ringsjön prjoktet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ringsjön prjoktet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ringsjön prjoktet

har sett den här filmen och tyckte att det är ett konstigt sätt att hantera problemet. de säger att det finns obalans i systemet, för mycket mört o brax. så de fiskar ut de med nät och det kostar 2 miljoner varje år. WTF??? skulle de plantera ut gös/abbore/gädda för 2 miljoner per år så skulle de nå samma effekt och de skulle få massa mat fisk och det skulle löna sig. vad tycker ni?
    http://lurehunter.blogspot.com

Diskussioner som denna kräver att experter inom området tycker till.

Jag kan nog tänka på samma sätt som du - men är det rätt tänkt?

Kanske är det även så att för många predatorer per kvadratmeter inte är så nyttigt heller. Dessutom så kommer de väl att nå sin kulmen och det blir då ingen vettig snittvikt på dem...

Sedan så tycker jag att trålningen skulle kunna vara bra för att få bättre snittvikt på "vitfisken" - vilket skulle uppskattas av oss som metar just braxen osv. Frågan är om trålningen skonar de större individerna eller om de också stryker med.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2009-05-25, 13:34.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Finns ju näst intill ett tusenbröderbestånd av smågös i ringsjön. Jag tycker att det är skitbra att den trålas. Men! Jag är ingen biolog, så jag kan ha fel. Däremot är skillnaden på vattenkvalitet tydlig!
      SKÅNELAINEN SINAPPI

Kommentera

Ursprungligen postat av NinjaLinus Visa inlägg
        Finns ju näst intill ett tusenbröderbestånd av smågös i ringsjön. Jag tycker att det är skitbra att den trålas. Men! Jag är ingen biolog, så jag kan ha fel. Däremot är skillnaden på vattenkvalitet tydlig!
        Var det inte "vitfisken" som skulle trålas bort? Smågösen blir väl lite väl dyr att slänga...

För mycket vitfisk gör väl att sjön riskerar att bli övergödd.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Problemet är att det finns en tröghet i systemet och för att förskjuta jämnvikten till ett klarvattensläge krävs större åtgärder än ex. rovfisk inplantering som tidigare nämnts. Kraftig eutrofiering slår ut många arter. En måttlig eutrofiering av ett ursprungligen näringsfattigt vatten har inte bara*negativa effekter.

En ökad tillväxt av alger och annan vegetation kan åtminstone till en början gynna faunan i vattnet. Exempelvis stiger fiskproduktionen.

Om eutrofieringen fortskrider tilltar dock planktonförekomsten så kraftigt att vattnet blir grumligt (turbiditeten ökar). Att det därigenom mörknar nere i vattnet missgynnar bottenvegetationen. Utvecklingen är förmånlig för planktonätande "skräpfisk" såsom mört och braxen, men däremot minskar de av människan mer eftertraktade rovfiskarna i antal. I starkt eutrofa (näringsrika) vatten kan planktonproduktionen vara oerhört ymnig.

Effekterna av trålningen i ringsjön har bl.a. blivit
          Ökat antal Bentiska evertebrater
          Ökad antal av mindre fiskar
          Fågelfaunan ökade igen
          Makrofyter ökade
          Reducerad resuspension av bottenlevande fisk
          Indirekt bottom up effekt

Kommentera

Hittade en bra bild på datorn som förklarar och förnklar för den som vill sätta sig in i hur ekosystemet förändrades av biomanipulationen.
            Bifogade filer

Kommentera

Någon som har kolla på fisket i övrigt i sjön? skulle vara intressant att veta då man bor relativt nära =)
              Berätta gärna om art o metod om du har koll

Kommentera

de måste ha en knepig trål om de bara får vitfisk i den eller har jag fel??? och en fisk som har låge i en trål och är halvdöd mår nog inte så bra när man släpper tebax den
                [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

De får inte bara vitfisk men släpper tydligen tillbaka rovfisken. Ingen som nämner det ändå ganska, vad jag försår, omfattande yrkesfisket i Ringsjön? Kan ju va därför det finns så förbannat med smågös och balansen är rubbad till vitfiskens fördel.
                  En båt trålar upp vitfisk en annan eller fler? lägger nät efter gös och de är inte så korta.. Hade nog varit en riktigt grym gössjö utan yrkesfiske tror jag. Finns gott om nu också men medelvikten är tyvärr väldigt låg.

Kommentera

det var intresant att läsa olika svar. som jag tänkte så även om rov fiskarna äter o växer så kommer kommer det att bli balans tillslut, för att mänsikan kommer att fiska de...
                    hoppas de får en positiv effekt tillslut.
                    http://lurehunter.blogspot.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 127 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen