Utfiskningen av Ringsjön /mod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utfiskningen av Ringsjön /mod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utfiskningen av Ringsjön /mod

Mod Könberg kommenterar: detta är en tråd som skapats med hjälp av "räddade" inlägg från en annan tråd, därav KG?s i sammanhanget märkliga trådstart.

Det fånigaste är ju att man bortser från den enklaste och självklara lösningen, nämligen att förbjuda eller begränsa det kraftiga yrkesfiskeuttaget av framförallt gös i sjön. Fiskar man upp för mycket rovfisk så kan det ju bli så att vitfisken tar överhanden. Det är nog en nödvändig åtgärd att ta bort en del vitfisk när läget är akut, men om det inte kombineras med begränsningar av yrkesfisket så får man lov att fortsätta med jämna mellanrum.
    F.ö var det sällsynt mycket korkade kommentarer till den där filmen, folk har för lite att göra uppenbarligen...
    Senast ändrad av Könberg; 2009-05-12, 20:35.

Det kallas fiskevård.Kan tyckas vara svineri,men faktum är att det behövs tyvärr.Från att ha varit i princip en övergrodd och syrefattig sjö,har vattenkvaliteteten blivit betydligt bättre,samt rovfisken återhämtat sig.Bättre balans m.a.o!

Kommentera

Visst har sjön blivit betydligt klarare än före trålningen påbörjades. Tyvärr blir bara fisket efter rovfisk (gös, gädda, borre) allt sämre

Har haft mina duster med en viss nätfiskare i sjön.

Fick höra påstående som:
      "En gös över 4 kg leker inte, så ingen mening med att dom finns i sjön"
      "En SERIÖS sportfiskare sysslar inte med trolling"

Skönt att man får lära sig hur man som seriös sportfiskare ska bedriva sitt fiske

Enligt fiskevårdsområdets styrelse som består av yrkesfiskare och andra nätfiskare så är allt fiske med båtmotor förbjudet, så att trolla ska man inte få göra längre.
      Enligt fiskeklubben som finns i sjön får man "glindra" med 2 spön och motor. Får se hur länge den regeln finns kvar innan gubbarna får igenom sina idiotregler. En av anledningarna att trolling skulle förbjudas var visst att vi motortrollare förstörde miljön med våra motorer.
      Min elmotor är nog värst

Jag har lagt ner mitt fiske i sjön nu, att fånga 100+ gösar för varje över 4 kg känns inte så spännande längre.
      Tänk 10 år utan nätfiske i Ringsjön, sen hade vi garanterat haft en av Sveriges/Nordeuropas absolut bästa gössjöar. Hade dragit in duktigt med pengar på fisketurism. Synd att inte alla förstår det...

//Anders
      www.pikewallis.se

Kommentera

Vad är det som händer med Ringsjön? Trålfiske/Yrkesfiskare...

Moderator som tagit bort den eller vad hände egentligen? Var intressant med lite diskussion angående trålning/yrkesfiske mm där...

//Anders
        Senast ändrad av Manhood; 2009-05-12, 20:47.
        www.pikewallis.se

Kommentera

Ja, det var ju konstigt. Var väl inget icketillåtet i den tråden av det jag såg. Men det kan ju även varit han som skrev första inlägget som själv tagit bort tråden?

Kommentera

KG? har rätt. TS tog bort tråden själv av någon anledning, här är länken som postades i tråden om det kan vara av intresse:

http://www.youtube.com/watch?v=Jk-8Ob-0hHw

Huruvida Neil Armstrong verkligen har gått på månen eller om Elvis lever kan jag tyvärr inte hjälpa till med ;-)
            Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Finns tråden kvar så du skulle kunna plocka inläggen efter hans borttagna och lägga in i denna tråden?
              www.pikewallis.se

Kommentera

Uff, detta blev knöligt hur man än gjorde märkte jag. Går inte att lägga inläggen i någon som helst ordning efter eget huvud, allt sorteras på tid för postning.

Förhoppningsvis går det att diskutera i den här tråden ändå.
                Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Lägger in mitt inlägg igen så vi får lite ordning i tråden...

Visst har sjön blivit betydligt klarare än före trålningen påbörjades. Tyvärr blir bara fisket efter rovfisk (gös, gädda, borre) allt sämre

Har haft mina duster med en viss nätfiskare i sjön.

Fick höra påstående som:
                  "En gös över 4 kg leker inte, så ingen mening med att dom finns i sjön"
                  "En SERIÖS sportfiskare sysslar inte med trolling"

Skönt att man får lära sig hur man som seriös sportfiskare ska bedriva sitt fiske

Enligt fiskevårdsområdets styrelse som består av yrkesfiskare och andra nätfiskare så är allt fiske med båtmotor förbjudet, så att trolla ska man inte få göra längre.
                  Enligt fiskeklubben som finns i sjön får man "glindra" med 2 spön och motor. Får se hur länge den regeln finns kvar innan gubbarna får igenom sina idiotregler. En av anledningarna att trolling skulle förbjudas var visst att vi motortrollare förstörde miljön med våra motorer.
                  Min elmotor är nog värst

Jag har lagt ner mitt fiske i sjön nu, att fånga 100+ gösar för varje över 4 kg känns inte så spännande längre.
                  Tänk 10 år utan nätfiske i Ringsjön, sen hade vi garanterat haft en av Sveriges/Nordeuropas absolut bästa gössjöar. Hade dragit in duktigt med pengar på fisketurism. Synd att inte alla förstår det...

//Anders
                  www.pikewallis.se

Kommentera

Jag missade den förra tråden. Men hur kan ett överflöd av vitfisk vara dåligt för rovfiskarna?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    14 992 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art