblåsa.Har varit med om att det ser ut som en gardin på loden och öst makrill,andra gånger syns endast gula kladdar med röda klumpar och man öser ändån upp fisk.När det blir bra ekon kan det k anske bero på att det är mycket bytesfisk i vattnet obs bara en teori jag har.Har däremot sett makrill tydligt på sonaren.Vi brukar leta efter strömmskiljen samt fågelaktivitet samt bytesfisk på lodet helst ska det vara lite ström och gärna vid grund/musselbankar. MVH Kapten D

Kommentera

Att dom inte syns för att dom inte har simblåsa är bara skitsnack, då det inte är simblåsan som syns på ekolodet. Har pratat med Bosse hall om detta, och han tror att det beror på att dom simmar så snabbt igenom konen så att dom oftast bara syns som små prickar.
            Senast ändrad av kingfisher; 2009-06-14, 21:21.

Kommentera

Verkar vara lite delade meningar om detta. Jag får väll testa och lämna rapport sen.

Tack för svaren!

Kommentera

Ursprungligen postat av kaptendjup Visa inlägg
                Hej Crister fiskar rätt mycket på havet,har även yrkesfiskat en del med Ulf och Falken.Har fiskat en del på St Middelgrund och Fladen,Röde Bank samt La Middelgrund.Har själv JRC FF50 samt ett skipperlod med en 15 tums skärm och 1.5kw sändar effekt alltså ett yrkeslod.Tror mej ha upptäckt att makrillen måste stå supertätt för att man ska se dom på lodet och detta beror på att dom inte har någon simblåsa.Har varit med om att det ser ut som en gardin på loden och öst makrill,andra gånger syns endast gula kladdar med röda klumpar och man öser ändån upp fisk.När det blir bra ekon kan det k anske bero på att det är mycket bytesfisk i vattnet obs bara en teori jag har.Har däremot sett makrill tydligt på sonaren.Vi brukar leta efter strömmskiljen samt fågelaktivitet samt bytesfisk på lodet helst ska det vara lite ström och gärna vid grund/musselbankar. MVH Kapten D
                YRKESFISKATSKITSNACK

Kommentera

Ursprungligen postat av kingfisher Visa inlägg
                  Att dom inte syns för att dom inte har simblåsa är bara skitsnack, då det inte är simblåsan som syns på ekolodet. Har pratat med Bosse hall om detta, och han tror att det beror på att dom simmar så snabbt igenom konen så att dom oftast bara syns som små prickar.
                  Rätt Svar!!!!Mvh Tysken

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  14 992 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art