CnR - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

CnR

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• CnR

Hej alla!
    Jag kanske är ute och cyklar, men är lite nyfiken på hur alla andra ser på saken.
    Det jag tänkte på är allt snack och catch and release och att alla stora fiskar ska släppas tillbaka för att kunna ge nytillskott i våra vatten. Det tycker jag är bra, men varför ar det nästan bara snack om gädda? När det kommer till ädelfisk så verkar det som dom flesta(inte alla dock, jag vet!) tycker att det är helt ok att slå ihjäl en 20kg lax eller en öring på 15kg för att kunna få sig en klapp på axeln av andra fiskare medans en gäddfiskare antagligen snart skulle inse att det är bäst att säga att fisken på bilden släpptes tillbaka för att slippa få skit för att han/hon slagit ihjäl den.
    Jag menar givetvis inte att jag har rätt i hur jag gör men jag anser att alla "stora" fiskar ska släppas tillbaka oavsett art för att vi ska kunna fortsätta med att ha ett härligt fiske för alla.

Vad tycker ni?

M.v.h. Jocke

Dorfen, kan det vara så att nästan all laxfisk (tänker på lax och öring nu) som fångas är odlad... De har släppts i för att fiskas upp helt enkelt och många gånger så ska den inte kunna leka heller så då spelar det ingen roll (gäller kanske framför allt Vättern).
    Ja vad fan, man måste ju fiska!

Kommentera

Beträffande HÖ som i de flesta fall är odlad tycker jag det är ok att plocka upp den fisk man ska äta. Lax har jag ingen koll på och fiskar inte heller efter sån.

Tillämpar själv C&R i de flesta fall, men ska jag äta fisk plockar jag hellre upp den själv än köper av nån som nätat upp den, och självklart är det bara fisk i matstorlek som då plockas upp.

Kommentera

Jag tror inte de som tar upp fisken bryr sig ifall den är odlad eller vild, de tar nog upp den i vilket fall.
        Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

...glöm ej heller att lax och havsöring växer (j-vligt) mycket fortare än vad gäddan gör! Den "normala" åldern på en 20 kilos lax kan ofta vara endast 6-7år! Medans en "normal" 10 kilos gädda oftast är över tio bast!

En annan grej att tänka på är att en stor lax i havet (trolling)
          "kör tills den dör" + detta gör det mycket svårt att hantera lax på 15-20 kilo så att den med hälsan i behåll går att återutsätta.

I strömmande vatten är det en annan sak, många duktiga laxfiskare, (flug & spinnfiskare) är ruggiga på att återutsätta STOR fisk - känner några, som när dom fått på ett MONSTER (färgat) bryter in den på några få minuter - mäter den i vattnet och konstaterar: hmm 125cm... borde väga ca 22-24kg
          ...och sedan ajöss!
          Utan foto och utan lall - Lika imponerande att se varje gång!

Kommentera

Jag fiskar nte C&R för att någon annan ska få tillfälle att dra upp fisken igen! Jag fiskar C&R för att den fisken ska få fortsätta sprida sina gener i populationen. De fiskar jag dräper har jag en avsikt med. Jag eller katten ska ha mat eller gäddorna, storabborrarna och kräftorna ska med dem luras i fördärvet.
            Det ligger i mitt fall ett mycket krasst ekonomiskt tänkande bakom mitt sätt att tillämpa C&R. Goda gener från storvuxna fiskar underlättar bildandet av storvuxna populationer om väl föda och utrymme finns. Jag vill fiska stora fiskar.
            Uttaget av mindre fiskar sker för att komma åt de större eller mätta mig och några katter.
            Att åka tvärs över landet för att första fiskedagen dra upp en trekilosöring vore rena döden. Vad skulle jag göra under tiden jag tvingade i mig sista halvan av den? Där blir det allt C&R istället och någon halvkilos till maten.,
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Snart kommer det iaf bli lätt att avgöra vilka fiska som är odlade
              Fr.o.m 2003-07-01 får enligt fiseriförordningen ingen odlad fisk som inte är fenklippt släppas ut, (Stockholmsområdet fick dispens i år). Läste det idag i FFA...
              Nackdelen är ju dock att det kommer att bli dyrare med utsättningar vilket dom tror kommer att påverka Stockholmsområdet i första hand.

Citat "Motivet är att skydda de vilda utrotningshotade öring- och laxstammarna, endast fettfeneklippt fisk får fångas."

Personligen tycker jag att det är bra, vildstammens framtid avgörs ju knappast enbart av oss sportfiskare men det lär ju knappast göra stammarna svagare iaf.

Kommentera

Det dar med c och r har helt klart med hur gnidna folk ar. Gos ar dyrt nufortiden sa manga bonkar. Oring och lax ar gott sa dar bonkas det friskt ocksa. Gadda ar val ingen hojdare att ata, dessutom ar vi gaddfiskare mana om framtiden vilket ar javligt bra. Sa javla kul att se unga duktiga fiskare som Jimpa, Mr. Big pike Wiberg och Ivan behandla stora gaddor med respekt. Jimpa drog en 15+ och satte tillbaks utan knussel sa javla kul det samma med Manges pers och Ivans. Det finns hopp for gaddfisket helt klart!

Kommentera

Gädda är en mycket stor höjdare att äta !!!. Fast även jag släpper tillbaka många ändå.

Kommentera

Testa gärna min lyxgädda! Den kommer att flytta dina smaklökar till oanade höjder. Receptet finns tillgängligt här på FiskeSnack!
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 105 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art