nya gäddregler? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nya gäddregler?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Scanner: Mjo. Men han har ju flera. Hela hans avhandling avhandlar väl det, om jag inte minns fel.

Vad baserar du dina genetiska uttalanden på? Vetenskap, myt, eller tro?
    "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

• Ursprungligen postat av Tervo Visa inlägg
      Ibland blir man mörkrädd för just det du skriver, alla dessa kommentarer som kläcks bara för att man kanske tycker att gädda är gott. Samtidigt som man hellre äter självbonkad fisk istället för att äta trålat.

Jag anser det vara mer moralrätt att äta självfångad fisk än att köpa trålad fisk.
      Moraliskt känns det givetvis bättre att äta sin egen fångade fisk än att köpa den i affären, håller med, men problemet med detta "tänk" blir ju att för varje egen fångad fisk blir, så att säga, "en mindre fisk i havet".
      Yrkesfiskarna har sina kvoter och tar upp sina kvoter med fisk oavsätt om du "bonkar" din fisk eller inte, om alla sportfiskare tänkte såhär skulle effekten bli det motsatta, än mer utfiskade vatten.
      "Alla sportfiskare tar upp sin egen matfisk samtidigt som yrkesfiskarnas kvoter hålls på samma nivå" känns inte som en bra ekvation.

Kommentera

• Ursprungligen postat av world in my eyes Visa inlägg
        Moraliskt känns det givetvis bättre att äta sin egen fångade fisk än att köpa den i affären, håller med, men problemet med detta "tänk" blir ju att för varje egen fångad fisk blir, så att säga, "en mindre fisk i havet".
        Yrkesfiskarna har sina kvoter och tar upp sina kvoter med fisk oavsätt om du "bonkar" din fisk eller inte, om alla sportfiskare tänkte såhär skulle effekten bli det motsatta, än mer utfiskade vatten.
        "Alla sportfiskare tar upp sin egen matfisk samtidigt som yrkesfiskarnas kvoter hålls på samma nivå" känns inte som en bra ekvation.
        Men jag tycker att det är bättre att inte stödja trålad torsk ändå.

Att yrkesfiskarna fiskar mer eller mindre har väl med tillgång och efterfråga att göra?

Om efterfrågan minskar så borde väl även fångsterna rent logiskt gå ner också.

MVH Tervo
        Skitfiske då!!!

Kommentera

• Bästa man kan göra är ju givetvis att bojkotta känsliga arter som tex torsken vissa plattfiskar, gädda osv. i affären och välja mindre hotade arter, detta ska då inte kompenseras med att man fiskar och bonkar tex gäddan själv, känsliga arter bör bojkottas både i affären samt som egenfångad. Ser ingen anledning till varför man inte kan välja att äta tex. abborre istället för gädda, i alla fall nu när gäddan är på "nedåtgående", så viktigt att äta just gädda har man svårt att tro att det är!
          Det krävs en rejäl ansträngning av alla, hela folket, för att få ner yrkesfiskarnas kvoter på dessa arter, om efterfrågan i handeln minskar så kanske kvoterna kan minska så småningom.

Kommentera

• Låter bra man fiskar för det är roligt inte för att äta fisken..

Kommentera

• Ursprungligen postat av Zil Visa inlägg
              Vem tar hem mer än 3 gäddor per dag!? Man kanske fångar 10-15 en bra dag och tar hem MAX 2 per år och då är det pga att de är så illa krokade...
              Typ alla svenssonfiskare tar hem allt de får och de är många fler än oss sportfiskare. Försök tänka utanför bubblan som vi geeks befinner oss i.

Kommentera

• Ursprungligen postat av H a l l e Visa inlägg
                Typ alla svenssonfiskare tar hem allt de får och de är många fler än oss sportfiskare. Försök tänka utanför bubblan som vi geeks befinner oss i.

VA

Menar du på största allvar att det finns någonting utanför min bubbla!

Coolt, borde man kanske kolla in...

Kommentera

• Tycker det låter vettigt med dessa nya regler. Jag hittade just ett intressant citat från SR, finns det fortfarande folk som tänker i dessa banor, att man ska "ta bort" gädda för att gynna andra arter? Gäddan är ju trots allt naturligt förekommande i detta land och inte någon inplanterad inkräktare som inte hör hemma i vår svenska fauna.

"– Jag tycker det finns så väldigt gott om gädda. Vi har ju snarare arbetat för att försöka ta bort mer gädda, för att på så sätt försöka få mer abborre. Jag är inte orolig för gäddans framtid, säger Roland Edlund."

Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

• Yrkesfiskarna i Mälaren vill höja måttet på Gös till 45 cm bara en sån sak är possitivt
                    Jig-fishing är roligast.

Kommentera

• Ursprungligen postat av LazziLax Visa inlägg
                      Yrkesfiskarna i Mälaren vill höja måttet på Gös till 45 cm bara en sån sak är possitivt
                      Det stämmer väl inte riktigt. Var väl Länstyrelsen som ville det men många yerkesfiskare skriker rakt ut och kan kanske gå med på 43cm.

Det de försöker göra i Mälaren är samma som de gjort i Hjälmaren för gös beståndet. Mycket motstånd i Hjälmaren i början men till slut så funkade det.

Ska se som jag hittar artikeln
                      Perra Karlsson
                      Team Fishfire

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 061 visningar