Regnbågs tider - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Regnbågs tider

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Regnbågs tider

I helgen ska jag avsluta detta fiske år om inget oväntat händer. Året ska avsluta vid tre små regnbågssjöar och jag undrar om det är regnbågstider nu eller om man får lita på turen. Vilken metod skulle ni använda i sådana fall? I och för sig så ska ju en bottenmeta, en flugfiska och några spinnfiska så vi täcker in det mesta men vill fortfarande ha tips på beten och tekniker så här års.

Re: Regnbågs tider

Originally posted by fisherman
    I helgen ska jag avsluta detta fiske år om inget oväntat händer. Året ska avsluta vid tre små regnbågssjöar och jag undrar om det är regnbågstider nu eller om man får lita på turen. Vilken metod skulle ni använda i sådana fall? I och för sig så ska ju en bottenmeta, en flugfiska och några spinnfiska så vi täcker in det mesta men vill fortfarande ha tips på beten och tekniker så här års.
    Hoppas det går bra för oss Ska inte du fiska något mer iår?

Kommentera

Detta behöver du för att lyckas.
      Gula PowerEgg, en krok i storlek 6, nylonlina i 0,18, lättgående leke, ett haspelspö och båt.

Du tacklar så här.
      Sätt 2-3 PowerEgg på kroken, eventuellt får du låta ena kulan glida upp över knuten. Det är viktigt att paketet blir rakt och att kulorna inte glider ifrån varandra. Paketet roterar då mindre. Ca en 1,5 meter upp fäster du leket. Eventuellt med någon form av lättviktigt antikink.

Du fiskar paketet så här.
      Mata ut ett ordinärt kast genom att låta linan löpa fritt medan du ror. Du ser på vattnet var du började ro och kan beräkna avståndet på så sätt. Greppa linan en linring upp och håll i den när du sedan mycket sakta ror och glider fram. Fäll inte bygeln, så får du behålla spöet i båten! Kulorna kommer att röra sig oregelbundet upp och ner i vattnet och med varierad fart.

Bågarna hugger tvärt! Jag var ute några timmar på Skysjön i går och hade full pott = 4 st med mig hem. Tyvärr har man stängt fisket där nu.

Bågarna är spidda över i stort sett hela sjön. Det här knepet fungerar även för den som vill jaga bågarna med liten flytvobbler men då får man kanske även sätta på ett litet hagel.
      Och inte minst! I lite grövre dimmensioner är sakta rodd med flytande vobbler och ett lämpligt sänke en bit framför en giftig metod för gädda.
      Senast ändrad av BeBest; 2003-11-11, 17:33.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Tack så mycket för tipset men jag har inte tillgång till båt. Men nästa år ska jag testa det där med nya båten...YES!!!

Kommentera

Fisherman: Ska du flytta runt med båten ?? Och om jag tror rätt så är dom sjöarna väldigt små.. Emil sa ju att han kunde kasta över nästan hela sjön

Kommentera

prova även med räka testa både skalad och o skalad har en krok som täcker hela räkan och ha ett litet flöte.Du kan också prova en maskboll

prova även en lottospinnare färgerna blå/vit och den som är all färgad.

fluga: testa en montana nymf och av flytflugor e12

Kommentera

Regnbågen går ganska djupt nu när det är så kallt!tänk på det bara

Kommentera

Mask och räka är suveräna beten men finns det mört i dammarna så kan du få rubbet stulet.

Du kan pröva en jigg med flytande huvud och ett glidsänke en bit framför. Sänket kan du lägga på botten. Jigghuvet lyfter betet till den höjd /djup du vill ha det. Eller jigga dem som vanligt med ett fast sänke.

Det har här och var reats ut doftjiggar från Berkley. Jag har prövat gula och oranga huvuden och oranga grubjiggar i höst. Det gillar bågarna också.

I en av båtarna hittade jag en övergiven boobynymf med en röd stjärt av samma längd som resten av kroppen. Jag fann också en annan liten råttspräcklig liten tuss. Andra beten som jag under hösten hittat i båtarna vid Fyrväpplingen är en Aglia spinnare i koppar med röda prickar och ett ABU Genial i OR/YE. Jag har gjort några kast med spinnbetena men inte fått något på dem.

Kommentera

åh fan, jag var upp och tog 4 regnbågar för nån dag sen. dom högg på halvmeterdjupt vatten allihopa på silvertoby. runt 2 kg alla...jäkla iställetförfiske
                  my precious....

Kommentera

”jäkla iställetförfiske”

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar