Antal Trekrokar wobbler - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Antal Trekrokar wobbler

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Antal Trekrokar wobbler

Hej
    Har sökt efter information, finns säkert flera trådar om detta redan men jag hittade ingen.

Vet att en del (många?) tar bort krokar på wobblers men har själv aldrig brytt mig om det.

Dom jag funderar på är dom stora med 3st trekrokar, funderar på att testa.

Är det den främre kroken man brukar tar bort då?

Min tanke är väll att det ska gå lättare att kroka av gäddan och eventuellt få livligare gång om det kan stämma.

Fördelar, nackdelar eller tips av alla dess slag mottages gärna.

Det händer att jag plockar bort krokar från mina wobblers. Oftast behåller jag endast den bakre kroken på de mindre. Jag laborerar även med krokarnas storlek eftersom det också påverkar betets rörelser. Färre krokar kan ge livligare lång och påverka hur fort betet dyker ner mot bottnen. I grunda vatten vill man ju inte att krokarna och skeden ska fyllas av skräp, eftersom det sabbar betets rörelser helt.
    På större wobblers har jag helst endast 2 trekrokar, en bak och en mitt under. Är det bara gädda jag förväntar mig kan jag också nöja mig med en trekrok men något större krok än originalet mitt under.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av sparven80 Visa inlägg
      Min tanke är väll att det ska gå lättare att kroka av gäddan
      Det stämmer!, det kan underlätta vid avkrokning!

Kommentera

Har experimenterat jävligt mycket med det där. Främst på större beten, westin, cisco, butch, skinner osv.. Speciellt dom beten som har tre stycken krokar från början. Kan vara en omöjlighet att kroka av gäddan ibland, samt farligt för en själv.

Började med att ta bort den mittersta kroken, nästan alla gäddor satt då klockrent med den främsta kroken i mungipan, men den bakre kroken satt nästan alltid helt knas, speciellt på gäddor upp till 5 kg. Den satt nästan alltid kring gällocket, så det försvårade att landa gäddan, samt synd om fisken att behöva riva upp mer ställen i onödan. Så detta ändrade jag snabbt på..

Testade sedan att ta bort den bakre kroken, och körde med den mittersta och den främre kroken. Det gick bättre, men kändes ändå onödigt och ha 2 krokar såpass närma varandra som dom faktiskt hamnar då.. Men man slapp iaf att fastna med krokar på "onödiga" ställen, krokarna satt i regel nästan alltid kring käften då.

Har nu på efterhand fått tips av en duktig gäddfiskare om att enbart köra med en krok, den främsta, speciellt på beten kring 20 cm. Med en länk, (fjäderring-lekande-fjäderring-krok). Kroken hamnar ungefär mitt på betet vid trolling, pga länken och vattenmotståndet. Mycket lättare att kroka av gäddan och även enklare och handlanda fisken.

Ska själv testa den sistnämnda versionen nu framöver...
        Senast ändrad av Nilsson; 2009-06-02, 21:01.

Kommentera

Hej
          Har sökt efter information, finns säkert flera trådar om detta redan men jag hittade ingen.

Vet att en del (många?) tar bort krokar på wobblers men har själv aldrig brytt mig om det.

Min tanke är väll att det ska gå lättare att kroka av gäddan och eventuellt få livligare gång om det kan stämma.

Ja tycker som gäddfiskare man kan göra ett val att inte köpa beten med så mycket krokar ex westins jätte å nils master då kanske tillverkarna vaknar å ändrar på krokuppsättningen . Swim Wizz å Hi-Lo hade 3 st 3 krokar förr men nu har dom bytt till 2 st .

Finns stora wobbler ex Zam 22 cm som funkar utmärkt med bara 2 st 3 krokar

Annars kan du ta bort den bakre kroken på westins jätte å köra 2 st 2/0 på dom andra å på strike giant köra dubbla fjäderingar å byta till 2/0 å hoppa över mitten kroken

/Fredrik .

Kommentera

Jag kör nuförtiden oftast med;

Fram: fjäderring-lekande-fjäderring-krok
            Bak: fjäderring-fjäderring-krok

Har wobblern 3 krokar tar jag bort den i mitten.

Storleken på lekande beror på storlek på wobbler, vill ha så att kroken är precis i "baken".

Har märkt flera fördelar med denna moddning.
            - Wobblern får oftast en mer oregelbunden gång, då den är viktad och testad med krokuppsättningen den levereras med och med denna ändring går ju wobblern "fel".
            - Känns som att jag missar färre hugg, fisken sitter ofta med läppen i den förlängda främre kroken.
            - Fisken har svårare för att bända sig loss från wobblern, tidigare när wobblern legat dikt an mot fiskens huvud så har wobblern ibland fungerat som en hävstång när fisken fightats.
            - Det blir lättare att kroka av fisken.

Webb - www.teamtrogdor.se
            Blogg - blog.teamtrogdor.se
            Facebook - www.facebook.com/TeamTrogdor
            Twitter - www.twitter.com/TeamTrogdor

Kommentera

Intressanta synpunkter, delade meningar vilken krok som ska bort alltså.

Kommentera

sparven80

Hej

Hej
                Att Ta bort den undre trekroken har bara en nakdel för fiskaren, man missar en del fisk. Däremot finns det många fördelar, mindre risk för bottennapp, fisken är lättare att kroka av i vattnet, mindre skador på fisk som återutsätts, vid fiske efter Havsöring med små Wobbler bör den absolut tas bort.
                kajjo
                Wobblerfiskande pensionär
                Senast ändrad av kajjo; 2009-06-05, 18:02.

Kommentera

Jag såg en lustig sak i en amerikansk bok om muskie- och gäddfiske.
                  Där hade de som tips att man kunde byta ut den bakre kroken mot en enkelkrok, ta bort den mellersta och behålla den främsta trekroken, om det nappade mycket. Detta för att lättare kroka av.

Jag har inte testat själv, men kan tänka mig att det funkar ganska bra. En enkelkrok trasslar inte lika mycket som en trekrok.

Kommentera

Sen kan man köra helt utan krok, är riktigt bra ibland och underlättar oftast avkrokningen avsevärt, sällan man ens behöver ta in gäddan i båten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 021 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art