nya gäddregler? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nya gäddregler?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av MrGädda Visa inlägg
    Allt hänger ju ihop...Torsken minskar kraftig och därmed en del av gäddans föda. Skarpsillen öker genom att torsken minskar. Skarpsillen konkurrerar ut gäddans yngel...Får vi ett bra torskbestånd (totalt fiskestopp efter torsk? Tror vi skulle klara oss, både ekonomiskt och utan torsk på matbordet, ganska så bra) så blir det mer föda åt gäddan. Gäddor som har torsk som huvudföda växer både snabbare och blir större genom större byten? Samt att det blir mindre konkurrens om maten...
    Gäddan har väl ganska sällan torsk som huvudbyte, men jag kan ju ha fel?
    Men visst håller det ihop. Spöfisket är nog den faktor som absolut minst påverkar gäddans bestånd (om den ens kan det). C&R fiske gör ju, helt logiskt, att det växer upp lite färre nya gäddor varje år. Ju fler gäddor det finns desto mindre mat för de nya gäddorna och desto mindre chans att de inte blir uppätna under första delen av sitt liv. Av de gäddor som vi precis släppt tillbaka...Kan man inte 100% ta tillvara på sin fångst på ett vettigt och skonsamt sätt ska man ABSOLUT INTE döda någon fisk. Alls.
    Kan man inte 100% ta tillvara på sin fångst på ett vettigt och skonsamt sätt ska man ABSOLUT INTE döda någon fisk. Alls.

Kommentera

• Toppen ide! Vem tar hem en gädda?Vad gör man med den, äter? Skulle inte tro det.En snabb fotografering och en klapp på magen är allt som betyder något! Är gäddan MSC godkänd? Sportfiske är sportfiske.Man kan äta annan mat.

Kommentera

• Sportfiske är även att ta upp en eller några matfiskar då och då.
        Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

• Scannercitat från bara denna tråd:

"Du håller ju med mig i de flesta fallen så jag kan ju inte ha fel"

"Här kommer det i särklass bästa Fiskesnacks argumentet till att stora gäddor inte för sina storväxtgener vidare:
          Alla gäddexperter på fiskesnack säger ju att stora gäddor håller tillbaka anstormningen av många små gäddor. De käkar helt enkelt upp sin egen storväxande avkomma..........
          Detta kan ni ju absolut inte säga emot eller ......" Slut citat.

Logiskt tänkande? Seriösa argument? Knappast... av någon som i flera sammanhang ansett sig förstå lite bättre än vi vanliga dödliga, ett trängande behov av att raljerande "undervisa" de okunniga..

Enligt min mening är Scanner inte seriös, han tramsar för tramsandets skull.. Och i förhållande till vad han har "forskat fram" och "läst" saknar han förmåga och/eller vilja att dra rimliga slutsatser..

Grabben är i förhållande till sina påstådda kunskaper minst sagt lågpresterande..Killen håller inte måttet..
          Senast ändrad av Hemi; 2009-03-13, 20:21.

Kommentera

• Editerad pga KG?
            Senast ändrad av Scaner; 2009-03-18, 00:19. Anledning: Editerad pga KG?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
              Min pm inbox säger helt annorlunda.

Olof och Mastapike är i synnerligen hög grad inblandade i detta nya förslag till gäddregler.
              Det står det var och en fritt att kommentera.
              Det SKA bland annat ett flertal fiskeansvariga på länsstyrelserna göra innan beslut tages.
              Det är därför det kallas remiss.

Kan du komma med något som har med tråden att göra?
              Bortsett från tråden. Jag ser framemot att träffa dig på sportfiskemässan i Kista...

Kommentera

• Och för att återgå till ämnet skulle jag gärna vilja se en begränsning på västerhavets arter också, det finns en framsida av landet med. Torsk, rödspätta, havskatt, långa till att börja med. Dessa arter är inte i närheten av vad det var för 15 år sen. Det är inte sportfiskets fel att det blivit så. Men när det gäller kustnära torsk så kan jag bli lite gramse på våra nysvenskar som metar upp hinkavis med 15cm fiskar, inte bara torsk utan alla arter dom får.
                Senast ändrad av Bergman; 2009-03-16, 18:10. Anledning: Raderat en liten del som handlade om inläggen ovan
                Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

• Ursprungligen postat av KG?
                  Min övertygelse är att han inte har nåt att tillföra en seriös sportfiskesida, han skulle inte ens få vara utomhus oövervakad.
                  Hej KG; Senare dagars debatt om den katastrofalt minskande tillgången på Gädda i Östersjön i Stockholms Län, Södermanlands Län och längre söderut samt nya föreslagna regler och stadgar för Gäddfisket i Östersjön får mig att kontakta dig i din egenskap av ordförande i SGK Svenska Gäddklubben.

