Hur hittar jag storfisken i vår lilla sjö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur hittar jag storfisken i vår lilla sjö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur hittar jag storfisken i vår lilla sjö?

Hej!

Först och främst får jag be om ursäkt om denna tråd skrivs i fel forumdel, då får den gärna flyttas direkt.

På min fars sida i släkten har vi en sommarstuga belägen vid en liten mysig tjärn (kanske 5-600m i diameter). Sjön har vass/gräs i de flesta hörn, och har ett in- och utlopp. Botten består främst av dy, men också lite sten i vissa partier. Sjön är som djupast 3,5m i mitten, med ett snittdjup på runt 2,5m. Sjön populeras av gädda, abborre, mört, braxen, id och eventuellt annan vitfisk. Små mängder öring finns också, dock många år sedan vi såg någon.

Då är frågan, var och hur bör vi rikta vårt fiske för att ha störst chans på stor gädda och stor abborre? Vi vet by fact att det går gäddor på 10-12+ i sjön, och abborrar på 1,3kg och kanske mer. Problemet är bara att vi sällan eller aldrig kommer i kontakt med dem. Det beror till stor del på att vi ofta söker oss till vassruggen med 20grams atom, och dylika fiskesätt.

Vad hade ni gjort om målet var att ta storfiskarna? Gärna tips för både abborre och gädda. Jag förstår självklart att det blir väldigt generellt eftersom ni inte sett sjön. Jag vill bara tillägga att vi har en simpel plastbåt med åror, och inget ekolod.

Tacksam för alla svar

Jag har fiskat mycket i tjärnar..

Och jag har alldrig lyckats hitta en riktig hotspot för stora gäddor i dom..

Dom brukar bara dyka upp när man minst anar det, och ibland där man minst anar det!

Och alla är i princip tagna på 5cm twin tail jigs!

Har alldrig riktigt lyckats med större drag i tjärnar.
    ...............___@@@__
    ......_____//____?____\______
    ----o------C & R-POLICE----@) NEE NOR NEE NOR
    -----`--(@)=====+====(@)-

Kommentera

Under ljugarbänken är det mesta tillåtet, så här är det sällan som en tråd ligger helt åt skogen till...

Flötmete med levande eller död mört måste väl vara det enklaste sättet att kolla upp beståndet. Släng ut några spön och vänta bara, efter leken håller sig gäddorna oftast på djupare vatten, så pröva där.

Medan ni väntar kan ni försöka fiska av med mjukbeten och jiggar på andra djupa ställen.
      Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Okej, tack för svaren!

Jigg alltså, det tror ni slår ut wobblers? Är det av den anledningen att det är lättare att kontrollera dem på djupet?´

Kan tillägga att den största abborren jag vet är tagen där av någon i min bekantskap är en på 1,3kg för kanske 8-10 år sedan. Den togs på jigg mitt i sjön, på det djupaste. Det var första gången fångstmannen fiskade, så hur hon gjorde och hur djupt den tog vet jag inte.

Vi har själva sett en stor gädda någon meter från båten när den jagade en mindre i vassen. Den var 110-130cm, och vägde troligen 10-14kg beroende på hur tjock den var. Rekordet på gädda i sjön ligger på 15,xkg. Tagen av en man som för övrigt plockat gäddor på över 14kg tre gånger. Om det är samma fisk eller inte vet man inte. Detta för över 20 år sedan..

Mete med levande/dött agn skall helt klart testas. Ny vistelse vid sjön bokad v29.
        Senast ändrad av Hermanssson; 2009-05-12, 13:40.

Kommentera

Hej!

Vet tyvärr inte vilken årstid ni fiskar. Men av ditt inlägg att läsa misstänker jag att ni fiskar på sommaren?
          Sommaren är inte alltid bäst tid att söka stor fisk på. Men det går.

Viktiga saker att tänka på.
          Lär er sjön. Alla sjöar är olika hur gäddan beter sig. Tex, jagar gäddan i skymmning och gryning. Eller är mitt på dagen bäst? Vilka väder är bäst? Gäddan kanske gillar regn och åska, eller strålande solsken och mycket vind. Gäddan kanske gillar levande mört mer än en skrikig jerkbait. Eller varför inte en gäddfluga?
          Enda sättet att få reda på det är att fiska mycket under olika förutsättningar så kommer ni märka hur gäddan beter sig.

