Längd framför vikt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Längd framför vikt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Pontus, ja självklart så pratade jag inte om biologiska uppväxtvillkor och dylikt. Utan jag påpekar bara att samma tankesätt appliceras på både människor och djur. Det handlar främst om en språklig felaktighet i min mening när det gäller människor.

För övrigt så tycker jag du är lite luddig. "En fisk kan växa ända tills den dör, bara den har tillräckligt att äta." antar att du pratar om längden där? "Därför är fiskens längd väsäntligare i mina ögon, då vikten enbart är ett tecken på att fisken har gott om föda." följer du upp med, men då säger du ju emot dig själv här. "Däremot har en fet gädda potential att växa sig lång då den har ett högt näringsintag." Här håller jag med. Det hänger helt enkelt ihop, en fisk blir båda lång och fet om det finns tillräckligt med mat. Den blir inte bara fet bara för att den har mycket att äta, utan även lång. Man kan inte heller bestämma en fisks ålder utifrån längden, det är fler faktorer som påverkar det, framförallt näringsintag, och som du säger så blir fisken fet om den har gott om mat. Eller behövs det mindre mat för att fisken ska bli lång? Det handlar ju faktiskt om tillväxt, överskott av energi i vilket fall, precis som för människor. Vävnaden, fisk precis som människa, byggs upp av kolföreningar, och energin som intages måste vara mer än den som förbrukas för att man ska växa.

Rätta mig gärna, men jag tycker du säger emot dig själv lite, men jag kanske missförstår dig?

Och som sagt, jag har aldrig jämfört fiskar med människor, utan enbart de språkliga likheterna, och människans förmåga att tycka en lång människa är stor. I min mening handlar det om volym. Volym ersätts lättast i praktiken med massa.

Kommentera

Specimenfisket i Sverige anser jag vara snedvriden och cynisk. Jag citerar mig själv från en tråd jag startade för ett år sedan som avsåg förhållandet med storfisk/specimenfisk och längd.

"Om jag fångar en gädda på 128 cm i mitt näringsfattiga hemmavatten på 11.2 kg där gäddor av 10-klubbsstorlek knappast existerar och synnerligen aldrig tidigare fångats, samtidigt som Storfiske-Bengt sitter i Löddeå och fångar en trind gädda på 115 cm fördelat 15 kg, vilken fisk är den egentliga specimenfisken?

Lite klurigt. "

Specimenfiske grundas på att fånga en stor individ för arten i det specifika vatten där du fiskar. Varför tycker vi cyniskt då fortfarande att 15-kilosgäddan är en större specimenfisk än 11,2-kilosen?

Att tämja en välkonditionerad fisk är förstås ett glädjeämne i sig. Men i specimensammanhang anser jag längden vara en bättre måttståck än vikten. En gädda på 135 cm fångar man sällan. Oavsett om den vägen 10 kilo, 15 eller 20 kilo så är det en gammal och sällsynt fisk. Att slänga en mört i Lödde och landa en gris på 115 cm är definitivt lättare. Fiskar växer så länge de lever till skillnad från de flesta andra djur. Grundar man sitt synsätt i det traditionella specimenfisket vore det mest lämpligt att förhöja värdet av en lång fisk. Kanske vi borde stanna upp och fundera kring vad ordet specimen står för.

Vilken är en specimenfisk?

Gamla länken:

http://www.fiskesnack.com/forum/show...3&highlight=s%
      Senast ändrad av Danne; 2003-11-30, 13:14.

Kommentera

Raven:

Jo, det var givetvis längden jag menade. Den längsta fisken borde vara den äldsta dvs. den riktiga "gammel gäddan". Däremot så finns det inga regler utan undantag.

Det jag menade med den feta gäddan är att om man får upp en gädda som är fet har den definitivt potential att växa sig längre med åren och med mina mått mätt bli en värdefullare fisk, förutsatt att man tillämpar C&R.

Du har rätt i att ett överskott av näring leder till att både gäddan och människan växer i färdriktningen.

Att väga fisken eller mäta den är en smaksak, jag föredrar att mäta fisken då mängden kött inte är väsäntlig för mig. Jag äter iaf inte gädda.

Jag hoppas att min åsikt gick fram, fast jag uttryckte mig lite luddigt.
        Senast ändrad av pontus; 2003-11-30, 13:19.
        Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Pontus, ok nu förstår jag vad du menar. Och jag håller även med.

Som Danne säger är det inte bara fiskens storlek som påverkar dess "status". Tycker iaf jag. Det kan vara många olika faktorer i en fisketur som avgör fiskens värde.

I tävlingssammanhang osv överlåter jag åt mer erfarna att tycka till. Varför inte väga och mäta? Fisk-BMI?

Kommentera

Originally posted by Danne
            Specimenfisket i Sverige anser jag vara snedvriden och cynisk. Jag citerar mig själv från en tråd jag startade för ett år sedan som avsåg förhållandet med storfisk/specimenfisk och längd.

"Om jag fångar en gädda på 128 cm i mitt näringsfattiga hemmavatten på 11.2 kg där gäddor av 10-klubbsstorlek knappast existerar och synnerligen aldrig tidigare fångats, samtidigt som Storfiske-Bengt sitter i Löddeå och fångar en trind gädda på 115 cm fördelat 15 kg, vilken fisk är den egentliga specimenfisken?

Lite klurigt. "

Specimenfiske grundas på att fånga en stor individ för arten i det specifika vatten där du fiskar. Varför tycker vi cyniskt då fortfarande att 15-kilosgäddan är en större specimenfisk än 11,2-kilosen?

Att tämja en välkonditionerad fisk är förstås ett glädjeämne i sig. Men i specimensammanhang anser jag längden vara en bättre måttståck än vikten. En gädda på 135 cm fångar man sällan. Oavsett om den vägen 10 kilo, 15 eller 20 kilo så är det en gammal och sällsynt fisk. Att slänga en mört i Lödde och landa en gris på 115 cm är definitivt lättare. Fiskar växer så länge de lever till skillnad från de flesta andra djur. Grundar man sitt synsätt i det traditionella specimenfisket vore det mest lämpligt att förhöja värdet av en lång fisk. Kanske vi borde stanna upp och fundera kring vad ordet specimen står för.

Vilken är en specimenfisk?

Gamla länken:

http://www.fiskesnack.com/forum/show...3&highlight=s%
            Varför kan inte bägge vara en "specimenfisk" utan att man rangordnar dom?
            Jag tycker att du på ett utmärkt sätt förklarat varför de två gäddorna inte kan jämföras på ett vettigt sätt. Förutsättningarna för respektive fångst är så olika att det NÄSTAN kunde handla om olika arter.

Om du likställer svenskt specimenfiske med svenska specimentävlingen och liknande jippon så delar jag delvis din åsikt om dess tillstånd (fast det där "cynisk" får du nog förklara lite närmare). Jag tror dock att det bedrivs ett rätt utbrett specimenfiske i ordets ursprungliga (rätta?) bemärkelse. Dvs folk som inriktar sig på för vattnet stora exemplar men som inte reser land och rike runt och jagar poäng. Denna verksamhet blir nog lätt bortglömd eftersom den bedrivs lite i det tysta utan ett bakomliggande behov av att tävla eller hävda sig i fiskepress och på nätet.

Kommentera

dennis: Otydligt nog så är det specimentävlingen (och media för den delen) som likhetstecknet ska utgöra. I ursprungstråden var detta något mer tydligt :-)
              My mistake!

Cynisk i den bemärkelse av föraktelsen av långa pikes.
              Senast ändrad av Danne; 2003-11-30, 13:51.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 014 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art
              av .art