nya gäddregler? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nya gäddregler?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
    Allemansfisk?

Allright. Du stör dig brutalt även på minimimått av öring/harr/röding osv också då eller?

Finns ingen som helst anledning att haka upp sig och bli sur/grinig på att man bara får lov att ta upp 3 gäddor om dagen. Det mättar nog tillräckligt i magen.

Rimmade till och med.
    näe jag är för skyddandet av våra fiskar. men jag vet varför en del är hotade och det är inte pga sportfiske me spö

försöka skydda gäddans framtid från sportfiskare är bara löjligt. lägg energi på dom riktiga hoten istället

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
      Från remissen:
      Då en nätfiskare inte på samma sätt som en handredskapsfiskare kan avbryta sitt fiske när han har fått det tillåtna antalet gäddor "
      Ska fisket avbrytas efter tre fångade gäddor?

Kommentera

Utmärkt idé

Det låter, precis som förslaget i sig, som en aldeles utmärkt idé! Då kanske han kan sluta fjanta runt efter flerspömetare och dylikt och får ett nytt kall i sitt liv.
        Själv tycker jag att det fria handredskapsfisket, i grunden, är bra och något att värna om. Vad man missade när man utformade reglerna för det var dock en fångstbegränsning, vilket man nu alltså tänker räta till. Hoppas att baglimit och framförallt fönstermått (som är en utmärkt förvaltningsform enl alla rapporter jag läst i ämnet) införs även på andra arter.
        Skulle man begränsa upptaget i så stor skala, och även på något vis lyckas innefatta nätfiskare skulle man dessutom döda en ganska stor svart marknad.
        Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
        Vem ska kolla att reglerna följs? MikWed?

Kommentera

Ursprungligen postat av Rixman Visa inlägg
          Är det fortfarande inte ett fritthandreskaps fiske, fast med ett sunt perspektiv att bevara gäddbeståndet.

Har själv en arbetskolega vars pappa fiskar enligt det fria handredskaps fisket nästan dagligen året om och tar upp så mycket som han bara kan. Idag tog pappa 30 gäddor (på spö ej nätfiskare). Är detta vettigt att låt "sportfiskare" få härja fritt. för att bevara det fria handredskaps fisket.

Jag tycker att dessa reglerna faller bra in på mitt synsätt på fisket men tycker att det måste om fatta nätfiskare och yrkesfiskare på samma sätt som sportfiskare. Sen är nog den informationen fel om hur mycket gädda som yrkesfiskarna tar helt fel, alla nät och ryssjor som man ser ut längs med våra kuster måste finnas med i beräkningarna någon stans.

Men som många andra tidigare har sagt så är det helt klart ett steg i rätt riktning.
          Svenska fiskevattenägarna kommer bli blöta i byxorna omgående.
          Jubel och vapenskramlande hörs från stugorna.

"Mitt" vatten kommer att användas emot oss sportfiskare.
          Fiskevård är inte ordet utan förvaltning, och då betyder det pengar för dem. Pengar som vi ska betala.

Kommentera

Ursprungligen postat av stor_stenen Visa inlägg
            näe jag är för skyddandet av våra fiskar. men jag vet varför en del är hotade och det är inte pga sportfiske me spö

försöka skydda gäddans framtid från sportfiskare är bara löjligt. lägg energi på dom riktiga hoten istället
            Du har missat en ganska vesäntlig detalj här stor_stenen: Att värna gäddan är det inte många som gör för att skydda gäddan som art, den klarar sig själv i mångt och mycket, utan man gör det för att ha ett fortsatt bra sportfiske. Fönstermått är ett bra sätt att bebehålla ett bestånd i antal, samtidigt som man spar de stora individerna - dvs den inkomstbringande faktorn i sportfisketurismen, för inte skulle väl du lägga tiotusentals kronor på att åka till t.ex. norra USA för att fiska efter muskie i 1-kgs format? Jag skulle dock gärna åka så långt till ett vatten om jag visste att fisket både var allmänt bra och att jag hade skaplig chans på en riktigt stor, skulle inte du? Vi har många turister här, året om, för att fiska våra exotiska arter som t.ex. gädda - skapar vi småväxta "köttafiskarbestånd" försvinner turisterna och med dem även deras pengar.
            Dina uttalanden i övrigt gör mig mörkrädd. Skulle en jägare resonera på samma sätt skulle han direkt fråntas sin vapenicens (äh vafan rådjur finns det väl gott om, bara för att de inte är lovliga nu gör det väl inget med ett litet bukskott på skoj!???). Och bara för att det finns större bovar än sportfiskare så betyder väl inte det att vi inte ska rensa upp i de egna leden? Tänk att det alltid är någon annans fel! Med rent mjöl i påsen och en gnutta självkritik tror jag att vi tillsammans kan göra en större skillnad. En licens för att fiska tycker jag f.ö. vore en vettig idé, tvinga folk att läsa på om regler och uttag och hur man får och bör göra vid vattnet! Vi skulle slippa många nötter som förstör för oss andra.

