Varför är det alltid så?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför är det alltid så?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Varför är det alltid så?!

Jag cyklade ner med min åttaårige son och hans kompis till en liten fiskbar plätt, intill Mälaren i Sigtuna, för några timmar sedan för att dom skulle få nöta lite. Grabben tröttnar rätt fort på att kasta, så jag slänger ut ett flöte med tillhörande mask ett tiotal meter ut. Efter ett par minuter hojtar han att han har napp, vill inte veva in och låter mig ta över. Upp kommer en Faren på knappa 30 cm. Det fick jag ju lov att uppskatta eftersom jag givetvis varken hade måttband, kamera eller våg med mig. Nu är jag ingen specimenexpert, men är inte det en relativt stor individ för arten?

Visste inte ens va det var för fisk men här e lite info rån google..

Faren (Abramis ballerus) är en art i familjen karpfiskar som liknar braxen.

Faren är en långsamt växande fisk, vid 3-4 år är den enbart 16 cm lång. Fullvuxen blir den vid 8-11 år och är då vanligen 25-35 cm lång. Som mest kan den bli 45 cm. Den väger vanligen mellan 3-600 gram, som mest 1500g

Så det känns som en stor faren

Kommentera

Det kan ju finnas fler och kanske ännu större. Håll platsen för dig själv en tid och testa, sen låter du metefreaksen komma till och visa vad de kan.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Oke Visa inlägg
        Jag cyklade ner med min åttaårige son och hans kompis till en liten fiskbar plätt, intill Mälaren i Sigtuna, för några timmar sedan för att dom skulle få nöta lite. Grabben tröttnar rätt fort på att kasta, så jag slänger ut ett flöte med tillhörande mask ett tiotal meter ut. Efter ett par minuter hojtar han att han har napp, vill inte veva in och låter mig ta över. Upp kommer en Faren på knappa 30 cm. Det fick jag ju lov att uppskatta eftersom jag givetvis varken hade måttband, kamera eller våg med mig. Nu är jag ingen specimenexpert, men är inte det en relativt stor individ för arten?

30cm, kanske dryga 300g? Har fått några strax över 600 och dom har mätt 42-44cm. Men det är bara att fiska på, farenbeståndet i Mälaren är väl bäst i Sverige?

Kommentera

Där ser man..Det var för övrigt det enda som nappade den dagen. Givetvis fick den simma tillbaka..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 303 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art
          av .art