Pölen med den lilla gäddan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pölen med den lilla gäddan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Valt3r Visa inlägg
    bra bete det där.. när man får fisk där det inte ska finnas fisk
    ohja buster jerk II äger! får fisk på ställen där det inte ska finnas fisk.. vilken reklam alltså

Kommentera

Ursprungligen postat av Ludde Lundin
      Att ngn fågel skulle fått i sig rom som sedan kläckts i dammen är dock inte troligt. Romen måste ju befruktas.
      Fågeln skulle väl kunnat få med sig befruktad rom?

Kommentera

jo men ni vet gäddor e välllllldigt tåliga fiskar, och när dom leker på grundare vatten eller översvämmade åkrar på våren och när dom ska simma tebax så kanske vattnet har sänkts så att do måste hitta en annan väg tebax till sin lilla sjö/å, och då kan dom simma åt fel håll och komma till en liten bäck eller damm! men när man hittar gädda eller abborre i småsjöar/dammar uppe på berg som alltid är vattenfylda och utan synliga vattendrag till den så kan det bero på inlandsisen som var för flera tusen årsedan, då var landytan/bergen längre ner och vattnet låg över större områden sen höjdes berken och små bergssjöar billdades. och nu, fleatusen år senare har sjöarna bildat en egen liten civilisation av gäddor!
        .
        Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!

För vem är alla mörtar rädda?

-Jo för gammla farbror Gädda!...

Kommentera

Ursprungligen postat av CGA.Erasmie Visa inlägg
          jo men ni vet gäddor e välllllldigt tåliga fiskar, och när dom leker på grundare vatten eller översvämmade åkrar på våren och när dom ska simma tebax så kanske vattnet har sänkts så att do måste hitta en annan väg tebax till sin lilla sjö/å, och då kan dom simma åt fel håll och komma till en liten bäck eller damm! men när man hittar gädda eller abborre i småsjöar/dammar uppe på berg som alltid är vattenfylda och utan synliga vattendrag till den så kan det bero på inlandsisen som var för flera tusen årsedan, då var landytan/bergen längre ner och vattnet låg över större områden sen höjdes berken och små bergssjöar billdades. och nu, fleatusen år senare har sjöarna bildat en egen liten civilisation av gäddor!
          Jovisst, men en (1)?

Kommentera

Den vise talar om vad han sett, dåren vad han hört

Kommentera

måste lätt hänt detta alltså.

Kommentera

Uppdate!

Har lite lust att skriva av mig så det blir i denna tråd igen då det handlar om samma sak.

Sedan nu gäddan är uppfiskad har jag och mina polare metat lite oseriöst vid hamnen där vi bor. För några dagar sedan fick vi ungefär 12 st små vitfisk (mört och skit) Då vi inte hade lust att döda dem eller slänga tillbaka dem så gjorde vi det enda rätta. Vi slängde i dem i kompisens damm. Dom ska typ plantera in öring där nångång men allt utom gädda fick vi slänga i deras damm. Sagt och gjort så fick sjön 12 nya invånare. Dessutom verkar dom trivas där då hans farsa har sett dem i vattnet och det har slått i vattenytan. Så igår var vi ute på samma ställe. Vi börja gilla idén av att fiska upp små fisk för att "plantera" in dem i dammen då den inte har något fiskebestånd. (en damm utan fisk är ju skittråkig) Så igår drog vi upp lite mask då jag tyckte jag såg abborar där vi var första gången. Sagt och gjort så började vi meta. Det tog inte lång tid innan det började nappa och efter ungefär 2 timmar hade vi minst 18 fiskar var av de flesta var abborrar. Två riktigt stora också. Sedan hittade vi ett nytt ställe där vi fick upp 4 till. Efter det åkte vi hem till polaren och hans damm och slängde i dem där. Dom var visserligen trötta men alla klarade sig fint och simmade iväg

Så nu har vi snart ett riktigt ordentligt ekosystem i dammen med både rovfisk och vitfisk. Men det mest spännande upptäckte vi när vi hade precis lagt i fiskarna i damma. Min kompis tyckte han såg en räka? och när han fångade upp den så upptäckte vi av vår förvåning att det var en liten gädda. Den va inte större än 3-4cm. Dessutom när vi kollade noga runt strandkanten, så såg vi minst 3-4st till Otroligt små och snabba var dem. Detta var inte riktigt vad polarens farsa hade velat. Så tydligen hade den gäddan jag fick upp lagt och fått nu små små "gäddungar" Som simmar runt i sjön.

vi vet inte riktigt heller om det existerar en till gädda i sjön men jag tivlar fortfarande på det. Men om dessa ungar överlver så kommer det finnas gäddor i sjön också. (om nu inte abborarna äter upp dem osv)

Lite intressant hur naturen kan fungera.

ska bli mete idag igen Skitfiske på er!

Kommentera

hehe jag hade då inte orkat fara och fiskat nå småfisk för att sätta i en damm ^^ men men, kul idé iaf

skitfiske på er!

Kommentera

Hade otroligt tråkigt den dagen. men senaste var det trevliga borrar så nu kan man ju faktiskt fiska lite borre i hans damm så! lite kul är det

Kommentera

Vill bara påminna om, som folk påpekat tidigare i tråden, att man inte får flytta fisk hursomhelst...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 209 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art