Kommentera

Jävligt intressant detta, jag kan känna mig mycket kluven till dessa och liknande regler. Personligen sopar jag gärna rent framför min egen dörr och jag är en sådan person som håller benhårt på fredningstider, minimimått o dyl. Men så är jag redan ”frälst” skulle man väl kunna säga och jag är rädd för att reglerna i praktiken blir meningslösa eftersom de som kommer att följa dem är som jag redan ”frälsta”. Det känns som om man försöker rädda en cancerpatient genom att kamma hans hår. Det som behövs är operation. Detta är precis samma dilemma som ålfiskeförbudet, eller fredningen av torsk, bleka och kolja på västkusten. Mängden fisk som vi som följer reglerna skulle ha tagit upp annars är fullkomligt marginell. Kontrollen är inte hårdare än att de som vill ha med sig middag hem tar det, detta kan ju naturligtvis variera men det är en kvalificerad gissning.

Visst kan det vara bra att dessa regler införs, men vi får inte för den skull berömma beslutsfattarna för mycket. Detta är inget fantastiskt bra förslag, detta är ett sätt, medvetet eller omedvetet, att få oss att anpassa oss till det nuvarande förhållandet i haven (shifting baselines). Det krävs mycket tuffare tag än så här för att rädda våra vatten. Man vill gärna visa att man är villig att ta till åtgärder men problemen kvarstår.

Jag blir också mycket orolig över den sot och förbittring detta sprider inom ”våra egna led”, vilket man ju genast märker i en sådan här tråd. Den svenska och europeiska fiskeripolitiken är helt skev och något måste göras. Det är absolut ingen idé att bråka över ett sånt här beslut om man nu inte nöjer sig med 3 gäddor. Vi måste som grupp acceptera de åtaganden som läggs på oss om de inte är värre än så här, för att vidare kunna ställa krav på en bättre och mer handlingskraftig fiskeripolitik.

Sammanfattningsvis: Det mest positiva som detta för med sig är enligt mig att vi får ännu en möjlighet att sopa framför dörren, man ska ju inte kasta pil i gummibåt. Det negativa är att vi inte kommit mycket närmare en räddning för våra vatten och att det kan bli en brytning mellan de som vill ha med sig sin matfisk hem och de som inte fiskar för den sakens skull. Alltså detta är bättre än ingenting men jag hade hellre sett att våra politiker visade ordentlig stake istället.

Kommentera

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
                Svenska fiskevattenägarna kommer bli blöta i byxorna omgående.
                Jubel och vapenskramlande hörs från stugorna.

"Mitt" vatten kommer att användas emot oss sportfiskare.
                Fiskevård är inte ordet utan förvaltning, och då betyder det pengar för dem. Pengar som vi ska betala.

Den diskussionen känner jag väl igen. Vatten ägarna i norra Kalmarsund vill starta någon form av fiske"vårds"område där man skall betala för sitt fiske. Vatten ägarna är trötta på företag som guidar och tjänare en massa pengar på att fiska i "deras" vatten. Dom är även väldigt trötta på de sportfiskare som fyller båtarna med fisk..... Om det nu finns några såna som kallar sig sportfiskare...

Jaja vi kommer nog inte så mycket längre
                vad jag kan konstatera så är väldigt många för och en del är emot för att ni är rädda att det fria handredskapsfisket ska bli drabbat i förlängningen.
                www.rixman.se
                http://monarch-dok.sehttp://monarch-dok.com
                http://www.miekofishing.se

Kommentera

Vet inte riktigt vad jag ska tycka. Tycker det är bra på sitt sätt, men sen vet jag att ingen kommer kolla det i mina vatten för inga bryr sig. Häromkring lyder reglen finns där ingen ädelfisk eller lax i ditt vatten så skiter vi i vilka som fiskar där. Har under 7 år träffat 1 fiskevakt vid min sjö, men han var där och fiskade själv, just denna gången hade jag glömt kortet då jag fick till svar "det gör inget brukar se barnfamiljer här och då skiter jag i vilket, jag vet vem du e ändå"

Så jag ser inte vad detta skulle göra för nytta faktiskt. Jag har inte bonkat en gädda på flera år och kommer inte göra det heller förmodligen. Men tycker nästan det går till överdrift. Gäddan är ingen hotad fisk, så jag tycker egentligen inte att denna regel behövs. Men och andra sidan är den ju bra om man vet att alla hade följt den. De som vill rovfiska kommer fortfarande kunna göra det för det finns inte resurser till att hålla koll på det.

Kommentera

stor_stenen

Jag tycker inte om att man måste sätta in regler. Men nu är det så att människor tänker inte likadant!
                    C&R har förbättrat situationen, men det finns mycket kvar att göra. Jag tycker det är en jättebra regel. Hoppas bara att kust bevakningen kan göra kontroller. För annars kommer detta inte att vara någon ide. Då blir det som lagen att man inte få gå mot rött ljus. Det är förbjudet men det finns inget straff mot det.

Kommentera

Mkt bra førslag! Regler som borde varit med nær fria fisket inførdes!

Rixman: Om du inte redan træffat tidningen? De redskap som fångar gæddor urskiljningsløst, dær det inte ær møjligt att återutsætta fisk av icke fångsbar storlek borde inte få anvændas. Åtminstonde inte på viktiga lekplatser i områden dær gæddan ær hotad, som den nu ær utefter østersjøkusten.

Hoppas samma regler kommer på gøs snart!!

Massa fiskare som fiskar och sæljer i det "fria fiskets namn".. Med førsvagade bestånd och ett sæmre fiske som føljd..

Gnæll inte på att førslaget kunde varit bættre. Det hær ær ett FANTASTISKT steg i rætt riktning!! Det bæsta som hænt på vældigt længe!!
                      Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 098 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art