ett mycket bra förslag
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
nya gäddregler?
Collapse
X
-
Är emot avgifter.
Om en art eller ett bestånd behöver hjälp ska det finnas pengar från statligt håll för den hjälpen. Sportfiske ska vara så viktigt att det finns pengar till fiskevård utan att vi ska betala dem själva.
Under tiden får vi låta bli att fiska på dem, fiskeförbud eller dyligt.
Stora gäddor har inget med fler gäddor att göra, snarare färre gäddor.
Lars Ljunggrens uttalande om att gäddutsättningar var värdelöst hade med kalmarsunds- och Gotlandsområden att göra. En boostning av antalet unga individer skulle sannolikt inte betyda någon skillnad, då det redan idag finns tillräckligt med vuxna individer t.o.m. i de värst drabbade områdena för dålig yngelöverlevnad.Senast ändrad av Scaner; 2009-03-11, 16:32.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Scaner Visa inläggÄr emot avgifter.
Om en art eller ett bestånd behöver hjälp ska det finnas pengar från statligt håll för den hjälpen. Sportfiske ska vara så viktigt att det finns pengar till fiskevård utan att vi ska betala dem själva.
Under tiden får vi låta bli att fiska på dem, fiskeförbud eller dyligt.
Stora gäddor har inget med fler gäddor att göra, snarare färre gäddor.
Lars Ljunggrens uttalande om att gäddutsättningar var värdelöst hade med kalmarsunds- och Gotlandsområden att göra. En boostning av antalet unga individer skulle sannolikt inte betyda någon skillnad, då det redan idag finns tillräckligt med vuxna individer t.o.m. i de värst drabbade områdena för dålig yngelöverlevnad.
Självklart vore det optimala om skattepengarna användes för all fiskevård. Problemet är att sådana åtgärder alltid ställs mot åtgärder som gynnar jordbruk och yrkesfiske. En "fiskevårdspott" skulle vara helt reserverad för att gynna sportfisket.
Förstår att många är emot avgifter, men rent ekonomiskt, vad vore 2-3-400 spänn om året? jag slår vad om att de flesta här på forumet lägger det 10-dubbla (minst) på sin hobby varje år. (ny beten, spön, resor, fiskekort osv)
Dessutom tycker jag att det bara är sunt förnuft att betala för att bibehålla och utveckla en resurs som man utnyttjar.
Nej, jag citerar författaren Robert A. Heinlein:
" There Ain't No Such Thing As A Free Lunch"
/bandis
Kommentera
-
Ursprungligen postat av stor_stenen Visa inläggdet är inte jag som byggt kraftverket i alta eller någon annan älv, jag har aldrig hett ut nät eller andra dödsfällor i vattnen. äta och döda ädelfisk gör jag varje år som jag fått. fast jag fiskar inte för att äta utan för att det är min livsglädje, och släpper tillbaka i princip all fisk för va tusan skulle man göra me alla hundratals gäddor man får
så sluta påstå att det är sånna som jag som gör fisket dåligt och dyrt
det lät så på dina väl valda ord....sen om man skulle som du sa tidigare att man skulle banka in sunt förnuft i folk istället för att ha regler , om det skulle fungera så skulle man knappast behöva tex ett enda fängelse.....
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Hansson25 Visa inläggdet lät så på dina väl valda ord....sen om man skulle som du sa tidigare att man skulle banka in sunt förnuft i folk istället för att ha regler , om det skulle fungera så skulle man knappast behöva tex ett enda fängelse.....
stor_stenen har ju tidigare i den här tråden deklarerat att han vill bonka in vett i tjugocentimetersgäddor. undrar vem det är som behöver bonkas...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sg Visa inläggSer man bakåt i tiden togs det grymt stora gäddor på sina håll. Gäddor vi inte ser skuggan av idag. Varför får vi inte såna längre? Vi fiskar bra mkt mer och är troligen mkt effektivare än männen förr var.
Detta gäller alltså inte bara östersjön. Utan nu menar ja hela riket.
Simon K-Greising; Om en svampplockare plockar kantareller på sina "hemliga ställen" varje höst kan han åka dit och plocka nya kantareller nästa år igen. Om tusen svampplockare plockar kantareller på samma ställe blir det slut på kantareller inom några år. Alternativt får varje svampplockare varsin kantarell per år. Där har du det fria handredskapsfisket i ett nötskal! 1984 infördes det fria handredskapsfisket. Redan 1985 var Gäddfisket betydligt sämre än 1983 och sedan dess har överfiskningen av Gädda i Östersjön accelererat in absurdum....
Nothing is for ever!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!Senast ändrad av Old Firehand; 2009-03-11, 19:33.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggSimon K-Greising; Om en svampplockare plockar kantareller på sina "hemliga ställen" varje höst kan han åka dit och plocka nya kantareller nästa år igen. Om tusen svampplockare plockar kantareller på samma ställe blir det slut på kantareller inom några år. Alternativt får varje svampplockare varsin kantarell per år. Där har du det fria handredskapsfisket i ett nötskal! 1984 infördes det fria handredskapsfisket. Redan 1985 var Gäddfisket betydligt sämre än 1983 och sedan dess har överfiskningen av Gädda i Östersjön accelererat in absurdum....
Nothing is for ever!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sg Visa inläggDet var ungefär så jag tänkte att det var också.
Nothing is for ever!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!Senast ändrad av Old Firehand; 2009-03-11, 21:12.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
-
Tjena! Kan nån som är vass på ekolod beskriva lite i detalj vad man ser på denna ekolodsbild?
...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-04, 20:12 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
14 965 visningar
1 gilla