I år är det kanske för sent att stoppa planerade Gäddfisketävlingar i Östersjön och ovanstående län, men till nästa år, 2010 kan man planera att större Gäddfisketävlingar flyttas till mindre känsliga vatten som Vänern och Vättern. När reglerna om Gäddfisket i Östersjön blivit offentliga för gemene man, kommer fisketrycket i Östersjön att minska. Samtidigt kommer fisketrycket i Mälaren att öka enormt 2009 och framöver. Vad detta för med sig vet vi redan 2010 på samma sätt som vi år 1984 kunde konstatera vad som skedde med tillgången på Gädda i Östersjön.
                  Nothing is for ever!
                  Old Firehand
                  www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2009-03-14, 15:35.

Kommentera

• OF..förstår poängen i ditt resonemang men iofs är det bara ett förslag än så länge med nya regler.

OK..kanske det skulle vara bra opinionsmässigt, medialt, att flytta tävlingarna till tex Mälaren även om naturligtvis alla seriösa gäddtävlingar självklart är C&R..

Men tror du verkligen att folk skulle sluta fiska i skärgården med de eventuellt nya reglerna? Ett ökat tryck på insjövatten? Jag tror inte det..

Vem har bonkat tre gäddor mellan 40-75 cm i skärgården per dygn ? Eller tre gäddor överhuvudtaget i skärgården oavsett storlek de sista decennierna. Jag känner ingen..

Wreckbender... tror du är helt rätt ute i att det behövs liknande regler för havsfiskar, helt klart totalt oacceptabelt att dra upp massor av småtorsk eller andra arter. Mängd/köttfisket efter smågös i tex skärgården är ju oxå något som måste få ett slut. Svartnätsfisket är oxå ett stort problem ink. försäljning. Hobbyyrkesfiskarna de som maximalt utnyttjar vårt system för egen vinning...

Själv hoppas jag att de nya gäddreglerna för spöfiske går igenom..inte minst för att det öppnar möjligheten för fångstbegränsningar av andra arter...och nätfiskets härjningar..Även ökat tryck på storbovarna..Yrkesfiskarna..

Vill understryka att jag stenhårt är för det fria handredskapsfisket.. och C&R..
                    Senast ändrad av Hemi; 2009-03-14, 17:45.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                      Hej KG; Senare dagars debatt om den katastrofalt minskande tillgången på Gädda i Östersjön i Stockholms Län, Södermanlands Län och längre söderut samt nya föreslagna regler och stadgar för Gäddfisket i Östersjön får mig att kontakta dig i din egenskap av ordförande i SGK Svenska Gäddklubben.

I år är det kanske för sent att stoppa planerade Gäddfisketävlingar i Östersjön och ovanstående län, men till nästa år, 2010 kan man planera att större Gäddfisketävlingar flyttas till mindre känsliga vatten som Vänern och Vättern. När reglerna om Gäddfisket i Östersjön blivit offentliga för gemene man, kommer fisketrycket i Östersjön att minska. Samtidigt kommer fisketrycket i Mälaren att öka enormt 2009 och framöver. Vad detta för med sig vet vi redan 2010 på samma sätt som vi år 1984 kunde konstatera vad som skedde med tillgången på Gädda i Östersjön.
                      Nothing is for ever!
                      Old Firehand
                      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
                      Skillnaden ær førhoppningsvis att færre stoppar gæddorna i sopsæckar før førsæljning nu, æn vad som gjordes på 80talet.. Men vore rimligt om fønsteruttaget gællde hela fria fisket. Ælltså æven mælaren, vænern, vættern! De større bør vara kvar i vattnet!

Lutar åt en Swim Whizz bestællning i dagarna..
                      Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 098 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art