Längd framför vikt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Längd framför vikt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Längd framför vikt?

I våra grannländer runt om i europa är det inte många så bryr sig nämnvärt om vikten på fisken de fångar. Längden är det som fäller avgörandet om det är en fin fisk eller ej. I Sverige så är vi dock fortfarande blinda vad gäller en fisks kondition, en fet fisk anser vi som en bra, fisk en smal som en dålig. Fast detta leder ju bara till att man begränsar fisketiden till den tid straxt innan leken infaller för respektive art. Själv har jag mer och mer gått över till att bara ta längden på fisken som referens. Tycker det är roligare att fånga en stridbar fisk en än som straxt skall till och leka. Kan bero på att jag fiskar för mitt eget nöjes skull snarare än för att hävda mig mot poängjägare. Är en stridbar 8-kilos mindre värd än samma fisk en månad tidigare då den i lekkonditon vägde tio ?. Rätt eller fel ? Jag tycker att vi skall gå över till att mäta fisken i stället för att bara väga den. Låt höra vad ni anser !

Varför inte både och? Mångkulturellt samhälle är det ju
    /Lazinko

Kommentera

Dina frågor är inte utan vikt Buster! Men jag tänker spetsa till dem ytterligare.
      Har vikt och längd någon betydelse alls? Spelar art någon roll? Bara vi får mätta vårt behov av att dra upp fiskar och kan fiska oss less för en dag?
      Mitt provokativa svar blir:
      Vikt och längd är för dem som blandar in prestation och ekonomi i fisket. Och även jag måste tillstå att jag stundom gör det.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Själv så tänkte jag mer på, det etiska med att fiska på fisk som är så nära lek, gäddorna i lödde å, sikarna i skräbbe, osv. I många länder runt om så har man en fiske säsong som inte innefattar, perioden så fiskarna leker. Man pausar helt enkelt när fiskarna är som tyngst. Visste du till exempel att gösen vaktar sin rom ?. Det finns mycket att tänka på. Bra jobbat av FJ och ha 100-klubben även om jag tycker att den borde heta 110 klubben.

Kommentera

Jo jag vet att gösen både vaktar sina lekplatser före leken och efter och att hittar man en sån grynna kan man ha en riktig gösbonanza och bli framhävd i fisketidningar tillsammans med bilden på alla döda gösarna.

Självfallet har du en poäng i dina argument. ”Högdräktiga” djur och förmodligen gäller det även fiskar skall ha det lugnt innan det bär till.
          Viktberäkningen har sitt ursprung i ekonomiska traditioner lika fjärran från dagens sportfisketänkande som C&R är för en genuin kaggfiskare. Ett längdmått skulle ändra på prestigemåtten. Det skulle utan tvekan medföra att många storgäddor, storlakar, storabborrar, storsikar osv var helt fredade inför och under leken. Och hela fiskekartan och många metoder skulle få göras om. Vad bleve Lödde, Skräbe, Kalmar sund och Lagan om bara längderna räknades?

Kommentera

Jag kom på lite mera. Helt plötsligt blir en 125cm 9,5 kilos gädda från en insjö värd mera än en 12 kilos som bara mäter 115 cm mellan ytterändarna.

Kommentera

FirreFantastica

Men skrytvärdet finns ju ändå kvar!
              Bifogade filer

Kommentera

Jag fiskar ju självklart med den förhoppningen att jag ska lyckas lura en stor och det är jag nog inte ensam om.

Det är ju faktiskt så att STORLEKEN har betydelse.

10 livliga 5 kilos slår inte en lugn 10 kilos, enligt mig...
                Storleken har betydelse...

Kommentera

Men varför kan du inte räkna längden då ?. ska du jämföra dig med Europas gäddfiskare så kommer du igen vart med kilon. Dessutom är det mer rättvist att jämföra längden för där går det knappast att fuska om du har bild och måttband. Nää kilo räknadet har med det förgångna att göra, och som du säger saluhallarna med sina kilo priser på fisk. "Det är inte bara längden som räknas även kilometer per timme"

Kommentera

Varför att ni tycker kiloräknadet hör till det förgångna är bara därför att det blivit sämre med grov Gädda, så då gör man om det till längd istället. Våga ta utmaningen istället, jag ska ha en på 17,2 kg innan jag dör.
                    Men som jag skrivit förrut, alla fiskar vi olika.
                    Buster vill ha måttband, jag vill ha våg...

Där ser man vad olika vi är...
                    Storleken har betydelse...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 061 visningar
                    1 gilla