Fiskeguidehjälp, hur gör man? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskeguidehjälp, hur gör man?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskeguidehjälp, hur gör man?

Hade långtgående planer på att bli fiskeguide på västkusten, trolling, havsfiske och lite annat kul. Har hört mig för med sjöfartsverket och andra byråkratiska ämbeten för information, men blir inte klokare av det. Det verkar som om det skall till en jävla massa utbildningar och kurser för att ens få ta med folk ut med en båt, har full förståelse för att alla dessa behörigheter behövs i säkerhetssynpunkt, hade varit tacksam om någon kan sammanfatta i stora drag hur jag skall gå tillväga.

MVH

Johan

Du behöver skepparexamen som klarar av kraven för den båt du tänker använda/antalet passagerare.

Sen är det ju givetvis bra om man vet vad man sysslar med också

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
      Du behöver skepparexamen som klarar av kraven för den båt du tänker använda/antalet passagerare.

Sen är det ju givetvis bra om man vet vad man sysslar med också
      Så långt har jag också luskat ut, och jag vet vad jag sysslar med, fiske tror jag det heter

Blev inte klok på behörigheterna, har luskat ut att jag behöver behörighet VIII, är detta samma som skepparexamen? är osäker på byråkrati men inte på fisket.

Kommentera

Kontakta http://www.fiskeguiderna.se/#category0 det är en intresseförening för fiskeguider.
        Frågan är hur stor efterfrågan det är på fiskeguidning på västkusten, dom som håller på med havsfiske åker väl hellre till Norge? Iförsig har du Vänern nära till hands och kan köra laxtrolling där.
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
          Kontakta http://www.fiskeguiderna.se/#category0 det är en intresseförening för fiskeguider.
          Frågan är hur stor efterfrågan det är på fiskeguidning på västkusten, dom som håller på med havsfiske åker väl hellre till Norge? Iförsig har du Vänern nära till hands och kan köra laxtrolling där.
          Tack för tipset, västkusten har enligt mig en stor potential när det gäller trolling, har fiskat här i 20 år och det finns alla möjliga typer av fiske att bedriva, sen har vi ett par bra sjöar för stor gös och gädda.

Kommentera

Mkt kortfattat..

Är båten under 6meter är det inga konstigheter.. Är den över har du stora problem om man ska lyda alla skrivelser till punkt och prickar... (vilket är bra om nått tråkigt nu skulle hända)

//Abel
            http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Ursprungligen postat av Alaskahårt Visa inlägg
              Så långt har jag också luskat ut, och jag vet vad jag sysslar med, fiske tror jag det heter

Blev inte klok på behörigheterna, har luskat ut att jag behöver behörighet VIII, är detta samma som skepparexamen? är osäker på byråkrati men inte på fisket.
              Hehe ja att du kan fiska tar jag såklart förgivet men jag menade sånt som är omkring allt annat. Vet ju inte hur långt du tänkt gå med din guidning, men hur man hanterar folk osv är ju en annan aspekt. Utbildningarna i skolor innefattar ju tex matlagning osv för att man ska kunna fixa käk i fält, nu kanske itne det är så väsentligt i fallet med båt på havet.

Jag vet inte riktigt vad du tänkt dig heller, tänker du typ Turbåtsverksamhet? Som Fladenbåtarna, Tuna Clipper osv?

Isåfall behöver du nog lixom inte mkt mer än Skeppareexamen (vilken behörighet du behöver beror som sagt på hur stor din båt är och antalet passagerare) Sen behöver du ju utrustningen osv.

Hur det är med företagsbiten osv vet jag inte. Men det är nog förhållandevis lite som behövs göras för att fixa en sån verksamhet. Det svåra är nog egentligen att fixa kunder. Som med alla andra guider. Gäller att synas.

Om du är beredd att lägga tiden och pengarna på det kanske du ska titta lite åt utbildningarna som finns. Tex på sportfiskeakademin. Där är ju även SKepparekursen inbakad.

Kommentera

Fartygsbefäl klass VIII går att läsa till som kvällskurs, googla så hittar du nog flera skolor.

Kommentera

Ser att jag skrev fel.

Fartygsbefälexamen klass VIII kan man enkelt läsa till på kvällstid. Att sedan bli fartygsbefäl klass VIII kräver dessutom praktik. Men för fiskeguider räcker det oftast med fartygsbefälexamen (beroende på båtstorlek och vart man far).

Skepparexamen finns inte längre.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                    Hehe ja att du kan fiska tar jag såklart förgivet men jag menade sånt som är omkring allt annat. Vet ju inte hur långt du tänkt gå med din guidning, men hur man hanterar folk osv är ju en annan aspekt. Utbildningarna i skolor innefattar ju tex matlagning osv för att man ska kunna fixa käk i fält, nu kanske itne det är så väsentligt i fallet med båt på havet.

Jag vet inte riktigt vad du tänkt dig heller, tänker du typ Turbåtsverksamhet? Som Fladenbåtarna, Tuna Clipper osv?

Isåfall behöver du nog lixom inte mkt mer än Skeppareexamen (vilken behörighet du behöver beror som sagt på hur stor din båt är och antalet passagerare) Sen behöver du ju utrustningen osv.

Hur det är med företagsbiten osv vet jag inte. Men det är nog förhållandevis lite som behövs göras för att fixa en sån verksamhet. Det svåra är nog egentligen att fixa kunder. Som med alla andra guider. Gäller att synas.

Om du är beredd att lägga tiden och pengarna på det kanske du ska titta lite åt utbildningarna som finns. Tex på sportfiskeakademin. Där är ju även SKepparekursen inbakad.
                    Föreatagsbiten är inga problem, det löser jag, mat om det behövs löser jag det med, har arbetat som kock i ett antal år, pengar och tid har jag, och jag vet att intresse finns för denna typ av aktiviteter, många turiskter frågar varje år när vi fiskar utmed kusten om det finns någon guide eller turbåt i Falkenberg, eller trollingguide. Sen är jag ju en helt enormt genomtrevlig kille som alltid vill alla människors bästa

Båten i fråga är 6 meter varken mer eller mindre. Nu skall jag bara kolla upp vilken typ av försäkringar som krävs, både för mig och mina "kunder".

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 208 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art