nya gäddregler? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nya gäddregler?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag var på gäddseminariet igår och snackade, då fick vi en överraskning som hette duga. Detta förslag kom som en bomb.
    Ett fönsteruttag av gädda, där man bara får ta 3 gäddor per dag mellan 40-75 cm. Jag hyllar det nya förslaget och det är verkligen ett steg i rätt riktning. Sedan finns det så mycket annat att göra, men man ska inte klanka ned på detta bara för det..
    Fiskeriverkets Martin Rydberg kom och förklarade remissen och fick svara på frågor från folk. De frågor som folk ställde rörde bl.a varför nätfisket inte ingår i förslaget. Svaret blev att det inte går att släppa fisk från ett nät bl.a. Detta förslag gäller alltså enbart handredskapsfiske. Men han ingav förtröstan då dessa frågor kommer tas upp och ses över i fiskelagsutredningen som är igång nu. Han påtalar också att det är regeringen som beslutar i dessa frågor, och inte fiskeriverket.

//Olof

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
      "Allemansfisk"? Och varför ska du ha ihjäl en gädda på 20 cm? Det är ju uppenbarligen på grund av såna som dig som det krävs hårdare regler.
      för om jag vill det så ska jag kunna göra det utan att bryta mot nån regel. jag bevittna en rätt så hänsynslös slakt för något år sedan där några fiskare drog upp ett 30tal gäddor och lät dom ligga i skogen och självdö, sen inte ta hand om dom. så ska man fan inte göra men det får väl dom stå för, dom skulle behöva en kopp sunt förnuft inte en regel

bättre att uppmana fiskare att ta hand om fisk de får och gärna släppa tillbaka stora gäddor, men att tvinga folk till de me en regel är vänstersvammel

Kommentera

karta

såg inslaget på tv igår! men hittar inte kartan med dom vikar som förbudet gäller! nån som vet?

Kommentera

Ursprungligen postat av Holme Visa inlägg
          Sjukt vettigt förslag, fast för min del hade de gärna fått begränsa sig till en gädda per dag som är mellan 50 - 70 cm. Frågan är hur nätfiskarna kommer att följa detta, samt hur det skall kontrolleras?
          detta gäller inte nätfiske, endast handredskapsfiske, som enligt fiskeriveket står för merparten av de fångade gäddorna. hur de grundar det antagandet vet jag inte, men fångstbegränsning och catch & release är ju inte så lätt att förena med nätfiske, som enligt min mening gärna får förbjudas helt.
          http://fkbatong.blogspot.com

Kommentera

Ett bra förslag. Men det verkar som de har väldigt dåliga fakta ang. att fritidsfisket med handredskap skulle ta upp så många gäddor. Fiskeriverket slutar aldrig att förvånas(det låter som de bygger detta på statistik från 80-talet). Fritidsfisket med nät tar upp mer än 10 gånger så mycket gädda som med handredskap. Viktigare att se över fritidsfisket med nät.

Kommentera

Det är ju ett väldigt bra förslag. Det man funderar över är hur man skall få det att efterlevas. Jag tvivlar inte på att de flesta här kommer följa dessa regler... (om det nu ens är någon här som plockar upp 3 gäddor /dag ) Frågan är hur man får "frysboxfiskarna" att anpassa sig till snart gällande regler?
              ... everything else is baitfish.

Kommentera

Det här är bara början, se vad som händer inom jakten .Kanske det blir så att om en gädda simmar mot Stockholm så ska den tas bort som vargen/björnen/lo´t . Tacka EU för allt skit som hittas på

Kommentera

Vänstersvammel

Ursprungligen postat av stor_stenen Visa inlägg
                  för om jag vill det så ska jag kunna göra det utan att bryta mot nån regel. jag bevittna en rätt så hänsynslös slakt för något år sedan där några fiskare drog upp ett 30tal gäddor och lät dom ligga i skogen och självdö, sen inte ta hand om dom. så ska man fan inte göra men det får väl dom stå för, dom skulle behöva en kopp sunt förnuft inte en regel

bättre att uppmana fiskare att ta hand om fisk de får och gärna släppa tillbaka stora gäddor, men att tvinga folk till de me en regel är vänstersvammel
                  Nu får du fan ta och kamma dig, du kan tacka "Vänstersvammlet" för att du över huvud taget får fiska fritt.

2010 är det fluga som gäller

Kommentera

Bra förslag men synd att nätfiske inte var med.

Sen känns det ju lite fel att man inte angriper problemet vid roten som är yrketsfiskandet (utfiskandet) av torsken. Så länge torsken är borta och skarpsillen får härja fritt så lär ju inte gäddbeståndet ha så stor chans att återhämta sig oavsätt fiske restriktioner.

Kommentera

Nu verkar infon finnas på fiskeriverkets hemsida. Där ligger även remissen för läsning

Fiske åt alla...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      14 961 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art