nya gäddregler? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nya gäddregler?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
    Där har du fel! Finns alltid r och k strateger inom en pop., vilka karaktärer som gynnas bestämms ju enbart av omgivningen.

Skulle som vanligt vela se en källa om att stora individer inte leker? Ofta ber jag om en källa av dig Scaner, men har aldrig fått någon. Känner dock till att fiskar kan bli så gamla att deras ouvalation avstannar, men detta är inte samma sak som ett val att avstå lek helt (vilken omgivning skulle någonsin gynna detta?).

Att säga att selektion saknas i vilka individer som uppnår fitness eller ej har du fel i med. Naturen är stenhård och det är ingen slump vilka som klarar sig.
    Du håller ju med mig i de flesta fallen så fel kan jag ju inte ha.

Att det finns många olika strategier hos gäddan vid ex.val av lektid gör ju att komplexiteten i urvalet av överlevare blir stort. De ska ju klara alla tänkbara scenarier på väder, temperaturer, vattennivåer, tillgång till lekplatser, predatorer m.m. Detta innebär att chansen för selektion av storväxtgener faller. Det kräver ju ett smalt spann av genselektion.

Naturen är stenhård, speciellt som gädda. Och en av de i särklass största påverkarna på överlevnaden är alla andra gäddor. Internkonkurrensen.

Angående källor så är jag en av dem som är bäst på det på hela Fiskesnack.
    Angående utebliven lek, så är det min eget lilla "D-uppsatsämne" än så länge, men ber att få återkomma i ärendet senare. Hittills har mina efterforskning gett min erfarenheten att det finns inte det kunnandet i Sverige.
    Lunda Anders gav mig några namn utomlands som han trodde kunde lite mer.
    En dansk visste massor om utebliven lek hos torsk men kunde inte så mycket om gädda.
    ( Forskning ska ju ha lite ekonomiskt intresse och det har väl inte gäddan, bortsett från de 300 000:- som har slängts ut till nappvilliga )

Här kommer det i särklass bästa Fiskesnacks argumentet till att stora gäddor inte för sina storväxtgener vidare:
    Alla gäddexperter på fiskesnack säger ju att stora gäddor håller tillbaka anstormningen av många små gäddor. De käkar helt enkelt upp sin egen storväxande avkomma..........
    Detta kan ni ju absolut inte säga emot eller ......
    Senast ändrad av Scaner; 2009-03-13, 01:20.

Kommentera

• Editerad pga KG?
      Senast ändrad av Scaner; 2009-03-18, 00:22. Anledning: Editerad pga KG?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
        Vill man ha många fler gäddor så ska man ju enligt gäddexpertisen här på fiskesnack döda de stora gäddorna, varför då tillåta endast fönsteruttag i det nya förslaget?

Fiskesnacks betyg på lagförslaget borde då vara tummen ner eller....?

Jag har sagt det tidigare i den här tråden, men det tål tydligen att upprepas. Det är skillnad på havslevande och insjöbestånd av gäddor! Det går inte att dra de två populationerna över en kam. Varför? Jo, förutsättningarna skiljer sig helt enkelt väldigt mycket mellan de olika biotoperna.

I sjöar så är det födotillgången som sätter begränsningen, gäddorna konkurrerar om födan och platsen, de äter varandra. Dvs, sjön kan bara föda ett visst antal ton toppredatorer (gäddor). Sedan kan den VIKTEN vara i ett fåtal stora gäddor eller i tusentals smågäddor.

I havet finns det (i praktiken) ingen begränsning på födotillgången. Sill, skarpsill, plattfiskar, you name it. Yngelområdena är så oändligt små i jämförelse med de uppväxtområden som finns att tillgå, så att den begränsande faktorn är istället ANTALET gäddyngel som kan produceras.
        Alltså, det blir inte nödvändighetsvis färre gäddor bara för att vissa gäddor blir stora. Det säger sig då själv att de stora gäddorna som producerar mest rom (och nya yngel) är värdefullast.

Förstår du vad jag menar här?

/bandis

Kommentera

• Ursprungligen postat av Bandis Visa inlägg
          Jag har sagt det tidigare i den här tråden, men det tål tydligen att upprepas. Det är skillnad på havslevande och insjöbestånd av gäddor! Det går inte att dra de två populationerna över en kam. Varför? Jo, förutsättningarna skiljer sig helt enkelt väldigt mycket mellan de olika biotoperna.

I sjöar så är det födotillgången som sätter begränsningen, gäddorna konkurrerar om födan och platsen, de äter varandra. Dvs, sjön kan bara föda ett visst antal ton toppredatorer (gäddor). Sedan kan den VIKTEN vara i ett fåtal stora gäddor eller i tusentals smågäddor.

I havet finns det (i praktiken) ingen begränsning på födotillgången. Sill, skarpsill, plattfiskar, you name it. Yngelområdena är så oändligt små i jämförelse med de uppväxtområden som finns att tillgå, så att den begränsande faktorn är istället ANTALET gäddyngel som kan produceras.
          Alltså, det blir inte nödvändighetsvis färre gäddor bara för att vissa gäddor blir stora. Det säger sig då själv att de stora gäddorna som producerar mest rom (och nya yngel) är värdefullast.

