nya gäddregler? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nya gäddregler?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En jætteide att næmna det før tyskarna i frysbil på timmernabben, som tar upp alld dom får och tar med till tyskland. Eller de som fiskade vid Ronneby var det førra året?

Fantastiskt steg!! Några spøfiskare halverar ett gæddbestånd i ett område på några dagar om dom kan fiska.. Efterlevs en sådan hær regel ær det slut på det.
    Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tisse Visa inlägg
      stor_stenen

Jag tycker inte om att man måste sätta in regler. Men nu är det så att människor tänker inte likadant!
      C&R har förbättrat situationen, men det finns mycket kvar att göra. Jag tycker det är en jättebra regel. Hoppas bara att kust bevakningen kan göra kontroller. För annars kommer detta inte att vara någon ide. Då blir det som lagen att man inte få gå mot rött ljus. Det är förbjudet men det finns inget straff mot det.
      vem tror att gäddan är hotad av sportfiskare me spö. eller är det bara jag som itne vet hur de ligger till. vem tusen drar upp mängder gäddor me spö och behåller dom till någe syfte. vilka här har haft mer än 3 bonkade gäddor i båten? knappt någon så varför sätta regler då

men 5 laxar/öringar äre säkert många

Kommentera

Ursprungligen postat av Nonick Visa inlägg
        Ska fisket avbrytas efter tre fångade gäddor?
        Nej, i princip innebär detta förslag att Fiskeriverket skriver under på att C&R fungerar och skriver in det i lagen.

Ursprungligen postat av stor_stenen Visa inlägg
        vem tror att gäddan är hotad av sportfiskare me spö. eller är det bara jag som itne vet hur de ligger till. vem tusen drar upp mängder gäddor me spö och behåller dom till någe syfte. vilka här har haft mer än 3 bonkade gäddor i båten? knappt någon så varför sätta regler då

Jadu, jag har många exempel på folk som kan ta ett hundratal gäddor på en dag och fiska ut ett område..

Ett tv-inslag från seminariet igår, med härliga Charlotte Permell Hon intervjuar Henrik C Andersson på länsstyrelsen i Stockholm samt Lars Ljunggren på fiskeriverket.
        Notera P-A som käkar i bakgrunden..

//Olof

Kommentera

Fönsteruttag är suveränt. Har sett det tillämpats i annat vatten på annan art med lysande resultat.

Tycker att det är ett skitbra förslag. Personligen kan jag i och för sig tycka att det inte finns någon anledning att tillåta ett större uttag än en fisk per fiskare och fiskedag. På så vis kan alla få helhetsupplevelsen med att fånga en fisk och äta, att bonka fler firrar än en ser jag sällan någon anledning till.

Statistiken i SVD-länken som säger att gäddfångsterna minskar dramatiskt säger definitivt något om att dagens spöfångade kvoter inverkar negativt på beståndet. I synnerhet om yrkesfisket endast står för 4% av uttaget när det gäller gädda.

Kan inte fatta varför den som inte själv tokbonkar och fyller frysen är rädd för att detta styrs upp. Varför tjafsa om begränsade fri- och rättigheter? För mig är det en otrolig förmån att få kunna sticka ut och fiska i vatten som håller bra fiskbestånd. Som sportfiskare upplever jag snarare att mina fri- och rättigheter stärks - inte försvagas, av lite tuffare regler för uttag.

Kommentera

ska gäddan ha mer skydd än lax? alla har blivit som fanatiker me gäddan. jag skulle säga låt laxen vara mer ifred

Kommentera

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
              Som sportfiskare upplever jag snarare att mina fri- och rättigheter stärks - inte försvagas, av lite tuffare regler för uttag.
              Skriver under på det !
              Dagens bästa kommentar

Kommentera

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
                ...

Tycker att det är ett skitbra förslag. Personligen kan jag i och för sig tycka att det inte finns någon anledning att tillåta ett större uttag än en fisk per fiskare och fiskedag. Varför tjafsa om begränsade fri- och rättigheter? För mig är det en otrolig förmån att få kunna sticka ut och fiska i vatten som håller bra fiskbestånd. Som sportfiskare upplever jag snarare att mina fri- och rättigheter stärks - inte försvagas, av lite tuffare regler för uttag.
                Svenska fiskevattenägare ser nog denna remiss som ett starkt slagträ i sitt sätt att se frihet och rättigheter komma dem till nytta.

DU hamnar långt ner på deras priolista.

Kommentera

ska gäddan ha mer skydd än lax? alla har blivit som fanatiker me gäddan. jag skulle säga låt laxen vara mer ifred
                  Vem säger att det ena skyddet inte lämpar sig till även det andra? Bara för att det handlar om gädda i detta fallet innebär väl inte det att det skulle vara lämpligt med laxen också?

Kommentera

Ingen vet väl hur mycket det nya förslaget kommer påverka, men det lär inte vara negativt iaf.

Ser för övrigt att du redan hunnit förorda huggkrok under din första vecka på Fiskesnack - Bra start.....

Kommentera

Om du tänker lite så har laxen fått ett betydande skydd iochmed förbudet att använda drivgarn. Det har varit stora steg av lax i mer eller mindre varje älv, sammanträffande?

Vad är det du har problem med mer exakt?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      14 965 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art