nya gäddregler? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nya gäddregler?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av MrGädda
    Hur bra som helst detta tycker jag! Men som sagt det är konstigt att det inte gäller nätfiskare. Nätfiskare kan inte styra över mängden fångad fisk och storleken på dem.
    Och hur ska detta kontrolleras? Fiskevakter som gör slumpmässiga kontroller?
    Och varför bara Östersjön?

Nån skrev om fiskelicens där man skulle vara tvungen att läsa in alla regler och sånt. Jättebra idé. Men alla småbarn då? Ska vi inte kunna ta med dem på fiske för att de inte har licens? Eller ska det vara tvång från och med en viss ålder? Avgift?

Själv är jag för detta förslaget! Ett stort steg i rätt riktning!!
    Är det inte bättre med fritt fiske?
    Utan kostnader?
    Utan kontroller?

Kommentera

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
      Fönsteruttag är suveränt. Har sett det tillämpats i annat vatten på annan art med lysande resultat.

Tycker att det är ett skitbra förslag. Personligen kan jag i och för sig tycka att det inte finns någon anledning att tillåta ett större uttag än en fisk per fiskare och fiskedag. På så vis kan alla få helhetsupplevelsen med att fånga en fisk och äta, att bonka fler firrar än en ser jag sällan någon anledning till.

Statistiken i SVD-länken som säger att gäddfångsterna minskar dramatiskt säger definitivt något om att dagens spöfångade kvoter inverkar negativt på beståndet. I synnerhet om yrkesfisket endast står för 4% av uttaget när det gäller gädda.

Kan inte fatta varför den som inte själv tokbonkar och fyller frysen är rädd för att detta styrs upp. Varför tjafsa om begränsade fri- och rättigheter? För mig är det en otrolig förmån att få kunna sticka ut och fiska i vatten som håller bra fiskbestånd. Som sportfiskare upplever jag snarare att mina fri- och rättigheter stärks - inte försvagas, av lite tuffare regler för uttag.
      Håller med och tycker också att det hade räckt med EN gädda per dag och fiskare. Men förslaget är bra! Ett stort steg i rätt riktning...Bara hoppas att de följs av fler liknande för andra arter och kraftiga lämpliga begränsningar av nätfisket..och som flera varit inne på: Ett erkännande av vikten med c&r..Bra!
      Senast ändrad av Hemi; 2009-03-10, 16:47.

Kommentera

Sportfiskare

Ja sportfiskare släpper tillbaka all fisk:

/Oscar

2010 är det fluga som gäller

Kommentera

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
          Utan kostnader?
          Utan kontroller?
          Det kør vi på Bjørn! Inga begrænsningar alls! Fritt fram før allt! Passar på att gøra jakten fri på samma gång! Så alla får lika stor rætt! Vilka underbara møjligheter vi skulle ha att dela på efter något år..

Mer regler, hårdare tag, større skyddade områden.. Så avarterna motarbetas. Ger starkare och livskraftigare fiskbestånd! Større møjligheter før alla att ha ett givande fiske!

Laxen borde också ha mkt bættre skydd! Men det skadar ju inte laxen att gæddan værnas, ær inget motsattsførhållande..

En bra lekplats samlar på våren gædda från ett stort område. Extra tydligt blir det om det ær glest mellan lekplatserna i området. Några dagar med rætt førutsættningar. Innan dom fått før mkt lek i huvudet, fortfarande jagar.. Så gør man nærmast rent hus.. Æven med spø!
          Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Utan kostnader?
            Utan kontroller?
            Nu har du väl ändå nått botten? Ett fritt fiske är ju givetvis att få fiska i princip var man vill. Inte hur man vill. De enda som som kan ha något emot ökade kontroller är tjuvfiskare och svartfiskare. Vilken kategori tillhör du? Eller gör du bara ditt bästa för att leva upp till ditt i-epitet?

Kommentera

Utan kostnader?
              Utan kontroller?
              Är det inte bättre med ett bra fiske?
              Med uttagståliga bestånd?
              Med stora och många fiskar?
              sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Olof Visa inlägg
                Om du tänker lite så har laxen fått ett betydande skydd iochmed förbudet att använda drivgarn. Det har varit stora steg av lax i mer eller mindre varje älv, sammanträffande?

Vad är det du har problem med mer exakt?
                Tror han har problem att att skaffa fram ordentlig fakta att basera sina uttalanden på.
                sigpic

Kommentera

Tycker det är skandal att inte yrkesfisket inkluderas. (Eller snarare att byråkratin fungerar som den gör?)

Mer fisk i yrkesfiskarnas nät lär bli en av konsekvenserna, men förhoppningsvis också ett bättre sportfiske. Stort steg i rätt riktining tycker jag.
                  sigpic

Kommentera

yrkesfisket är nog svårt att komma åt. däremot borde man inskränka möjligheten för fritidsfiskare att använda nät och andra obehagliga yrkesfiskemetoder.
                    http://fkbatong.blogspot.com

Kommentera

Utan kostnader?
                      Utan kontroller?
                      Vad är det för svar på min komentar egentligen?

Seriöst? Fritt fiske? Visst det låter la fint. Men sanningen är den om vi har fritt fiske så innebär det att vem som helst får fiska hur som helst? Skulle leda till ännu mer nät, ännu mer "idioter" på sjön som inte vet hur man behandlar fisken. Frys och köttfiskare skulle rätt så snabbt och enkelt kunna förstöra ett fint fiske till ett mindre fint fiske... Och vipps, så skulle våra sjöar och hav bli ganska tråkiga ur sportfiske syn...

Varför inte införa mer kontroller? Alla följer väl reglerna som finns? Alla köper väl fiskekort? Alla respekterar och behandlar väl fisken väl, och visar hänsyn till andra fiskare? Klart vi inte behöver extra kontroller...Eller nu ljög jag visst...

Inför fler och slumpmässiga kontroller av "fiskevakter" i alla vatten!
                      Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      14 964 visningar
                      1 gilla