Bottennappsräddare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottennappsräddare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bottennappsräddare

Var det någon mer en mig som såg rex hunt, igår tror jag det var. Då kanske ni la märke till en mackapär de använde för att få loss drag som satt sig i botten. Det var nånting man skruva fast på linan, så sjönk den ner till krokarna sen var det bara dra upp den. (det fanns en lina till den). Väldigt svårt att förklara, men ni kanske fattar någorlunda?
    Nån som vet om nåt liknande finns att köpa här i Sverige? Den verkar vara kanoon. :P

Jag har ingen aning vad kan man köpa idag, men för kanske 6-8 år sen köpte jag en "Dragräddaren - Baitsaver" från Stemix AB, Västerskogen 1, 185 94 Waxholm, tfn 0764-379 62 (det finns en etikett på boxen där det står allt detta). Alltså namnet på den är "Baitsaver", om du gör nån sökning på internet. Den dragräddare har jag aldrig sätt nån annanstans än i "min" fiskebutik i Trelleborg. Med den info som jag skrev här kanske du kan hitta dem. Den dragräddare skulle kosta 250 kr då, men jag köpte den på rea för 99 kr.

Han ifrån Rex Hunt använde den dragräddare Baitsaver

Lycka till!
    Senast ändrad av CDan; 2003-11-27, 16:00.
    Tight lines!
    CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

I förra numret på FJ eller FFA fanns det under "gör det själv", en snubbe som hade svetsat på lite kättinglänkar på en änterhake och fäst det hela med rep (se tidn. för bättre beskrivning).
      Tydligen var den tokbra på att rädda wobblers.
      Man fäste änterhaken på huvudlinan och firade ned den till draget och lirkade tills nån av länkarna fastnade i bakre kroken.

Kommentera

Såg programet och funderade också var man skulle hitta en sådan... Verkar funka bra. Länken var bra. Men de känns som om de inte behöver vara så svårt att göra en egen. Behöver inte vara så komplicerat. Är ju kedjan som gör det... =)

Kommentera

Baitsaver och liknande brukar fungera bra, i alla händelser om man kan få räddaren att glida ända ner till betet, så det inte fastnar på vägen. Då och då ser man blänkare i tidningar om dem och även tester och annonser.
          Minns att en Uppsalabutik hade såna och att jag ofta stod och fingrade på prylarna. En metallklump med ett antal ringar och kjedjor som skulle kunna greppa i beteskrokarna. Fanns även en variant som skulle greppa om själva leket. Ingen ansågs särskilt effektiv för drag och spinnare men det är med såna jag helst fiskar. Därför köpte jag aldrig några utan litade till att jag kunde ta båten och hämta upp dem i alla fall.
          Butiken har upphört nu. Kanske gjorde dragräddarna sålde de därför för få beten?
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag har sett flera hemgjorda varianter, en karbinhake med ett antal korta kedjor på, fäst i en stark lina är den vanligaste varianten. När draget har fastnat sätter man fast karbinhaken om linan och låter den glida ner till draget. där nere rasslar man runt lite så kedjorna ska fastna i dragets krokar, och sedan drar man helt enkelt.

Kommentera

Jo, men om man hittar e affär som säljer en baitsaver kan de ju inte kossta så mkt! men en annan sak som jag tykte var konstigt var att Rex klippte av sina krokar och lät dem sitta kcar! varför gör man det?, det va väll inte vara bra för fisken!
              varför nappar det aldrig?

Kommentera

Vanligtvis värker kroken ut och såret läks på någon vecka. Många menar att det är mera skonsamt att göra så än att ta i en bråkig fisk och samtidigt kanske skade båpde slemskikt och inälvor.
                C&R bland flugfiskar innebär väldigt ofta att man lämnar flugan kvar i fisken.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 019 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art