Ursprungligen postat av Hermanssson
Visa inlägg
Jag har personligen haft svårast med insjöfiske / tjärnfiske.
Som du säger, du har dängt med atom vid vassen mestadels under sommaren. Det har givit dig 100tal snipor men inget större. 1+1 = 2, storgäddan verkar inte gilla din atom, alternativt fiskar du inte där den är.
Om du riktar ditt fiske på sommaren. Skulle jag uteslutande köra skymning, natt och gryning. Det tär på psyket att köra mkt natt men funkar under en kort period om man har lite vilja.
Jag har tre alternativa fiskemetoder som jag tycker du ska testa. Dock kanske du får mindre fisk till antalet men kanske någon stor om allt klaffar.
* Eftersom tjärnen är liten skulle jag satsa på att trolla med stor vobbler utanför grundområdena.
* Alternativt nöta av ställen lite utanför ”snip-spotsen” med någon jerk av något slag, alternativt stor vobbler. Om det är bra botten kan du även testa 15-20cms jigg.
* Meta med liten gädda under dygnets heta perioder precis utanför snipställena.
En sak som är värd och nämnas är att där man får lite napp kan vara ett ställe där grövre fisk håller revir. Dvs den döda mynningen/inloppet kanske håller någon stor fisk men den är svårflörtad. Men å andra sidan, vilken gädda kan motstå en skadad snipa som kommer glidandes 2m ifrån den….
Men om man inte pallar att fiska under natt och sånt är det ju väldigt skönt att dänga atom vid vassen i 20 + grader och kanske dricka en kall öl och bara må bra. Men då är ju inte chansen lika stor att få bända tungt.
Skitfiske
/ John
Kommentera