Förstår du vad jag menar här?

/bandis
          Han førstår, men roas av att spela apa..
          Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

• Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
            Han førstår, men roas av att spela apa..
            By the way så är ju både Mastapike och Olof diskade att uttala sig i denna frågan. De är ju jäviga. Avlönade av tillbakasläppande av gäddor.

Olof ligger dock bäst till han började ju med att döda gäddor.

Bandit jag förstår mycket väl vad du menar. Mina 3 senaste inlägg har en viss ton av ironi ( av fiskesnacksexpertis ).
            Senast ändrad av Scaner; 2009-03-15, 00:43.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Olof Visa inlägg
              Sant, men det tar längre tid för romkornet att kläckas om de läggs tidigt, och risken ökar att de inte kläcks alls. Senlekare till gäddor finns alltid, såsom tidig lekare, detta för att vissa år med speciella förutsättningar klarar sig några av dem bättre av någon anledning. Det är därför de finns kvar, annars skulle de selekteras bort. Gäddhonorna i åar leker ganska punktligt varje år, så detta är genetiskt.
              Ej kliniska labbförsök, rom som mäts på lekfisk i naturen.. Det är faktiskt inte nanogram som det rör sig om.. Vet inte exakt vikt men det rör sig om flera tiondels millimeter, vilket är mer på mikrogramnivån. Detta har stor betydelse.
              Är det många stora honor med olika lektider, innebär detta att de större honornas yngel har en klar konkurrensfördel jämfört med de små. Fler klarar sig helt enkelt, stora gäddhonor är viktiga!

//Olof
              Hej doktor Olof; Stora gäddor är värdefulla! Ett för framtiden kanske givande experiment skulle kunna vara att ta reda på befruktad rom från 15-kilos Gäddor och därefter låta de nykläckta ynglen växa upp i mera skyddad miljö. När sedan ynglen är tillräckligt stora för att undkomma andra predatorer än större rovfiskar kan det vara dags att släppa ut dem i hemmiljön igen.
              Nothing is for ever!
              Old Firehand
              www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
              Senast ändrad av Old Firehand; 2009-03-13, 16:04.

Kommentera

• put & take?

Ursprungligen postat av Lille_Fisk Visa inlägg
                Jag tycker förslaget verkar väldigt bra, ett steg i rätt riktning.

Tänk om det också kunde bli max 1 gös per dag (minst 40 cm). Och nätförbud. Och införande av fiskelicens för kusten, säg 300-400 kronor per år, alla pengarna går till vård och tillsyn av havsöringsbäckar...
                Så ni vill att hela östersjön blir ett put & take vatten? Bra idé!
                Kan man inte 100% ta tillvara på sin fångst på ett vettigt och skonsamt sätt ska man ABSOLUT INTE döda någon fisk. Alls.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Jocke H Visa inlägg
                  Bra förslag men synd att nätfiske inte var med.

Sen känns det ju lite fel att man inte angriper problemet vid roten som är yrketsfiskandet (utfiskandet) av torsken. Så länge torsken är borta och skarpsillen får härja fritt så lär ju inte gäddbeståndet ha så stor chans att återhämta sig oavsätt fiske restriktioner.
                  Tyvärr så fattar ju ingen på fiskeriverket (eller här heller för den delen) detta...
                  bristen på mat för gäddan och bottendöden i östersjön gör att gäddan får svårare att jaga och fortplanta sig. Det finns inget djur& växtplankton på stora områden där gäddan alltid funnits, alltså finns där ingen mat för gäddans byten.
                  Alltså är gäddan inte där. Men vad vet jag, jag har ju bara fiska i skärgården i 20 år...Varje helg. minst. året runt...
                  Kan man inte 100% ta tillvara på sin fångst på ett vettigt och skonsamt sätt ska man ABSOLUT INTE döda någon fisk. Alls.

Kommentera

• Ursprungligen postat av McD Visa inlägg
                    Men va de inte bara i ytterskärgåden detta skulle gälla? där det ändå inte finns gädda????

Bra med sådana här reger bara det skulle gälla överallt... max 3 fiskar räcker gott samt att dom flesta inte behvöer bry sig ett dugg då vi ändå kör c&r
                    Har du varit utanför malmafladen överhuvudtaget? Sorry, men vaddå " ändå inte finns gädda"?

Kommentera

• Allt hänger ju ihop...Torsken minskar kraftig och därmed en del av gäddans föda. Skarpsillen öker genom att torsken minskar. Skarpsillen konkurrerar ut gäddans yngel...Får vi ett bra torskbestånd (totalt fiskestopp efter torsk? Tror vi skulle klara oss, både ekonomiskt och utan torsk på matbordet, ganska så bra) så blir det mer föda åt gäddan. Gäddor som har torsk som huvudföda växer både snabbare och blir större genom större byten? Samt att det blir mindre konkurrens om maten...
                      Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 096 visningar
                      1 gilla