Nytt ekolod! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt ekolod!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

ingen som har humminbird's som kan berätta om den hur den fungerat m.m?
    Go Fish!

Kommentera

köp ett lowrence x510c det är skit bra men dock inte portabelt vrf ska du ha ett portabelt??
      [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

En tröstens ord:
        Jag kör med Humminbirds billiga, portabla modell för typ 1800 :-
        Jag är helnöjd!!
        Lång batterilivslängd.
        Jag gjorde dock en egen lösning för att sugkoppen skall sitta kvar vid högre hastigheter. Har en 20-hästare.
        Jag limmade dit en tjock plexiglasskiva på akterspegeln för att få en jämn yta.
        Sedan bytte jag ut sugkoppen mot en vaacumlyft som man lyfter glasskivor med. Finns på Jula billigt.
        Vaacumlyften sågar man itu mitt på handtaget.
        Sök här på forumet så hittar du bilder på hur man gör.

Det är inte nödvändigt om du har mindre motor men plexiglasskivan rekommenderar jag oavsett.
        M.v.h. PederE

Kommentera

Ursprungligen postat av twinpower_feskarn Visa inlägg
          köp ett lowrence x510c det är skit bra men dock inte portabelt vrf ska du ha ett portabelt??
          Han skrev att han ville ha ett portabelt och billigt så varför tipsar du om ett icke portabelt, dyrt ekolod?

Kommentera

jag måste ha det portabelt därför att när jag inte åker båt så ligger den uppdragen på en slip, på stranden i svärtinge.. där det är massa sjöbodar o lite mer båtar, saker kan bli stulna + att om jag skulle haft ett annat portabelt ekolod så skulle jag också fått göra en sådan lösning som PederE ungefär, väldigt bra idé! jag tyckte också finnessen med ekolodet var smart att man har det sittande på sidan och då vill säga inte störas av sladdar eller att det är ivägen eftersom jag inte har så väldigt stor båt.
            Go Fish!

Kommentera

Ursprungligen postat av MiNiFiSKARN Visa inlägg
              saken är den, jag har inte någon stor båt för att trolla/havsfiska med. Jag har en styrpulpet båt på ungefär 4m och då spelar inte skärmen någon roll, för man är ändå nära den.
              Jag fiskar mest i en insjö som är som mest 20 meter djup? då är den väl tillräcklig?
              Under de dryga 30 år jag använt ekolod för fiske har jag testat de flesta fabrikat och lösningar och ett fabrikat jag aldrig skulle befatta mig med mera är Humminbird, de är inte i närheten av konkurenterna när det gäller kvalitet och funktion, tom Eagle som är Lowrance sneak varianter är hästlängder bättre och denna Fishinbuddy är ett av Himmingsbird sämsta ekolod så mitt tips kvarstår köp något annat för Du kastar bort Dina pengar!!

Att Du sitter nära skärmen har inget med storleken på den att göra det har med läsbarhet, upplösning och detaljrikedom att göra och den kräver en större skärm, uteffekt krävs även på 20 m djup och Du ska alltid ha mera än vad som behövs för att kunna köra på olika effektlägen och finjustera för olika bottenförhållanden, med FB kommer Du att behöva ösa på full effekt för att se något ens på 20 m som är värt att kallas en botten/ekoanalys.

Dessutom måste Du kunna justera vinkeln på givaren i förhållande till botten och därmed få givaren horisontellt med botten, detta går inte med FB som har givaren fast i pinnen.

Såg att Din far beställt det redan vilket är synd men om Du snabbar Dig hinner Du kanske stoppa beställningen och köpa ett riktigt ekolod.

Om Du tror att jag ger Dig rekomendationer lämpliga för trollingfiske till havs när Du ber om tips för helt andra krav så är Du bra naiv, jag ger Dig tips på vad som ger Dig de bästa förutsättningarna till bra funktion för Dina behov allt annat vore taskigt.

Kommentera

- Men jag behöver inte det bästa för jag vet ändå inte hur man använder det till max, jag kommer inte fiska så mycket gös, mest gädda, vill ha det till att åka runt i vikar och kolla hur djup det är, temperaturen m.m , btw jag är 13 år.
                Go Fish!

Kommentera

tycker det är värdelöst med ekolod. varför ska man fiska om man vet vart fiskarna är? och att man nästan VET att det kommer hugga.. hur kul är det liksom, det förstör ju liksom hela grejen (enligt min åsikt)
                  Abborre: 1700gr

Kommentera

jag är inte speciellt ute efter fisken, håller faktiskt med dig lite....
                    jag är mest ute efter att se bottnen, grund, temperatur m.m. kmr nog inte använda mig av fiske '' funktionen'' så mycket, eftersom jag nästan bara fiskar gädda.

peace (:
                    Go Fish!

Kommentera

Ursprungligen postat av långsjö Visa inlägg
                      tycker det är värdelöst med ekolod. varför ska man fiska om man vet vart fiskarna är? och att man nästan VET att det kommer hugga.. hur kul är det liksom, det förstör ju liksom hela grejen (enligt min åsikt)
                      om man v-jiggar så måste man ha ett ekolod för att veta djupet och så är det bra att veta tempen för då vet man hur fort man ska köra. om jag ska köra med en wobbler efter gös så vill jag ju veta hur djupt det är ifall jag måste sätta på bly för att komma till botten eller ha en djupgående wobbler. har man väl haft ekolod en gång så klarar man sig knappt utan det sen, förresten så brukar det inte stämma det där med att det visar fisk på lodet om man inte har ett väldigt dyrt ekolod
                      [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 071 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art