jag vill försöka göra boilies men jag vet inte hur länge dom ska koka?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
koktid på boilies
Collapse
X
-
Tills dem flyter upp till ytanKeep talking about me, You are just making me famous..
MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
www.Sk-fiskpinnen.com
-
som jimmiee säger så ska de kokas tills de flutit upp, därefter brukar jag låta dom koka en dryg minut till. Det beror på hur du vill ha konsistensen, de blir lite hårdare om du kokar längre vilket kan vara bra om man har problem med braxen, sutare och dyliktPå jakt efter 15+
Kommentera
-
Håller inte med att man ska koka tills dom flyter, jag har aldrig gjott det, kolla på den mixen du vill använda där står det ricktlinjer för att det ska bli bra,
Sen kokar du dom länge så kan du koka sönder vissa ingredienser och smaken kan försvinna, hellre att man lufttorkar dom än att koka dom längre tidom man har problem med störande braxen, 1,5-2-5 Min brukar räcka.
Kommentera
-
Emil,dom kokar inte direkt länge om man tar ur dom när dom flytit upp,helt perfekta : )Keep talking about me, You are just making me famous..
www.Sk-fiskpinnen.com
Kommentera
-
Rullar man de flesta av mainlines mixer är det ultimat att koka tills bullarna flyter upp. Ingen regel utan undantag.
När jag rullar en mix jag aldrig tidigare rullat så koker jag några boilies.
Tar upp den första när de flytit upp och kollar hur den ser ut inuti.
Är den inte genomkokt så väntar jag ca 20 sekunder och upprepar proceduren.
När boilien är genomkokt vi testet har jag fått fram den tiden jag vill koka mina beten.
Bullar som är degiga i mitten tycker jag inte om alls.
Alla har säkert olika sätt men detta är hur jag gör det, då vet man hur betena funkar med när man håller koll på det.
När en tid är fastslagen kör jag på utav bara helvete med timer
Tror personligen inte på degiga beten, har aldrig gillat det.
Är lite skeptisk till Emils teori om att bullarna blir sämre om de kokar längre. Men tror man på den iden och fortfarande vill ha dem hårda så sjud dem i stället för att koka. Ägget koagulerar även då fast uppsägningstiden ökar så klart.Senast ändrad av Gutbucket; 2009-03-20, 17:10.
Kommentera
-
Helt rätt Jr !Alla Mainlinemixer jag kört har de varit perfekta när dem flytit upp
Hemmamixer tycker jag man måste koka längre ?Keep talking about me, You are just making me famous..
www.Sk-fiskpinnen.com
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 013 visningar
1 gilla
|