Jag hade dock börjat med att satsa så här.
          Fiska mycket i skymning och gryning. Testa lite i utlopp/inloppet. Om det inte funkar testa andra ställen. Ett ekolod skulle vara på sin plats för att se olika strukturer under ytan. Grov gädda kan komma in från sin ”viloplats” för att äta lite på grundvattnet i skymning och gryning samt natt. Stora beten = Stor fisk. Inte alltid men jag hade börjat så.
          Annars hade jag lagt mycket tid på vår och höst.

Det är inte lätt att hitta stor fisk. Men det är värt det när man väl finner det man söker.

Om ni utövar C&R, glöm inte våg, vågsäck och kamera.

/ John
          http://www.silverbums.com

Kommentera

Tack John för ett mycket givande svar! Jag skall komplettera de punkter du tog upp som du behöver veta för att precisera din åsikt ang. tillvägagångssätten:

* Vi fiskar mellan april-september. Ofta semesterfiske. Ser man över en tioårsperiod är det helt klart mest under semesterveckorna 28-34 som fisket bedrivits.

* Angående gäddans beteende, så tar den mest på blanka skedar. Wobblers verkar av någon anledning inte så effektivt. Atom är det drag vi har haft absolut störst framgång med i alla år. Blank/Kopparfärgar spelar ingen roll. Abborrfärgad fungerar också mycket bra. Vi har inte fiskat mycket alls i gryning, men den bästa huggtiden är i särklass kring solnedgång. Ofta så markant att det är dött timmen innan, men blir riktigt riktigt frekventa hugg under solnedgångsfasen. Ofta tas hela passets fångst under solnedgångstimmen.

Kommentera

Kul att du hittat hit!

Jag själv hade satsat på både in/utlopp gärna med shadjigg / wobbler eller mete med betesfiske. Tänk bara på vädret, särskilt i ett litet tjärn kan det påverka mycket. Är du ute efter gäddan så skulle jag ge mig ut när det är allmänt dåligt väder, det brukar väl dom flesta kalla som bra gäddväder när det blåser och kanske regnar lite. Brukar vara hett även precis efter att regnet avtagit.

Det bästa är egentligen att ge vattnet massor med tid och testa allt i princip, testa olika tider, olika beten allt det under olika förhållanden. Det tar tid att lära sig ett nytt vatten

Som Karki säger så vore ett ekolod toppen för att se bottenstruktur samt stim av småfisk.

/ T

Kommentera

Tack Tommi!

Det är dock inte ett nytt vatten, har ju fiskat där hela livet, men kanske behöver "lära om" med nytt, bättre tänk i sjön. Har ju mest stått i vasskanten och fiskat med atom, och dragit hundratals kilosgäddor. Vill liksom längre nu, känner jag.

In/utloppen är faktiskt rätt döda när det gäller gäddorna. Smala små ingångar, fors i inloppet och liten å i utloppet. Fiskade av båda sist, och det var stendött. Bara några dm grunt kan också tilläggas.

Ekolod har varit på tapeten, så vi får se, kanske är dags!

Vad tror ni om bottenmete + flötmete med levande pigga mörtar i 10cm-klassen, två spön x 2 personer alltså fyra spön ute samtidigt, på de djupare delarna av sjön? Om vi låtsas att vi inte köper ett ekolod tills v29.

Kommentera

stora drag eller stor mört ger stor fisk kör trolling med flera spön kanske flötestrolling eller liknande med en mört. eftersom att sjön inte var så stor så är det ju bara att trolla runt i sjön
                  [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Bottenmete/Flötmete i mindre vatten tycker jag funkar utmärkt, likaså ismete på vintern !

Men kör med större betesfisk än 10 cm om du ska ha stor gädda, självklart så kan det smälla på stora gäddor på mindre beten med. Men vill ändå påstå att om du kör med större betesfisk så sorterar du bort dom minsta gäddorna och slipper handskas med dom. Du kommer få mindre hugg, men när det väl hugger kan det vara en gädda av bättre format. Våga också att testa med dött bete, tycker faktiskt det brukar fungera riktigt bra i mindre vatten där den större gäddan i regel inte rör sig lika mycket som i ett stort vatten.

Skippa gäddfisket helt på sommaren i pölen, den stora gäddan är inte särskilt aktiv i det varma vattnet och göra sällan några större utflykter. Satsa under vår/höst och vinter.

Detta är vad jag skulle utgå ifrån.
                    Senast ändrad av Nilsson; 2009-05-12, 15:22.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 022 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art