nya gäddregler? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nya gäddregler?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Fantastiskt bra förslag för att kommma från våra vanligtvis så tröga myndigheter. Jag hoppas verkligen att detta går igenom.

Sedan kan man gärna ta tag i nätfisket också men det är ur politisk synvinkel helt rätt att börja med oss sportfiskare. Sopar vi rent framför vår egen dörr först så kan förhoppningvis våra synpunkter på övrigt fiske få större tyngd.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rixman Visa inlägg
      Nu ringde dom från smålandsnytt och bad mig yttra mig i frågan om vad jag personligen tycker om förslaget.

Vad jag kan se så kan det förhoppningsvis stoppa de fiskare som fyller frysboxar med spö fiske och säljer vidare. Man kommer även att spara dom stora gäddorna och på så vis kanske kunna bevara beståndet.

Att förbudet bara riktar sig mot handreskap och inte hela fritidsfisket tycker jag är för jävligt då det, som jag tolkar det fortfarande är fritt fram att lägga sina nät och ta så mycket gädda man kan. Det stör inte mig att vi sportfiskare bara får ta 3 gäddor jag hade nöjt mig med en gädda. Däremot stör det mig att nätgubbarna som det oftast är får lov att härja fritt!

Har ni fler vettiga funderinga som ni tycker att man ska lyfta så passa på ... jag träffar dem vid halv tre i eftermiddag så fyll på med åsikter jag kommer att ge dem länkar till denna tråden så att dom får se hur många det är som bry sig om vårt gäddfiske!
      Detta kan innebära oanade konsekvenser på sikt.

En första spricka i det "fria handredskapsfisket".
      Det bryr jag mig om väldigt mycket.

Livrädd för de politiska konsekvenserna ifall detta förslaget går igenom.

Kommentera

Ursprungligen postat av tuben Visa inlägg
        detta gäller inte nätfiske, endast handredskapsfiske, som enligt fiskeriveket står för merparten av de fångade gäddorna. hur de grundar det antagandet vet jag inte, men fångstbegränsning och catch & release är ju inte så lätt att förena med nätfiske, som enligt min mening gärna får förbjudas helt.
        trodde det gällde nätfiskare också, eftersom det stod "fritidsfiskare" i länken och inte t.ex. sportfiskare.

Kommentera

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg

Jag ser poängen, jag är rädd att fisket ska bli lika byråkratibelagt som i österrike... tänkte fiska lite i donau men man måste betala/gå med i med i 5 olika föreningar/klubbar/avgifter och den slutgiltiga summan blev 6000 kronor för ett årskort, detta var på EN STRÄCKA i donau, alternativet var svindyra dagskort. Antar att det är likadant i resten av sydeuropa...

Kommentera

Ursprungligen postat av Holme Visa inlägg
            trodde det gällde nätfiskare också, eftersom det stod "fritidsfiskare" i länken och inte t.ex. sportfiskare.
            Från remissen:
            "Även om fritidsfisket efter gädda med nät inte är obetydligt i detta sammanhang så är inte en antalsbegränsning av gäddorna en lämplig förvaltningsmetod när det gäller nätfiske. Då en nätfiskare inte på samma sätt som en handredskapsfiskare kan avbryta sitt fiske när han har fått det tillåtna antalet gäddor riskerar en sådan begränsning skapa en situation där den fiskande tvingas slänga tillbaks död eller skadad fisk. Vad gäller näten så är det lämpligare att begränsa de tillåtna redskapsmängderna om man ska sänka fisketrycket. Fiskeriverket har till regeringen föreslagit att de nuvarande begränsningarna av redskapsmängderna för fritidsfisket ska ses över inom ramen för den nu pågående fiskelagsutredningen och utredningen har också fått ett sådant uppdrag."

Kommentera

Ursprungligen postat av tuben Visa inlägg
              såg ett kort inslag på morgonnyheterna om att fiskeriverket skall göra insatser mot fritidsfisket för att skydda gäddan. från och med i sommar skall man få behålla max 3 gäddor per person och dag, och gäddor mindre än 40 cm och större än 75 centimeter måste släppas tillbaka. det låter ju underbart! kan det verkligen vara sant?
              http://www.fiskeriverket.se/2.1e9331...af1280000.html kan tillsammans med DN´s artikel "Skärpta fiskeregler ska rädda Gäddan!" ge lite mera info.
              Old Firehand
              www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Vem ska kolla att reglerna följs? MikWed?

Kommentera

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg

Är det fortfarande inte ett fritthandreskaps fiske, fast med ett sunt perspektiv att bevara gäddbeståndet.

Har själv en arbetskolega vars pappa fiskar enligt det fria handredskaps fisket nästan dagligen året om och tar upp så mycket som han bara kan. Idag tog pappa 30 gäddor (på spö ej nätfiskare). Är detta vettigt att låt "sportfiskare" få härja fritt. för att bevara det fria handredskaps fisket.

Jag tycker att dessa reglerna faller bra in på mitt synsätt på fisket men tycker att det måste om fatta nätfiskare och yrkesfiskare på samma sätt som sportfiskare. Sen är nog den informationen fel om hur mycket gädda som yrkesfiskarna tar helt fel, alla nät och ryssjor som man ser ut längs med våra kuster måste finnas med i beräkningarna någon stans.

Men som många andra tidigare har sagt så är det helt klart ett steg i rätt riktning.
                  www.rixman.se
                  http://monarch-dok.sehttp://monarch-dok.com
                  http://www.miekofishing.se

Kommentera

Jag kanske är för optimistisk men kan det tänkas att majoriteten av oss sportfiskare faktiskt frivilligt skulle följa de regler som gäller?

Jag kan jämföra med hur sportfisket i havet regleras i Australien. Vid besök där har jag först fått lösa en sportfiskelicens (årskort) för motsvarande ett par hundra kronor. Jag har då även fått bra information i form av ett litet smidigt häfte med gällande begränsningar och regler vad gäller alla de arter man kan tänkas stöta på under sitt fiske. De jag fiskade med var helt införstådda med att dessa regler var till för att följas.

Nu kan det väl ta ett tag att få samma inställning här hemma men som jag ser det är detta den enda möjligheten om vi ska kunna utöva vår hobby även i framtiden. Fisken i våra vatten är en begränsad resurs och vi blir fler och fler. Titta bara på utvecklingen av sportfisket, och kanske framförallt gäddfisket, de senaste åren.

Kommentera

Problemet är ju att gäddan anses vara en "allemansfisk" (som någon skrev) och folk tycker man har rätt att ta upp hur mkt som helst. Ur havet som tillhör alla.

Det är tänket på de som fiskar som behöver ändras egentligen. Även om jag tror jag tycker reglerna som nu lagts fram är bra.

Problemet är att det finns ohyggligt många fritidsfiskare. Hur ska dom få reda på reglerna? Det är ju fritt fiske menar jag. (eller?) Så dom kommer ju inte kunna läsa det på baksidan av fiskekortet i de flesta fall. Blir svårt att skicka ut informationen om detta. Tror bästa stället att ge information på är i fiskebutiker isåfall. Men det är ju ett senare problem.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      14 964 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art